نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مردم اروپا در مورد تورم اغراق می کنند

بر اساس مطالعه ای که روز دوشنبه توسط شرکت بیمه اعتبار تجاری Allianz Trade منتشر شد، مشخص می شود مردم اتحادیه اروپا در مورد تورم اغراق کرده و درک مصرف کنندگان از تورم در منطقه یورو تقریباً سه برابر بیشتر از نرخ رسمی است.

به گزارش سیناپرس، طی ماه های اخیر اعتراضات متعددی به تورم ایجاد شده در منطقه یورو از سوی مردم کشورهای اتحادیه اروپا ابراز شده است. این موضوع در حالی است که مطالعات شرکت بیمه اعتبار تجاری Allianz Trade نشان می دهد: مردم نسبت به این تورم واکنشی اغراق آمیز نشان داده اند. مطالعه فوق می ‌گوید این موضوع ممکن است بانک مرکزی اروپا  را به سمت سیاست افزایش بیشتر نرخ ‌ها تا ماه سپتامبر سوق دهد.

آلیانز ترید در این رابطه گفت: نرخ تورم درک شده در منطقه یورو اخیراً نزدیک به ۱۷ درصد بود، در حالی که نرخ واقعی در ماه می 6.1 درصد بود. این شرکت تاکید کرد که اختلاف بین تورم درک شده و واقعی با پویایی تورم فعلی در منطقه یورو بدتر شده است.

جاسمین گروشل، اقتصاد دان ارشد در مجموعه آلیانز ترید، در این رابطه گفت: شکاف زیادی بین تورم درک شده و واقعی، در کشورهای اروپایی به ویژه در آلمان وجود دارد.

مطالعه فوق نشان داد: این شکاف به طور کلی در منطقه یورو حدود ۹ درصد بود، در حالی که در آلمان این تفاوت حدود یازده درصد بود. محققان معتقدند که این اختلاف دلایل مختلفی دارد. به عنوان مثال، مصرف کنندگان به تغییرات قیمت برای خرید های رایج مانند خواربار و نوشیدنی، سوخت یا سایر امور در سوپرمارکت توجه بیشتری می کنند. وقتی این قیمت‌ها بالاتر از میانگین در آن جا افزایش می ‌یابد، مردم احساس می ‌کنند که تورم بسیار بالاتر از حد واقعی است.

در این شرایط جنبه ‌های روان‌ شناختی، تفاوت‌ های جمعیتی و منطقه ‌ای و رفتار فردی مصرف ‌کننده نیز می ‌تواند منجر به ارزیابی متفاوتی از افزایش قیمت توسط مصرف ‌کنندگان نسبت به اندازه‌ گیری رسمی تورم شود.به گزارش سیناپرس، این یک تصویر تحریف شده و یک اختلاف شدید بین تورم درک شده و واقعی ایجاد می کند.

گروشل در ادامه توضیحاتش گفت: شکاف بین تورم درک شده و واقعی به ویژه از نظر عادات خرید مشتریان،  تأثیر قابل توجهی بر نحوه رفتار آن ها دارد. در نتیجه، این مساله برای جامعه تجاری، اقتصاد و همچنین سیاست نرخ بهره بسیار مهم است.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل