از ماجرای زیردریایی ناپدید شده گردشگران تایتانیک چه می‌دانید؟

جستجو در اقیانوس اطلس شمالی برای یافتن زیردریایی «تیتان» که علاقمندان به بازدید از لاشه کشتی تایتانیک را حمل می‌کرد، همچنان ادامه دارد.

به گزارش سیناپرس به نقل از یورونیوز، با گذشت زمان، نگرانی‌ها درباره سرنوشت سرنشینان «تیتان» نیز رو به افزایش است بویژه آنکه زیردریایی تنها برای 40 ساعت ذخیر اکسیژن دارد.

حادثه چگونه اتفاق افتاد؟

این زیردریایی ۶.۵ متری سفر خود به اعماق اقیانوس اطلس را روز یکشنبه ۱۸ ژوئن آغاز کرد؛ اما کمتر از دو ساعت بعد از آغاز سفر تماس خود را با سطح از دست داد.

شرکت خصوصی آمریکایی «اوشن‌گیت اکسپدیشنز» که مالک و اوپراتور این زیردریایی محسوب می‌شود، در اواخر روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مدتی است که نمی‌توانیم با یکی از زیردریایی‌های اکتشافی خود که در حال حاضر از محل غرق شدن کشتی تایتانیک بازدید می‌کند، ارتباط برقرار کنیم.

بر اساس اطلاعاتی که در وبسایت این شرکت آمده است، «اوشن‌گیت اکسپدیشنز» از هر یک از مسافران این زیردریایی برای بازدید از لاشه کشتی تاریخی تایتانیک مبلغ ۲۵۰ هزار دلار دریافت می‌کند.

سرنشینان زیردریایی چه کسانی هستند؟

این زیردریایی در مجموع ۵ سرنشین داشته که یکی از آنها هامیش هاردینگ، تاجر ۵۸ ساله بریتانیایی و مالک شرکت هوانوردی تجاری Action Aviation بوده است. پیش از این شرکت او در شبکه‌های اجتماعی خبر انجام چنین سفری را منتشر کرده بود.

هامیش هاردینگ که یک ماجراجو محسوب می‌شود، پیش از این سه رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرده بود.

رسانه‌های بریتانیایی او را که دو فرزند داشت و ساکن امارات عربی متحده بود، یک «میلیاردر» توصیف کرده‌اند که در دفاترش در دبی و لندن، به کار خرید و فروش انواع هواپیما مشغول بود.یک سال پیش از این نیز هاردینگ به کمک شرکت «بلو اوریجین» به فضا سفر کرد.

علاوه بر او، یک تاجر پاکستانی به نام «شهزاده داوود» به همراه پسرش «سلیمان داوود» نیز در این زیردریایی حاضر بودند.

شهزاده داوود نایب رئیس شرکت Engro مستقر در کراچی است که در بخش‌های انرژی، کشاورزی، پتروشیمی و مخابرات سرمایه‌گذاری می‌کند.

دو نفر دیگر شامل پل هنری نارژوله، غواص کهنه‌کار فرانسوی و متخصص کشتی غرق شده تایتانیک همچنین استاکتون راش، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «اوشن‌گیت اکسپدیشنز» در کنار مسافران حضور داشتند.

کشتی کجا ناپدید شد؟

تیم جستجو هم‌اکنون در حال کاوش در یک منطقه دورافتاده در اقیانوس اطلس شمالی است؛ جایی که گفته می‌شود کشتی تایتانیک قرار دارد یعنی در ۶۵۰ کیلومتری سواحل نیوفاندلند کانادا و در عمق حدود ۴ هزار متری سطح آب.

تا کنون گارد ساحلی ایالات متحده دو هواپیما و همتایان کانادایی آنها نیز یک هواپیما و یک کشتی را برای کمک به عملیات جستجو، به این منطقه فرستاده‌اند.

صدای «کوبیدن» از زیر آب شنیده می‌شود

هواپیمای کانادایی در جستجوی زیردریایی گمشده در نزدیکی تایتانیک، صداهایی را از زیر آب شناسایی کرده است. گفته می‌شود این صدا، مانند صدای «کوبیدن» است که هر ۳۰ دقیقه یکبار شنیده می‌شود.

گارد ساحلی آمریکا می‌گوید: یک هواپیمای کانادایی، صداهایی را از زیر آب در حین جستجوی زیردریایی تایتان  شناسایی کرده است.

به دنبال صداهای شناسایی شده توسط این هواپیمای کانادایی، تلاش‌ها برای جستجوی این زیردریایی به مکان دیگری منتقل شده است. البته همچنان چیزی پیدا نشده و جستجو ادامه دارد.علاوه بر مجموعه‌ای از کشتی‌ها و هواپیماهای بین‌المللی که در جستجوی این زیردریایی بسیج شده‌اند، یک ربات زیرآبی هم جستجو را در نزدیکی کشتی تایتانیک آغاز کرده است.

سخنگوی فرماندهی تحرک هوایی ارتش آمریکا گفت که از سه هواپیمای ترابری سی-۱۷ ارتش این کشور برای انتقال تجهیزات زیردریایی تجاری و پشتیبانی برای کمک به این جستجوها استفاده شده است.

ارتش کانادا هم اعلام کرد: یک هواپیمای گشتی و دو کشتی که یکی از آنها مجهز به «پزشکی زیرآبی» است برای این جستجو معرفی کرده است.

افراد حاضر در این زیردریایی گمشده شامل هدایتگر زیردریایی، استاکتون راش، مسافران آن از جمله یک ماجراجوی بریتانیایی، دو عضو یک خانواده تجار پاکستانی و یک کارشناس تایتانیک بوده‌اند.

هر چند در بیانیه گارد ساحلی ایالات متحده درباره این که صدای «کوبیدن» چه چیزی می‌تواند باشد توضیحی داده نشده، ولی با این حال نور امیدی ایجاد کرده است؛ چرا که طبق تخمین‌ها سرنشینان هنوز اندازه یک روز دیگر اکسیژن دارند.

 در همین حال، سوالاتی در مورد اینکه چگونه تیم‌های امدادی می‌توانند به این زیردریایی که در عمق ۳۸۰۰ متری قرار دارد برسند مطرح شده است.

گفتنی است ، امدادگران در حال مسابقه با زمان هستند، زیرا در بهترین حالت، مسافران این زیردریایی ممکن است از صبح پنجشنبه با مشکل کمبود اکسیژن مواجه شوند.

دیوید پوگ، روزنامه‌نگار سی‌بی‌سی نیوز که سال گذشته با این تایتان از لاشه کشتی تایتانیک بازدید کرده گفت: این زیردریایی از دو سیستم ارتباطی استفاده می‌کند. یکی پیام‌های متنی که به یک کشتی سطحی ارسال می‌شود و پینگ‌های ایمنی که هر ۱۵ دقیقه یکبار پخش می‌شوند که نشان می‌دهد این زیردریایی هنوز کار می‌کند.»

هر دوی این سیستم‌ها حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه پس از غرق شدن تایتان متوقف شده‌اند. به گفته پوگ، این وضعیت دو احتمال را مطرح می‌کند؛ یا برق زیردریایی قطع شده یا کشتی دچار شکستگی در بدنه و سپس منفجر شده است.

چرا گردشگران علاقمند به بازدید از تایتانیک بودند؟

کشتی بخار ۴۶ هزار تنی تایتانیک در آوریل سال ۱۹۱۲ میلادی در حالی‌ که ۲۲۲۴ مسافر و خدمه به همراه داشت اولین سفر خود از انگلستان به نیویورک را آغاز کرد اما در میانۀ راه به کوه یخ برخورد کرد و غرق شد.

در پی این حادثه بیش از ۱۵۰۰ نفر از جمله برخی از مسافران سرمایه‌دار و اشراف آن دوران جان باختند آنهم درحالی که تایتانیک در آن زمان «غرق نشدنی» و معجزه عصر صنعت معرفی شده بود.

یک فیلم پرفروش نیز از این حادثه در سال ۱۹۹۷ میلادی ساخته شد که به جذابیت‌های سفر به اعماق آب برای دیدن لاشه این کشتی افزود و به این ترتیب راه را برای ایجاد یک گردشگری زیرآبی پرسود اما پرمخاطره هموار کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا