نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

غواصی تفریحی غیرتخصصی از عوامل تخریب مرجان هاست

حمید رضایی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا درمورد عوامل موثر در تخریب مرجان ها افزود: آلودگی های زیست محیطی ، آلودگی حرارتی به واسطه دمای آب شیرین کن ها ، ساخت وساز و رسوب گذاری بالا، برداشت مرجان ها با دست، خرید و فروش مرجان، ورود رسوبات، کلر و فلزات سنگین به آب، هتل سازی و اسکله سازی در دریا از آثار انسانی تخریب مرجان هاست.
وی به وجود آب شیرین کن های متعدد در منطقه خلیج فارس اشاره کرد و افزود : با توجه به گرمای هوا و مشکل تامین آب بسیاری از آب شیرین کن ها در این مناطق قرار دارند که آلودگی ناشی از آنها سبب از بین رفتن مرجان ها می شود.
رضایی ساخت بندرگاه، استحصال خشکی در دریا، لنگراندازی، ریختن زباله در آب، ایجاد تاسیسات حرارتی، چاه های نفت و لوله گذاری گاز، قایقرانی ، اسکی روی آب و همچنین غواصی تفریحی به صورت غیرتخصصی و ماهیگیری با تله های گرگور، پرورش ماهی در قفس، شکار با نیزه ، تخلیه آب توازن کشتی های باری و نفتی، برگزاری مانورهای نظامی و میدان تیر، آلودگی های صوتی و تاثیر بر جانداران دریایی و مرجان ها را ازعوامل تخریب اکوسیستم های مرجانی عنوان کرد.
این فعال محیط زیست با بیان اینکه به دلیل گردشگری بودن کیش و غواصی های تفریحی ، تعدد لنگرگاه ها و صید با گرگور تخریب مرجان نسبت به سایر جزایر بالاتر است افزود : تلاش های زیادی از سوی محیط زیست کیش برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مرجان ها انجام شده که می توان به ایجاد منطقه حفاظت شده دریایی سیمرغ و نصب بویه در آب برای جلوگیری از تعدد لنگر اندازی اشاره کرد .
رضایی ،اسیدی شدن دریا ، گرم شدن زمین ، پدیده کشند قرمز و ماندگاری آن ، افزایش دمای آب بیش از 36 درجه ، سفید شدگی ، شوک و استرس، جذر بالای آب و قرار گرفتن مرجان به ویژه از نوع شاخ گوزنی در معرض باد و خشکی در فصل زمستان از عوامل طبیعی آسیب رسان به مرجان ها به شمار می رود.
وی که دارنده مدرک دکترای بیولوژی دریایی است ایجاد تیم واکنش سریع را برای حفاظت و نگهداری مرجان ها ، راه اندازی ایستگاه های تحقیقات دریایی را از اقدامات موثر برای پایش اکو سیستم دریایی ( مرجان ها ، بی مهرگان و ماهی ها ) برشمرد و افزود : این ایستگاه ها می تواند کیش و جزایر اطراف را هم پوشش دهد.
رضایی در مورد اقداماتی که می توان برای حفاظت از مرجان ها انجام داد به ایرنا گفت : برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی حفاظت از مرجان ها' ریف چک ' ، تهیه برشورهای و پوسترهای هشدار دهنده ارزیابی و پایش زیست محیطی ، بویه گذاری برای نصب لنگرکشتی ها ،جلوگیری از سرقت مرجان ، اطلاع رسانی ، آگاه سازی و آموزش ، احیا و قلمه زدن مرجان ، ساخت و استقرار مجسمه در دریا، سنگریزی در بستر دریا، ریختن خرده مرجان ها به آب در یک مکان مشخص در مجاورت زیستگاه های مرجانی ، ایجاد زیستگاه های مصنوعی و کم کردن فشار گردشگران از زیستگاه های طبیعی از جمله این اقدامات است .
وی پایش سالانه مرجان ها ، تگ گذاری (علامت ) را یک ضرورت برای حفاظت از مرجان ها خواند و تاکید کرد : در هنگام ساخت و ساز و توسعه محل هایی که مرجان در قرار دارد باید جابجایی ها اصولی و تخصصی صورت گیرد ، زمانی که مرجان ها به محیط جدیدی منتقل می شوند شرایط محیط کنونی با محیط قبلی باید یکسان باشد تا بتواند خود را با آن تطبیق دهد .
جزایر کیش ، هندورابی ، بنی فارور از جمله جزایر مرجانی ایران به شمار می رود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل