نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانشمندان چینی رکورد باتری‌های لیتیومی را شکستند

باتری های ۴۶۸۰ تسلا، چیزی بین ۲۴۴ تا ۲۹۶ وات ساعت بر کیلوگرم انرژی دارند. بنابراین باتری های با چگالی بالا که اخیراً در پکن آزمایش شدند نشان ‌دهنده یک جهش بزرگ در وضعیت موجود هستند چراکه رکورد ۷۱۱ وات ساعت بر کیلوگرم را ثبت کرده اند.

به گزارش سیناپرس، باتری های فعلی، برای اکثر موارد استفاده از خودروهای الکتریکی به اندازه کافی خوب هستند. اما در زمینه‌های دیگر مانند دستگاه‌های موبایل پرقدرت، موتورسیکلت‌های الکتریکی با کارایی بالا و مهم‌تر از همه هواپیماهای الکتریکی باید بتوانند انرژی بیشتری را به وزن کمتری منتقل کنند.

چند باتری جدید بسیار چشمگیر وجود دارد که به بازار راه پیدا کرده است، اما از نظر باتری های تک منظوره که صرفاً برای به حداکثر رساندن انرژی خاص طراحی شده ‌اند، بالاترین رقم قبلی که تاکنون گزارش شده، باتری کیسه ‌ای بدون آند 575 Wh/kg بوده که توسط پروفسور جف دان و تیمش آزمایش شده است.

اخیرا یک تیم تحقیقاتی کوچک از موسسه فیزیک در آکادمی علوم چین با استفاده از یک آند فلزی لیتیوم بسیار نازک و یک کاتد غنی از لیتیوم و مبتنی بر اکسید منگنز، یک سلول کیسه ای قابل شارژ ۱۰ آمپر ساعتی توسعه دادند.

این تیم پژوهشی محدوده ولتاژ شارژ را بسیار تغییر داده و پایداری ساختاری کاتد و همچنین چگونگی تأثیر تغییرات سطح آند لیتیوم بر نحوه رسوب یون‌های لیتیوم بر روی الکترود و حل شدن از آن به عنوان باتری را مورد مطالعه قرار دادند.به گزارش سیناپرس، باتری ۷۱۱٫۳ وات ساعت بر کیلوگرم آزمایش شد و همچنین چگالی انرژی حجمی استثنایی ۱۶۵۳٫۶۵ وات ساعت در لیتر را ارائه داد.

به طور طبیعی، این فقط یک باتری آزمایشگاهی با درجه تحقیقاتی است و فاصله زیادی با هر نوع تجاری سازی دارد. ساخت این نمونه اولیه به فناوری‌های بسیار پیشرفته مانند آماده ‌سازی الکترود با بارگذاری بالا و تزریق الکترولیت بدون چربی نیاز داشت.

گفتنی است، هیچ اشاره ای به میزان توانی که سلول می تواند در یک زمان دریافت یا وارد کند، یا طول عمر آن چگونه است، یا در دماهای مختلف چگونه کار می کند، یا با نزدیک شدن به تمام شدن، خروجی قوی را حفظ می کند، وجود ندارد. دانشمندان معتقدند که همه این نکات و بسیاری موارد دیگر باید قبل از ورود این نوع باتری ها به بازار حل شوند.

به گزارش سیناپرس، محققان می گویند که حتی در معیارهای چگالی این باتری هنوز جا برای بهبود وجود دارد، بنابراین شاید بینیم که محققان در ادامه رکورد بهتری نسبت به رکورد فعلی ثبت کنند.

شرح کامل این مقاله در مجله rapid publication موجود است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل