آزمایش رسمی نخستین مینی بوس بدون راننده جهان
در سال های اخیر بحث استفاده از خودرو های هوشمند بدون راننده یکی از داغ ترین مباحث در دنیای صنعت خودرو سازی محسوب شده و انواع مختلفی از این خودرو طی سال های گذشته رونمائی و مورد استفاده قرار گرفتند. به طور کلی خودروهای بدون راننده ، نسلی جدید از خودروهای هوشمند هستند که بدون نیاز به راننده توانائی کنترل خودرو را داشته و می تواند در مواقع لازم تصمیم گیری منطقی انجام دهند. کارشناسان پیش بینی می کنند خودروهای هوشمند طی سال های آینده به صورت گسترده ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته و جایگزین خودروهای فعلی شوند .
این مینی بوس هوشمند که توسط شرکت فرانسوی ایزی مایل Easymile طراحی و ساخته شده است؛ با نام EZ-10 معرفی شده و اقدام به جا به جائی مسافران می کند. گفتنی است پیش از این تعدادی اتوبوس و مینی بوس هوشمند و بدون راننده در گوشه و کنار جهان طراحی و ساخته شده بود، اما این برای نخستین بار است که از این خودروهای هوشمند عمومی به طور رسمی در ناوگان حمل و نقل شهری استفاده می شود.
به تازگی یک مینی بوس هوشمند بدون راننده به طور رسمی در کشور فنلاند مورد آزمایش قرار گرفته و وارد ناوگان ترابری همگانی منطقه هرنساری در شهر هلسینکی شده است. این مینی بوس هوشمند که توسط شرکت فرانسوی ایزی مایل Easymile طراحی و ساخته شده است؛ با نام EZ-10 معرفی شده و اقدام به جا به جائی مسافران می کند. گفتنی است پیش از این تعدادی اتوبوس و مینی بوس هوشمند و بدون راننده در گوشه و کنار جهان طراحی و ساخته شده بود، اما این برای نخستین بار است که از این خودروهای هوشمند عمومی به طور رسمی در ناوگان حمل و نقل شهری استفاده می شود. بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه؛ استفاده از این وسیله نقلیه هوشمند با استقبال و کنجکاوی مردم رو به رو شده و در فاز نخست آن؛ 500 مسافر در سطح شهر به کمک مینی بوس بدون راننده جا به جا شدند.
از مهمترین مشکلات پیش رو در استفاده از این مینی بوس های هوشمند می توان به مواردی مانند پارک سایر خودروها در محل های ممنوع؛ سبقت های غیر مجاز ، حرکت عابرین پیاده از محل هایی غیر از مناطق تعیین شده در خیابان ها و رانندگی خطرناک سایر خودروها اشاره کرد.
بسیاری از فعالان این حوزه ، آینده خودروهای بدون راننده را روشن پیش بینی می کنند و به همین جهت در حال حاضر شرکت ها و کمپانی های متعددی در سراسر جهان در حال بررسی و مطالعه جهت تولید انبوه این نوع خودروها بوده و بسیاری از مناطق جهان نیز در حال تغییر زیر ساخت های شهری خود جهت استفاده بیشتر از این تکنولوژی هستند.
به باور برخی کارشناسان؛ طراحی و ساخت خودروی بدون راننده یک چالش بزرگ در این صنعت خواهد بود زیرا در این خودروها تمامی فعالیت های رانندگی و کنترل خودرو در اختیار کامپیوتر مرکزی است، بر خلاف آنچه امروزه به عنوان سیستم های دستیار راننده در خودروها نصب می شوند و تنها یک وظیفه بر عهده دارند . برای مثال این تکنولوژی های جدید در خودروهای فعلی به راننده در صورت خارج شدن از مسیر اصلی اخطار می دهند.
منبع: news.xinhua
ترجمه: احسان محمدحسینی
No tags for this post.