درمانی جدید با پروبیوتیک ها برای مشکلات مقاومت آنتی بیوتیکی نوزادان نارس

به گزارش سیناپرس همدان، هر ساله حدود 15 میلیون نوزاد نارس در سراسر جهان متولد می شوند که از خطر عفونت و التهاب رنج می برند. هنگامی که این نوزادان چندین هفته یا حتی ماه‌ها قبل از موعد مقرر متولد می‌شوند، سیستم ایمنی آنها نسبت به نوزادان سالم کمتر بالغ است، که این باعث مشکلاتی از جمله اختلال در عملکرد سد روده و جامعه میکروبی متفاوت در روده بزرگ می شود.

دادن آنتی بیوتیک به نوزادان نارس فرآیند بلوغ میکروبیوم روده را مختل می کند و آنها را در برابر انواع باکتری های مضر مقاوم به آنتی بیوتیک آسیب پذیرتر می کند.

محققان دانشگاه UiT در دانشگاه شمالگان نروژ دریافته‌اند که پروبیوتیک‌ها به نوزادان نارس کمک می‌کنند تا تعادل باکتریایی بهتری در روده داشته باشند و باکتری‌های مضر را ریشه کن کنند، زیرا میکروبیوم روده توسعه نیافته به بلوغ می‌رسد. این مطالعه در مجله eBioMedicine منتشر شده است.

محققان حاضر در این مطالعه از داده‌های یک کارآزمایی بالینی استفاده کردند که در آن نمونه‌های مدفوع چهار بار در سال اول زندگی از 72 نوزاد در شش بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نروژی جمع‌آوری شد. سپس نمونه‌ها را بسته به اینکه به نوزادان آنتی‌بیوتیک، ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها یا هیچ‌کدام از آنها داده شود، به گروه‌هایی تقسیم کردند. DNA میکروبی در نمونه ها برای پیگیری رشد میکروبیوتای روده نوزادان توالی یابی شد.

این مطالعه از یافته‌های سایر مطالعات اخیر حمایت می‌کند که نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها میکروبیوتای طبیعی و بلوغ میکروبیوم را در نوزادان نارس به سطوحی قابل مقایسه با نوزادان سالم افزایش می‌دهند.

یافته دیگری وجود دارد که باید برای کادر پزشکی در سراسر جهان که با مقاومت ضد میکروبی یا AMR مبارزه می کنند بسیار جالب باشد. با استفاده از پروبیوتیک ها، نوزادان بسیار نارس با وجود درمان مکرر با آنتی بیوتیک، خطر ابتلا به گونه های مقاوم به ضد میکروبی را کاهش دادند.

احمد بارگیت، نویسنده اول این مطالعه، می گوید: ما کشف کردیم که نوزادان نارس که با مکمل های پروبیوتیکی درمان می شوند، دارای باکتری هایی هستند که ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک بسیار کمتری نسبت به نوزادانی که مکمل های پروبیوتیک دریافت نکرده اند، دارند.

منبع: eBioMedicine