استفاده از پرندگان بیمار برای ضربه به دشمن در جنگ

جنگ روسیه و اوکراین در شرایطی به درازا کشیده است که طرفین یکدیگر را به انجام اقدامات غیر قابل قبول متهم می کنند. در جدیدترین رویدادهای این حوزه، روسیه اوکراین را به ارسال عوامل بیماری زا از طریق پرندگان مهاجر به این کشور متهم کرد.

به گزارش سیناپرس، ژنرال ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای حفاظت شیمیایی و بیولوژیکی ارتش روسیه روز دوشنبه گفت:کارشناسان این مرکز از افزایش موارد بیماری های واگیرداری که توسط پرندگانی که از اوکراین به روسیه مهاجرت می کنند، خبر می دهد.

کریلوف در این رابطه تصریح کرد: در نتیجه مهاجرت پرندگان مبتلا به آنفلوانزا که از اوکراین مهاجرت می کنند، میزان آلودگی ثبت شده در روسیه به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در حالی که در سال ۲۰۱۵ هیچ مورد ابتلا به این بیماری ثبت نشده بود اما به طرزی عجیب، از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون ۴۵ مورد شیوع گزارش شده است و ۲۱ منطقه روسیه در شرایط خطر قرار گرفته است.

گفتنی است در اوایل ماه گذشته، کریلوف اظهار داشت: کارکنان مرکز بیوسفر فالز فین در  سال ۲۰۲۲ مشغول جمع‌ آوری و انتقال مواد زیستی مرتبط با پرندگان مهاجر خارج از کشور بودند.

وی در آن زمان خاطرنشان کرد: تفاوت فاحشی در موارد پرندگان حامل عوامل بیماری زا در قالب بخشی از مطالعات انجام شده از طرف وزارت دفاع و سرویس امنیت فدرال در پایان ماه آوریل شناسایی شده است.

کریلوف در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: در آن زمان، مطالعات در اتاق‌ های غیر مجهز انجام می ‌شده و روی امنیت داده‌ های جمع‌ آوری ‌شده نظارت نمی‌ شد و در برخی موارد، عوامل بیماری ‌زای ‌خطرناک به خانه‌ های پرسنل وارد می ‌شد.

به گزارش سیناپرس، این مقام وزارت دفاع روسیه به این موضوع نیز اشاره کرد که در سال ۲۰۲۱ مرگ و میر دسته جمعی پرندگان در قلمرو این ذخیره گاه ثبت شد که کارشناسان علت آن را نوعی عفونت می دانند.

کریلوف پیش از این گفته بود که سرویس امنیتی اوکراین فشار باورنکردنی بر شرکت کنندگان در پروژه آمریکایی UP-4 اعمال کرده است که تحت آن گونه هایی با پتانسیل اپیدمی بالا در اوکراین جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفته اند.

وی در پایان توضیحاتش افزود: حداقل دو گونه از پرندگان مهاجر که مسیرهای مهاجرت، آنها را به سراسر روسیه می برد، به عنوان بخشی از این پروژه مورد مطالعه قرار گرفتند. به باور من آن ها عامدانه به عنوان وسیله انتقال بیماری استفاده شده اند و تلاش برای حذف و از بین بردن اسناد و همچنین مطالب جمع آوری شده در طول دوره تحقیقات، ماهیت دوگانه اقدامات اوکراینی ها را نشان می دهد.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا