دردسرهای سرخ کردن سیب زمینی در فضا

وقتی صحبت از سفرهای فضایی پیش می آید، بحث تهیه غذا و تامین مواد غذایی فضانوردان دارای اهمیت زیادی است. حال در این شرایط به این فکر کنید که آیا می توانید در مریخ سیب زمینی سرخ کرده درست کنید؟ دانشمندان در حال یافتن راهی برای سرخ کردن یکی از غذاهای راحت کلاسیک جهان در فضا هستند.

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی اروپا  بودجه آزمایش هایی را برای کشف تکنیک های سرخ کردن مواد غذایی در شرایط جاذبه صفر  اختصاص داد. در حال حاضر تیمی در حال انجام آزمایش‌ هایی برای ابداع روش‌ هایی برای سرخ کردن سیب ‌زمینی ‌ها بدون این که آن ‌ها را نپخته و نامطلوب بگذارند، هستند.

برای درک این که چگونه میکروگرانش بر روش‌ های پخت و پز مانند سرخ کردن تأثیر می ‌گذارد، محققان یک دستگاه منحصر به ‌فرد از نوع چرخ فلکی را توسعه دادند که می ‌تواند شرایط محیط بدون جاذبه را ایجاد کند. این آزمایش ها در طول دو کمپین پرواز آژانس فضایی اتحادیه اروپا انجام شد که در آن یک هواپیما به طور مکرر برای شبیه سازی دوره های کوتاه بی وزنی حرکت می کرد.

آژانس فضایی اتحادیه اروپا از تحقیقات در مورد تکنیک های سرخ کردن در ریزگرانش برای پر کردن شکاف های دانش در زمین و فضا حمایت می کند. این آژانس می گوید سرخ کردن سیب زمینی در فضا پیچیده تر از تصور مردم عادی است زیرا این عمل به ظاهر ساده شامل دو علم پیچیده می شود.

پروفسور تودوریس کاراپانتسیوس، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه ارسطو تسالونیکی، در این رابطه می ‌گوید: از هر سرآشپزی بپرسید، تأیید خواهند کرد که دانش فیزیک و شیمی موضوعی پیچیده و جذاب است که در آشپزی استفاده شده و در سایر رشته ‌های علمی نیز کاربرد دارد.

به گزارش سیناپرس،  این تیم از یک دوربین با سرعت و وضوح بالا برای ثبت فرآیند سرخ کردن و بررسی پویایی حباب ها، از جمله سرعت رشد، اندازه، توزیع، سرعت فرار از سیب زمینی و سرعت و جهت آن ها در روغن استفاده کردند. آن ها همچنین دمای روغن در حال جوش و داخل سیب زمینی را در حین سرخ شدن در شرایط بی وزنی اندازه گرفتند.

محققان دانشگاه تسالونیکی یونان طی این مطالعات دریافتند که مشابه فرآیند روی زمین، مدت کوتاهی پس از افزودن سیب زمینی به روغن در شرایط گرانش کم، حباب های بخار به راحتی از سطح سیب زمینی جدا می شوند. در حالی که تحقیقات بیشتری برای اصلاح برخی پارامترها در این رابطه ضروری است، یافته ‌های این تیم تحقیقاتی نشان می ‌دهد که فضانوردان می ‌توانند با ورود به دنیای جدید، از غذای تازه بیشتری لذت ببرند.

جان لیومباس، از دیکر اعضای این تیم مطالعاتی در خاتمه نتیجه گیری می کند: جدا از تغذیه و راحتی، مطالعه فرآیند سرخ کردن غذا در فضا می تواند به پیشرفت هایی در زمینه های مختلف از جوشاندن تا تولید هیدروژن از انرژی خورشیدی در ریزگرانش منجر شود.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Food Research International منتشر شده است.

مترجم: نداجوادهراتی