ورزش ممکن است باعث سکته مغزی در افراد مبتلا به انسداد شریان شود

به گزارش سیناپرس همدان، بسیاری از هشدارهای قبل از کلاس‌های تمرینی که توصیه می‌کنند قبل از شرکت در ورزش‌های سخت با پزشک مشورت کنید، نادیده گرفته می شوند. بالاخره آیا ورزش برای شما خوب است یا نه؟ با این حال، برخی شرایط می تواند افزایش ضربان قلب مرتبط با ورزش را به شرایطی خطرناک بدل کند.

محققان موسسه فناوری هند خاراگپور دریافتند که افزایش ضربان قلب می تواند باعث سکته در بیماران مبتلا به عروق کاروتید بسیار مسدود شده شود. در مقابل، برای بیماران سالم و کسانی که فقط شریان‌هایشان کمی مسدود است، ورزش برای حفظ جریان خون سالم مفید است.

شریان های کاروتید جریان خون را به بافت های صورت و مغز می رسانند و در دو طرف گردن قرار دارند. هنگامی که چربی، کلسترول و سایر ذرات دیواره های کاروتید داخلی را می پوشانند، پلاکی را تشکیل می دهند که مسیر شریان را تنگ می کند.

این گرفتگی تنگی نامیده می شود، و در حالی که تشخیص مراحل اولیه تجمع پلاک می تواند بسیار دشوار باشد، تنگی خطرناک است زیرا جریان خون را به مغز محدود می کند. بدون خون کافی، مغز دچار کمبود اکسیژن می شود و بیمار دچار سکته می شود.

در بیماران سالم، افزایش ضربان قلب باعث افزایش و تثبیت نیروی کششی که خون بر دیواره عروق وارد می‌کند، خطر تنگی را کاهش می‌دهد. اما برای بیمارانی که قبلاً تنگی را تجربه می کنند، ممکن است آنقدرها مفید نباشد.

نویسندگان از یک مدل محاسباتی تخصصی برای شبیه‌سازی جریان خون در شریان‌های کاروتید در سه مرحله تنگی استفاده کردند: بدون انسداد، با انسداد خفیف 30 درصد و با انسداد متوسط 50 درصد. آنها اثر ضربان قلب ناشی از ورزش را با 140 ضربه در دقیقه و ضربان قلب در حالت استراحت 67 و 100 ضربه در دقیقه مقایسه کردند.

همانطور که انتظار می رفت، برای موارد سالم و خفیف، شرایط ورزشی، سلامت کاروتید شبیه سازی شده را بهبود بخشید. با این حال، نتایج برای افراد دارای انسداد متوسط نگران کننده بود.

Somnath Roy، نویسنده این مقاله گفت: ورزش شدید اثرات نامطلوبی بر بیماران مبتلا به تنگی متوسط یا بالاتر نشان می‌دهد. این به طور قابل توجهی تنش برشی را در ناحیه تنگی افزایش می دهد، که ممکن است باعث پارگی تنگی شود. این پلاک پاره شده ممکن است سپس به مغز جریان یابد و باعث سکته مغزی ایسکمیک شود.

علاوه بر این، افزایش ضربان قلب می تواند احتمال ایجاد تنگی های دیگر را نیز افزایش دهد. عوامل زیادی در ایجاد تنگی و خطر سکته مغزی نقش دارند، از جمله سن، سبک زندگی، و ژنتیک، اما نویسندگان توصیه می‌کنند که به طور منظم سلامت شریان‌ها را برای افرادی که تمرینات شدید انجام می‌دهند، بررسی کنند. آنها همچنین یک رژیم ورزشی که با دقت بالا تجویز شده را برای افراد مبتلا به تنگی متوسط تا شدید یا با سابقه سکته توصیه می کنند.

مقاله «تاثیر ضربان قلب بر همودینامیک در شریان‌های کاروتید سالم و تنگ»، در مجله Physics of Fluids منتشر شده است.

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا