تبیین مدل کسب و کار مناسب حوزه پژوهش و فناور

پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با تشریح برنامه‌های دفاتر تخصصی این معاونت و بررسی مشکلات تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری تاکید شد: جهاددانشگاهی به خوبی مسیر تجاری سازی فناوری را ایجاد کرده است.

به گزارش سیناپرس، در پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور که ۳۱ خرداد و ۱ تیر ماه ۱۴۰۲ به میزبانی واحد اردبیل در حال برگزاری است، در چندکارگاه و کمیسیون تخصصی برنامه‌های دفاتر تخصصی معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.

تبیین مدل کسب و کار مناسب حوزه پژوهش و فناوری

دکتر محمدرضا توکلی محمدی سرپرست دفتر تخصصی علوم پایه، فنی و مهندسی معاونت پژوهش و فناوری این نهاد در کمیسیون تخصصی تببین مدل کسب و کار مناسب حوزه پژوهش و فناوری با توجه به تحولات محیطی و درون سازمانی گفت: مدل کسب و کار نقشه راه انتخابی برای پیاده سازی موفق یک پژوهش دانش بنیان (تبدیل دانش به ثروت) است.
وی افزود: طرح های پژوهشی باید از دانش فنی به سمت فناوری و بعد تبدیل به صنعت شود تا بتوان از این طریق ارزش آفرینی انجام داد.
دکتر توکلی بیان کرد: نحوه ارزیابی فرایند تبدیل دانش به ثروت، بازنگری سیاست های ساختاری و قوانین فعلی، تاثیر تحولات درون و برون سازمانی در سیاست های کسب و کار و پیشنهاد مدل کارآفرینی از مهمترین محورهای تدوین طرح کسب و کار است.
وی اظهار کرد: باید موانع طرح های کسب و کار اعم از قوانین،نحوه همکاری بین اجزای کسب و کار و سایر موارد مرتفع شود تا بتوان به سمت تسهیل طرح های کسب و کار دستیابی به نتیجه رسید.

آسیب شناسی ساختارهای پژوهش و فناوری

مهندس سیدضیاء نصرتی سرپرست دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در کمیسیون تخصصی آسیب شناسی ساختارهای پژوهش و فناوری گفت: در حوزه کشاورزی ۴ پژوهشکده، ۱۸ گروه و ۲۷ مرکز خدمات تخصصی وجود دارد.
وی گفت: بایستی در جهاددانشگاهی شایسته سالاری تقویت شود و فرایند جذب نیروهای هیئت علمی طولانی شده و باعث عدم نگهداشت نیروهای نخبه می شود.
مهندس نصرتی تصریح کرد: ساختارهای پزشکی با مشکلاتی مواجه شدند که برای دستیابی به درآمد پایدار واحدها اجبارا به سمت ساختارهای پزشکی حرکت میکنند و باعث ایجاد ضعف در گروه های علوم انسانی و هنر شده است.
سرپرست دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی اظهار کرد: نباید نگاه درآمد زایی به گروه هنر و علوم انسانی داشت.
وی افزود: باید یک نظام ارزشیابی در جهاددانشگاهی ایجاد شود تا نیروهای موثر بیشترین برخورداری را داشته باشند.
وی نصرتی ادامه داد: باید ظرفیت های موجود در واحدهای جهاددانشگاهی به هم متصل شود تا در یک اقدام کلان بصورت سیستمی برنامه ها پیش روند.

ارائه الگوی مناسب تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری

دکتر مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی(ستفا) در کمیسیون تخصصی بررسی مشکلات تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری و ارائه الگوی مناسب تجاری سازی گفت: جهاددانشگاهی به خوبی مسیر تجاری سازی فناوری را ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه تجاری مالکیت فکری است.
دکتر ابراهیمی افزود: بسیاری از فعالیت ها را در قالب قانون جهش فناورانه می‌توان انجام داد.
وی ادامه داد: بخشی از اعتبارات پژوهش با هماهنگی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی به سازمان تجاری سازی برای کمک به تجاری سازی محصولات تخصیص یافته است.

گفتنی است پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور امروز یکم تیر ماه با انتشار بیانیه‌ای در شهر اردبیل به کار خود پایان می‌دهد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا