نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا برخی کودکان در برابر خوابیدن مقاومت می کنند؟

احتمالا تاکنون متوجه شده اید که برخی از کودکان پیش دبستانی به راحتی و بدون مشکل به رختخواب می روند در حالی که برخی دیگر به طور کامل در برابر خوابیدن و حتی چرت زدن ظهر مقاومت می کنند. بر خلاف تصور بسیاری از والدین، دلیل این امر فقط مربوط به سن نبوده و متاثر از ساختار مغزی متفاوت کودکان است.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه پیشگامانه محققان دانشگاه ماساچوست،  دیدگاه جدیدی را در مورد الگوی خواب کودکان نشان می دهد. در این مطالعات دکتر ربکا اسپنسر، محقق خواب و دکتر تریسی ریگینز، روانشناس کودک از دانشگاه مریلند، به بررسی الگوی خواب کودکان پرداخته و تلاش کردند آن چه واقعاً در مغز کودکان در حال گذار از چرت زدن در طول روز اتفاق می افتد، آشکار کنند.

دکتر ربکا اسپنسر در این رابطه می گوید: این نظریه فراگیر بر اساس داده‌ هایی است که ما در چند سال گذشته منتشر کرده‌ایم. یافته های ما از رابطه بین تغییر الگوی چرت زدن و حافظه و رشد مغز پشتیبانی می کنیم. این چرت زدن ها یک زمان حیاتی برای رشد در مغز کودکان است و خواب نیز با آن ارتباط دارد. اساساً، وقتی بچه های کوچک چرت می زنند، مغز آنها مشغول پردازش خاطرات و یادگیری می شود. این فعالیت بر روی هیپوکامپ تمرکز دارد، بخشی از مغز که مانند یک اتاق ذخیره سازی برای خاطرات قبل از انتقال آنها به مکان ذخیره دائمی است.

این موضوع ممکن است عجیب باشد که چرت زدن برای یادگیری بسیار مفید است. حال این پرسش مطرح می شود که علی رغم سودمند بودن خواب مناسب و چرت میان روزی برای کودکان، چرا برخی از کودکان در مقابل آن مقاومت می کنند؟

به گزارش سیناپرس، دکتر اسپنسر می‌ گوید: هیپوکامپ مغز مانند یک ظرف برای جمع آوری اطلاعات عمل می کنند.  وقتی این ظرف ناکارآمد باشد، مانند داشتن یک سطل کوچک است. در این شرایط سطل شما سریع ‌تر پر شده و سرریز می ‌شود و برخی از اطلاعات و خاطرات فراموش می‌شوند. این چیزی است که ما فکر می کنیم برای بچه اتفاق می افتد. هیپوکامپ آن ها کمتر بالغ است مانند سطلی است که  ظرفیت کمتری دارد و به همین دلیل باید آن سطل را با چرت زدن خالی کنند.

همزمان با رشد کودکان، مغز آن ها نیز رشد کرده و هیپوکامپ آن ها کار آمدتر می شود. رشد هیپوکامپ به این معنی است که سطل یا ظرف نگهداری خاطرات آن ها بزرگ تر می شود. این فرایند به آن ها اجازه می دهد تا خاطرات بیشتری را در طول روز ذخیره کنند و به این ترتیب دیگر نیازی به چرت زدن ندارند تا جایی برای اطلاعات جدید باز کنند.

آن چه در اینجا مهم است این است که کودکان نباید با سرعت از مرحله چرت زدن خود خارج شوند. به همین دلیل محققان بر اهمیت چرت زدن کودکان در صورت نیاز تاکید می کنند.

باید توجه داشت که این موضوع در هر کودکی متفاوت بوده و برخی از آن ها به خواب بیشتری نیاز دارند در حالی که ممکن است گروه دیگری از کودکان به آن میزان خواب نیاز نداشته باشند. در هر حال والدین باید توجه کنند که خواب بیشتر برای  یادگیری بهتر کودکان مفید خواهد بود.

به گفته محققان، به طور خلاصه، چرت زدن برای مغز بچه های کوچک مانند به باشگاه است. این عمل به تثبیت خاطرات و یادگیری کمک می کند و البته معمولا کودکان در مقابل خواب نیمروزی مقاومت می کنند و به همین دلیل والدین باید راهکارهایی برای ترغیب آن ها به خواب پیدا کنند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل