شناسایی قدیمی ترین نقوش باقی مانده از نئاندرتال ها در جهان

یافته های جدید باستان شناسان نشان می دهد: هنر نقاشی توسط بشر دارای قدمتی بسیار بیشتر از تصورات پیشین است. بر این اساس اعلام شد نقوش کشف شده در یک غار پیش از تاریخی متعلق به انسان های نئاندرتالی است که حداقل ۵۷ هزار سال قدمت دارد.

به گزارش سیناپرس، محققان فرانسوی می گویند:نشانه های روی دیوار غار لاروش کوتارد (La Roche-Cotard) در منطقه Val de Loire به عنوان قدیمی ترین حکاکی های شناخته شده توسط نئاندرتال ها شناسایی شده است. قدمت این نقاشی ها حداقل به ۵۷ هزار سال پیش می رسد. این نقوش که به حرکات انگشتان دست تعبیر می شوند، نقش های منحصر به فردی هستند که توسط دست انسان ایجاد شده است.

اگرچه تحقیقات باستان شناسان در چند دهه اخیر پیچیدگی فرهنگی نئاندرتال ها را روشن کرده است، اما درک ما از بیان نمادین یا هنری آن ها محدود است. از سوی دیگر تعداد تولیدات نمادین منتسب به نئاندرتال ها نسبتاً کم است و تفسیر آنها اغلب بحث های داغی را بر می انگیزد.

در این مطالعه جدید، دکتر ژان کلود مارکته و تیمش این نشانه‌ های دیواری غار را در لاروش کوتارد به عنوان قدیمی ‌ترین حکاکی ‌های نئاندرتال کشف ‌شده شناسایی کردند. در ادامه محققان تجزیه و تحلیل های ترسیمی انجام و از روش فتوگرامتری برای تولید مدل های سه بعدی از حکاکی ها استفاده و متعاقباً آن ها را با علائم انسانی موجود و تجربی مقایسه کردند.

بر اساس شکل، فاصله و چینش حکاکی‌ ها، باستان شناسان به این نتیجه رسیدند که این اشکال  تعمدا سازمان ‌دهی‌شده و به‌ طور واضح توسط دست ‌های نئاندرتال ها ایجاد  شده ‌اند.

به گزارش سیناپرس، این تیم برای بررسی بیشتر نتایج خود، رسوبات موجود در غار را با استفاده از تکنیک های لومینسانس پیشرفته با تحریک نوری مطالعه کردند. آن ها تشخیص دادند که غار با لایه های رسوب تقریباً ۵۷ هزار سال پیش مهر و موم شده است، دوره ای بسیار قدیمی تر از زمانی که هومو ساپینس ها در منطقه وارد شوند.

توجه به این واقعیت که این غار فقط حاوی ابزارهای سنگی موستری بود، این یافته ها شواهد محکمی ارائه می دهند که حکاکی ها در واقع کار نئاندرتال ها هستند. گفتنی است فناوری موستری یک فناوری مترادف با نئاندرتال ها شناخته می شود.

دکتر مارکت، استاد باستان شناس در دانشگاه تور در فرانسه، پیشنهاد می کند از آنجایی که این نماد ها غیر مجازی هستند، هدف مورد نظر آن ها نامشخص است. در این میان نکته جالب اینجاست که آن ها قدمت مشابهی با حکاکی غارهایی دارند که توسط هومو ساپینس ها یا همان انسان های هوشمند در سایر نقاط جهان ایجاد شده است. این اکتشافات به مجموعه ‌ای از شواهد کمک می‌ کنند که نشان می‌ دهد رفتار ها و فعالیت‌ های نئاندرتال ‌ها به اندازه رفتار های اجداد ما پیچیده و متنوع بوده است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  PLoS ONE  منتشر شده است.