نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

داروهای ضد انعقاد جدید ممکن است به درمان سپسیس و COVID-19 کمک کنند

به گزارش سیناپرس همدان، دانشمندان کالج ترینیتی دوبلین به تازگی کشف کرده اند که داروی دی متیل فومارات می تواند لخته شدن خون را در طول عفونت مسدود کند، و این امیدواری را ایجاد می کند که بتوان از آن برای درمان تعدادی از شرایط حاد استفاده کرد، مانند انعقاد خون منتشر شده داخل عروقی (DIC)، که می تواند در عفونت های جدی با باکتری هایی که منجر به سپسیس یا در پاسخ به عفونت های ویروسی مانند COVID-19 می شود، رخ دهد.

این مطالعه در Nature Communications، دکتر تریسترام رایان و پروفسور لوک اونیل از موسسه علوم زیستی ترینیتی (TBSI)، با همکاران در ترینیتی، کالج سلطنتی جراحان در ایرلند، لهستان، آلمان و استرالیا، توضیح دهید که چگونه دی متیل فومارات و یک داروی آزمایشی مرتبط به نام 4-OI می توانند انعقاد را با کاهش تولید یک فاکتور لخته شدن به نام فاکتور بافتی متوقف کنند.

آنها نشان داده‌اند که این مکانیسم شامل بلوک‌هایی در پروتئین‌هایی به نام اینترفرون است که باعث آزاد شدن فاکتورهای بافتی می‌شود. دکتر رایان گفت: DIC یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، بنابراین امیدواریم یافته های ما به درمان های جدیدی منجر شود که جان انسان ها را نجات دهد.

این تیم نشان داد که می‌توان از لخته شدن تهدیدکننده حیات در موش‌های آلوده به باکتری E.coli و Staph aureus و همچنین در پاسخ به SARS-CoV2، ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود، جلوگیری کرد. آنها همچنین نشان دادند که فرآیند مسدود شدن در نمونه های خونی که از بیماران مبتلا به کووید-19 شدید در بیمارستان سنت جیمز گرفته شده بود، ناکارآمد بود.

پروفسور اونیل گفت: ما امیدواریم که کار ما منجر به درمان های بهتری برای توقف لخته شدن خون خطرناکی شود که می تواند در افراد مبتلا به عفونت های شدید، از جمله COVID-19 رخ دهد.

دکتر رایان افزود: دی متیل فومارات در حال حاضر برای بیماری هایی مانند پسوریازیس و مولتیپل اسکلروزیس استفاده می شود و می تواند برای سپسیس و کووید-19 مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که 4-OI ممکن است برای توسعه یک درمان کاملا جدید استفاده شود.

منبع: Nature Communications

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل