کشف نقش انسان در بهبود وضعیت جنگلهای آمریکای شمالی

تحقیقات جدید گروهی از دانشمندان نشان می دهد نخستین انسانهایی که در منطقه بریتیتش کلمبیای کانادا ساکن شدند تأثیر مثبتی بر نواحی جنگلی و اکوسیستمهای آن داشته اند.

بر پایه این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاههای واترلو و ویکتوریا با همکاری انستیتو تحقیقات علمی Hakai Institute انجام شده، انسانهایی که طی 13 هزار سال گذشته در مناطق جنگلی بریتیش کلمبیای کانادا سکنی گزیده اند به طور شگفت انگیزی بر تنوع پوشش گیاهی آن به خصوص در مناطقی که جنگلهای بارانی وجود دارد تأثیر مثبت داشته اند.

دانشمندان در بررسیهای خود به ارتباط جالب توجهی میان درختان این مناطق و بقایای مربوط به ماهی ها دست یافته اند

این مطالعه بر پایه اطلاعات اکولوژیکی به دست آمده از سیستم های حسگر کنترل از راه دور حاصل شده است. بر این اساس مشخص شده که رشد درختان در دل جنگلها بیشتر بوده به طوریکه در این مناطق که قدمت بیشتری دارند شاهد رویش درختان قطورتر، بلندتر و سالم تری نسبت به درختان اطراف مناطق جنگلی هستیم. دانشمندان در بررسیهای خود به ارتباط جالب توجهی میان درختان این مناطق و بقایای مربوط به ماهی ها دست یافته اند.

یکی از این دانشمندان می گوید: برای ما خیلی عجیب است. درحالی که اکثر تحقیقات نشان می دهند انسانها تأثیر منفی در نواحی جنگلی می گذارند، در اینجا با روند دیگری مواجه هستیم. برای بیش از 13 هزار سال که با زندگی 500 نسل از انسانها همراه بوده است، افراد به گونه ای مستمر در حال ایجاد دگرگونی هایی در این مناطق بوده اند.

از جمله کارهایی که انسانها در اطراف این نواحی جنگلی انجام داده اند ماهی گیری طی بیش از 6 هزار سال پیش بوده است. در این تحقیقات مشخص شده که در برخی مناطق تا عمق 5 متری خاک بقایای ماهی ها و نرم تنان برجای مانده که این روند حاصل عملکرد انسانها در گذر زمان بوده است.

بدین ترتیب بشر به طور ناخواسته در غنی سازی خاک این مناطق نقش مهمی ایفا کرده است.

منبع: eurekalert

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا