محققان پروتئینی را شناسایی کردند که به HIV کمک می کند مخفی بماند

به گزارش سیناپرس همدان، در طول دوره درمان ضد رتروویروسی، HIV به آرامی در مخازن داخل لنفوسیت های CD4+ T ،گلبول های سفید خون که در فعال کردن سیستم ایمنی در برابر عفونت نقش دارند، پنهان می شود.

وجود این پناهگاه های ویروسی توضیح می دهد که چرا درمان ضد رتروویروسی باید در طول زندگی بیمار حفظ شود تا از تکثیر ویروس جلوگیری به عمل آید. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در پایان سال 2021 بیش از 38 میلیون نفر با HIV زندگی می کردند.

در مجله Cell Reports، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور پزشکی دانشگاه مونترال، پترونلا آنکوتا و دانشجوی دکترای او دباشری چاترجی، امروز برای اولین بار نشان دادند که یک پروتئین، گیرنده هیدروکربنی آریل یا AhR، نقش مهمی در این مخفی ماندن ویروس ایفا می کند.

آنکوتا گفت: در مطالعه ما نشان دادیم که AhR، یک فاکتور رونویسی که بیان ژن های خاص را تنظیم می کند، اثر ضد ویروسی در سلول های CD4+ T بیماران دارد. برای کمک به خاموش ماندن HIV در سلول های مخزن، این مولکول بر بیان HIC1، یکی دیگر از فاکتورهای رونویسی شناخته شده برای مهار تکثیر HIV تأثیر می گذارد.

بنابراین، آنکوتا و چاترجی، نویسنده اول مطالعه، و همکارانشان استفاده از داروهایی را پیشنهاد می‌کنند که فعالیت AhR را مهار می‌کنند به عنوان یک نوع استراتژی حذف “شوک و کشتن”. پس از فعال شدن مجدد در حضور مهارکننده های AhR (فاز شوک)، سلول های آلوده به HIV برای سیستم ایمنی قابل مشاهده هستند و می توانند مورد هدف قرار گیرند و از بین بروند.

در انواع خاصی از تومورهای سرطانی، مسیر AhR توسط مولکول‌های محیط، مانند دود سیگار، آلاینده‌ها یا لیگاندهای حاصل از میکروبیوتای روده و متابولیسم سلولی فعال می‌شود. فعالیت ضد التهابی حاصل از پاسخ ایمنی کافی ضد تومور جلوگیری می کند.

آنکوتا، محقق مرکز تحقیقات بیمارستان آموزشی UdeM، CRCHUM، گفت: در آزمایش‌های بالینی، داروهایی که AhR را مسدود می‌کنند برای مبارزه با سرطان استفاده می‌شوند. در مطالعات بیشتر، ما امیدواریم که این مهارکننده‌ها را آزمایش کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم HIV را از بین ببریم یا اندازه مخازن ویروسی را در افراد مبتلا به HIV که تحت درمان ضدرتروویروسی هستند به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

برای درک بهتر مکانیسم مولکولی که در پشت این تاخیر ویروسی رخ می دهد، آنکوتا به همکاری با Carine Van Lint، متخصص رونویسی HIV در دانشگاه آزاد بروکسل، و با Jean-Pierre Routy، استاد پزشکی دانشگاه مک گیل برای اعتبار بخشیدن به این هدف درمانی جدید ادامه خواهد داد.

آنکوتا گفت: امروز ما موفق شده ایم در سلول های بیماران نشان دهیم که چگونه این مسیر AhR فعال می شود. ما می‌خواهیم با کمک فناوری‌های پیشرفته مانند رونویسی فضایی فراتر برویم و به طور خاص آن را در بافت افراد مبتلا به HIV مشخص کنیم. این به ما این امکان را می دهد که این هدف درمانی را در انسان در زمینه HIV تأیید کنیم.

منبع: Cell Reports

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا