نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تهیه نقشه جدید مهاجرت برای مقابله با بیماری های عفونی

براساس آمار سازمان بین المللی مهاجرت و بانک جهانی، بدون محاسبه مهاجران فصلی و موقت، بیش از یک میلیارد نفر در مناطق دیگری غیر از محل اصلی خود زندگی می کنند. جمعیت مهاجران داخلی (درون قاره ای) بالغ بر 740 میلیون نفر است و این آمار همچنان درحال افزایش است که می تواند منجر به شیوع گونه های مهاجم، بیماری های همه گیر و مقاوم به دارو در مناطق مختلف جهان شود.

آگاهی دقیق از جریان مهاجرت (درون قاره ای) می تواند به اتخاذ سیاست های مناسب در حوزه های اقتصادی، جمعیتی، حمل و نقل، بهداشت، بویژه کمک به حل مشکلات مرتبط با سلامت عمومی جامعه کمک شایانی کند.

آگاهی دقیق از جریان مهاجرت (درون قاره ای) می تواند به اتخاذ سیاست های مناسب در حوزه های اقتصادی، جمعیتی، حمل و نقل، بهداشت، بویژه کمک به حل مشکلات مرتبط با سلامت عمومی جامعه کمک شایانی کند.

محققان پروژه WorldPop برای نخستین بار، جریان مهاجرت داخلی در سه قاره آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و کارائیب را با جزئیات بسیار دقیق تهیه کردند.

این پروژه با همکاری بنیاد فلاومایندر (Flowminder) و بنیاد بیل و ملیندا گیتس انجام شد و محققان، از اطلاعات سرشماری میکروداده (اطلاعات سرشماری در سطح فردی) برای تهیه مدل جریان مهاجرت درون کشورها استفاده کردند.

داده های سرشماری از 40 کشور مختلف جمع آوری و نقشه های دقیقی از جریان مهاجرات (و جمعیت مهاجران) در یک مقیاس بی سابقه تهیه شدند که شبکه ارتباطی بین کشورها – شامل بیشترین و کمترین جریان های مهاجرت در مناطق مختلف – را نشان می دادند.  

به گفته پروفسور اندی تاتم، مدیر پروژه WorldPop، درک نحوه مهاجرت (درون قاره ای) برای مقابله با بیماری هایی مانند مالاریا بسیار حیاتی است. انگلی که باعث بروز این بیماری می شود، می تواند از طریق مهاجران، به سرعت به یک منطقه عاری از مالاریا انتقال پیدا کند.

داشتن یک نمای کلی از نحوه ارتباط بین مناطق مختلف کشورها با جریان مهاجرت، به برنامه ریزی موثرتر برای کنترل بیماری مالاریا و اقداماتی نظیر توزیع پشه بند و ارائه خدمات درمانی کمک می کند.  

جزئیات و روش های تهیه نقشه جهانی مهاجرت در Scientific Data منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل