نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ریشه این بیماری احتمالا از ژن‌های نئاندرتال ها باشد

وراثت ژنتیکی ۴۰ هزار ساله ای که نئاندرتال ها به ما اعطا کرده اند توسط یک مطالعه جدید برجسته تر شده است.

به گزارش سیناپرس، یافته های پژوهش های جدید حاکی از آن است که خطر ابتلا به بیماری دوپویترن که گاهی اوقات به عنوان بیماری وایکینگ نامیده می شود، زمانی افزایش می یابد که فردی دی ان ای را از اجداد نئاندرتال به ارث برده باشد.

محققان بیش از هفت هزار فرد مبتلا به بیماری دوپویترن را مورد تجزیه و تحلیل قرار تا عوامل خطر ژنتیکی را بررسی کنند. به گفته انجمن جراحی دست بریتانیا، این انقباض زمانی رخ می ‌دهد که ندول‌هایی در رباط‌های زیر پوست کف دست فرد ظاهر می ‌شوند و معمولاً در مردان بیشتر از زنان در سنین بالاتر ایجاد می ‌شود.

این مطالعه نشان داد: پس از انجام تحقیقات با گروه‌های بالینی، سه عامل خطر ژنتیکی مهم از نئاندرتال‌ها به ارث رسیده است. هوگو زبرگ (Hugo Zeberg) سرپرست این مطالعه و استاد مؤسسه کارولینسکا در سوئد، گفت: از آنجایی که انقباض دوپویترن در افراد آفریقایی تبار به ندرت دیده شده و یک بیماری عمده در اروپا محسوب می شود، ما فکر کردیم که شاید انواع ژن‌های نئاندرتال‌ها بتوانند تا حدودی توضیح دهند که چرا افراد خارج از آفریقا تحت تأثیر قرار می ‌گیرند.

طبق نتایج این مطالعه، حدود ۳۰ درصد از مردان بالای ۶۰ سال در شمال اروپا از این بیماری رنج می برند. بر اساس برآوردها، این بیماری حدود دو میلیون نفر را در بریتانیا تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته موسسه کارولینسکا، نئاندرتال ها تا حدود ۴۰ هزار سال پیش در اروپا و غرب آسیا زندگی می کردند، زمانی که انسان امروزی جایگزین آنها شد. به گفته محققان، این مطالعه نشان می ‌دهد که اختلاط نئاندرتال‌ها و اجداد هومو ساپینس در بررسی شیوع برخی بیماری‌ها تأثیرگذار است.

زبرگ گفت: این موردی است که ملاقات با نئاندرتال ها بر افرادی که از بیماری رنج می برند تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، یافته های یک مطالعه مشابه نشان داد که یک نوع ژن به ارث رسیده از نئاندرتال در انسان مدرن ممکن است خطر ابتلا به کووید را افزایش دهد.

همچنین بر اساس مطالعه ای که در مجله Science Advances منتشر شده است، بیش از ۷ درصد از ژنوم انسان منحصر به انسان خردمند نیست. کارشناسان توضیح دادند که رشد و عملکرد مغز همان چیزی است که انسان خردمند را متمایز می کند.

به گزارش سیناپرس، انسان شناسان و دانشمندان پیش از این نیز شواهدی یافته اند که نشان می دهد خویشاوندان نئاندرتال و دنیسووا ممکن است با گونه های انسان مدرن در سراسر اروپا و آسیا همپوشانی داشته و با آنها مخلوط شده باشند.

شرح کامل این مطالعه و نتایج حاصل از آن در مجله تخصصی Molecular Biology and Evolution منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل