نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برپایی چادرهای گاو بانگی درمناطق جنگلی گلستان

به منظور جلوگیری از دسترسی شکارچیان به گوزن زرد و یا مرال درفصل گاوبانگی (جفت گیری) چادرهای برای سکونت شبانه روزی مأموران در این فصل در جنگلهای گلستان ایجاد می شود تا محیط بانان امکان حفظ و حراست از این گونه را داشته باشند. 
به گزارش محیط زیست گلستان، مجتبی حسینی افزود: جنگل های گلستان زیستگاه گونه های جانوری مختلفی است که از جمله مرال به عنوان یک گونه بومی و منحصر به فرد از پستانداران حمایت شده در این مناطق زندگی می کند. 
وی اضافه کرد: این گونه در فصل جفت گیری که از اواسط شهریور آغاز و تا اواخر مهرادامه دارد رفتارهای خاصی از خود بروز داده و با نعره هایی که سر می دهد مبادرت به ایجاد قلمرو می کند که به آن گاوبانگ می گویند و ماده ها را دراین قلمرو گرد هم آورده و به شدت از قلمرو خود در برابر نرهای دیگر حراست می کند.
به گفته وی، در این هنگام اگر گوزن نر دیگری وارد این محدوده شود ،صدایی می کند که گوزن صاحب قلمرو، خود را رسانده و او را از منطقه خارج می کند. 
معاون محیط زیست گلستان گفت: با توجه به این موارد، شکارچیان نیز در این ایام با استفاده از وسایل خاصی صدای گوزن را تقلید می کنند و گوزنهای نر را به طرف خود کشیده و آنها را شکار می کنند. 
او افزود: براین اساس اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان هر ساله با برپایی چادرهای گاوبانگی در نقاط مختلف زیستگاهی این گونه حمایت شده ، اقدام به حفاظت از نسل آن و همچنین سرشماری این حیوان ارزشمند می کند. 
حسینی ادامه داد: این اداره کل به منظور جلوگیری از دسترسی شکارچیان به این گونه ارزشمند در فصل گاوبانگی با کاربرد اصول حفاظتی و بررسی راههای ورودی به مناطق و برقراری گشت های سیار و ایجاد چادرهای گاوبانگی همراه با سکونت دائمی و شبانه روزی ماموران در این حوزه ها، امکان حفظ و حراست از این گونه را در استان فراهم می آورد که در این رابطه تعداد 21 چادر گاوبانگی ثابت احداث شده است. 
به دلیل وجود تنوع زیستی گیاهی و جانوری فراوان در گلستان، این استان جزو مناطق منحصر به فرد در زمینه های گردشگری و جذب توریست و همچنین مورد توجه محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی است. 
معاون محیط زیست گلستان از تمام علاقه مندان و دوستداران طبیعت و حیات وحش خواست که ماموران را در حفاظت از این میراث طبیعی ارزشمند یاری داده تا با افرادی که قصد سودجویی از این گونه های با ارزش را دارند برخورد قانونی صورت گیرد و نسل این گونه های حمایت شده از خطر انقراض نجات یابد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل