نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص دقیق گرفتگی عروق با روش جدید سی تی اسکن

تیمی از پژوهشگران که در حال مطالعه یک فناوری جدیدتر هستند، اعلام کردند: روش تصویربرداری غیرتهاجمی جدید توسط سی تی اسکن ممکن است به زودی برای بیماران در معرض خطر بالای بیماری عروق کرونر در دسترس قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس، محققان موفق به ایجاد روش جدید تصویربرداری سی تی اسکن شدند که می تواند بیماری های عروقی را با دقتی بسیار زیاد تشخیص دهد. این فناوری سی تی آنژیوگرافی کرونر با وضوح فوق العاده بالا نامیده می شود.

در حال حاضر، بیماران به روش سی ‌تی آنژیوگرافی عروق کرونر  CCTA  دسترسی دارند که برای درمان بیماری عروق کرونر در بیمارانی که در معرض خطر کم یا متوسط بیماری هستند، بسیار موثر است. اما افرادی که در معرض خطر بالا هستند، شیوع بیشتری از کلسیفیکاسیون عروق کرونر و استنت را مشاهده کرده و در معرض خطر هستند. به گفته پزشکان، کلسیفیکاسیون های کرونری می توانند گسترده تر از آن چه هستند ظاهر شوند. محققان در آخرین شماره مجله تخصصی رادیولوژی که دیروز سه شنبه منتشر شد، گزارش دادند که این روش منجر به تخمین بیش از حد انسداد و پلاک و نتایج مثبت کاذب بسیار می شود.

دکتر محمد هاجر سرپرست این مطالعه و متخصص تصویربرداری در دانشگاه فرایبورگ آلمان، در رابطه با روش فوق گفت: در شرایط فعلی و بر اساس روش های موجود تصویر برداری عروق، بیماران ممکن است تحت آزمایش ‌های غیرضروری و اغلب تهاجمی قرار گیرند. به همین دلیل است که دستورالعمل های فعلی استفاده از CCTA را در افراد در معرض خطر توصیه نمی کنند.

از آنجایی که فناوری جدید تر به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، محققان در گام نخست دقت تشخیصی آن را ارزیابی و آن را با آنژیوگرافی تهاجمی  عروق کرونر یا ICA ، که در حال حاضر استاندارد مرجع است، در ۶۸ بیمار مقایسه کردند.

به گزارش سیناپرس، بیماران مورد مطالعه موارد شدیدی از یک بیماری جدی دریچه های قلبی داشتند که باعث کاهش یا مسدود شدن جریان خون از قلب به آئورت می شود که در پزشکی به آن تنگی دریچه آئورت می گویند.

فناوری وضوح فوق العاده بالا امتیاز کلی کیفیت تصویر 1.5 را در مقیاس ۵ امتیازی داشت که در آن ۱ عالی در نظر گرفته شد. نتایج مطالعه حاکی از این واقعیت بود که نزدیک به ۸۰ درصد از تشخیص های مبتنی بر این روش جدید، خوب یا عالی بودند.

لازم به ذکر است که این فناوری فوتون های بیشتری نسبت به روش های پیشین منتشر کرده و وضوح تصاویر را بهبود می بخشد. با این حال باید توجه داشت که این روش جدید دارای معایبی نیز بوده و قرار گرفتن در معرض تابش را در مقایسه با اسکنرهای سی تی اسکن معمولی افزایش می دهد.

دکتر هاجر در این رابطه گفت: به نظر می‌رسد که طیف بیمارانی که از CCTA غیرتهاجمی استفاده می ‌کنند، به ‌طور قابل‌ توجهی با فناوری آشکارساز شمارش فوتون گسترش یافته است. این یک خبر عالی برای این بیماران و جامعه تصویربرداری است.

گفتنی است که این فناوری در مراحل اولیه است و محققان خاطرنشان می کنند که در حال توسعه روش هایی برای کاهش میزان قرار گرفتن بیماران در معرض تابش امواج مضر ناشی از روش فوق هستند.

به گزارش سیناپرس، دکتر هاجر در ادامه توضیحاتش گفت: در حال حاضر این تکنیک برای بیماران پرخطری که مزایای آن بیشتر از خطرات است قابل اجرا است، اما نباید برای همه بیمارانی که برای تصویربرداری سی تی اسکن قلب ارجاع می شوند، اعمال شود. من پیش بینی می کنم این فناوری می تواند در ۱۰ سال آینده رایج تر شود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل