لزوم توجه به استعدادهای دانشگاهی در پژوهش

در نشستی که با حضور رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با دانشجویان، اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، امروز (10 شهریور) برگزار شد، به منظور حمایت و همکاری بیشتر صندوق از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تفاهم نامه همکاری   به امضاء رسید.

نصرت‌الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در این نشست با بیان اینکه امروز ایده و فکر در دنیا امپراطوری می‌کند، اظهار کرد: اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که تراز مالی ایده پردازی در آن 21 هزار میلیارد دلار است و 70 درصد سرمایه شرکت‌های بزرگ را سرمایه‌های فکری تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به سهم بزرگ 12 هزار میلیارد دلاری آمریکا از تراز مالی ایده‌پردازی در جهان، تاکید کرد: این در حالی است که یک سوم از این داراییهای فکری توسط افراد مهاجر در اختیار آمریکا قرار گرفته است.

مشاور وزیر علوم از تلاش آمریکا برای جذب سرمایه‌های فکری در سراسر دنیا یاد کرد و ادامه داد: 49 درصد کل دانشجویان آمریکا، 42 درصد دانشجویان پزشکی و 34 درصد دانشجویان مهندسی کامپیوتر این کشور مهاجر هستند و به هر شیوه‌ای که شده آمریکا به دنبال جذب آنها است.

به گفته ضرغام، وقتی دنیا به این سمت حرکت می‌کند، ایران نیز می‌تواند با استفاده از پتانسیل‌ها و سرمایه‌هایی که دارد از طریق فکر و ایده به ایجاد سرمایه بپردازد.

وی با بیان اینکه ایران استعدادهای زیادی دارد، گفت: در حال حاضر به ازاء هر 100 هزار نفر جمعیت در ایران 6200 نفر دانشجو داریم، یعنی حدود پنج میلیون نفر دانشجو که یک سرمایه عظیم و بزرگ است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از تعداد بالای دانشجویان مهندسی در ایران هم یاد کرد و افزود: در این خصوص رتبه چهارم دنیا را داریم.

ضرغام تاکید کرد: ما از نظر سابقه علمی و دانشگاهی هم جایگاه ویژه‌ای داریم و دانشمندان ایرانی همواره در علم جهان اسلام ستاره بوده‌اند و درخشیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید این ظرفیت‌های داخل کشور را بشناسیم و از آنها حداکثر استفاده را داشته باشیم، عنوان کرد: در همین راستا بنیاد ملی نخبگان و بنیاد ملی علمی کشور تشکیل شد و کارگروه‌هایی نیز در زیر مجموعه آنها به وجود آمد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ادامه داد: از دیگر بخش‌هایی که به حمایت از افراد دارای ایده می‌پردازد، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران است که اقداماتی در زیر مجموعه این صندوق انجام شده است.

به گفته مشاور وزیر علوم، این صندوق از پروژه‌هایی که در زمینه دانش باشند و یا برای جامعه مفید باشند حمایت می‌کند.

وی ایجاد کرسی‌های پژوهشی به منظور حمایت بیشتر از پژوهشگران را از دیگر اقدامات دانست و بیان کرد: ثبت اختراعات هم از دیگر اقداماتی است که برای حمایت از پژوهشگران انجام می‌شود.

ضرغام با تاکید بر اینکه ما از استعدادهای خارج از کشور هم غافل نشدیم، عنوان کرد: تعدادی از کرسی‌های پژوهشی برای ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفته شده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه باید استعدادهای یک فرد را از زمانی که در خانه و مهدکودک است حمایت کنیم، یادآور شد: این فرهنگ باید از 15 هزار مهدکودکی که در سطح کشور داریم آغاز شود.

وی گفت: ما هم حمایت از استعداد را از پژوهش سراهای دانش آموزی تا 90 هزار نفر دانشجوی دکترایی که در سطح کشور داریم انجام می‌دهیم و برای آنها برنامه‌های ویژه داریم.

به گزارش ایسنا، ضرغام در پایان بر لزوم توجه به استعدادهای دانشگاهی در زمینه پژوهش نیز تاکید کرد و گفت: باید پژوهش را در دانشگاه‌ها پر رنگ کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا