نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راهنمای رصد ماه هلال تابستان

ماه قمری چرخه ای متفاوت با ماه شمسی داشته و فردا دوشنبه آخرین روز ماه ذی القعده محسوب می شود و پس از آن تابستان قمری در نیمکره شمالی آغاز می شود. علاقه مندان به نجوم می توانند این پدیده را در آسمان شب های پیش رو مشاهده کنند.

به گزارش سیناپرس، چرخه ماه از زمانی که انسان برای اولین بار به آسمان شب نگاه کرد، همگان را مجذوب خود کرده است. در این میان ماه نو، به ویژه نقش مهمی در بسیاری از اعمال مذهبی، فرهنگی و حتی کشاورزی ایفا کرده است. بنابراین یکی از مهم ترین سوالاتی که بشر از خود می پرسید این است که ماه جدید کی فرا می رسد؟

ماه جدید قمری شروع تموز را در تقویم های کهن نشان می دهد. بر اساس بررسی های ستاره شناسان، ماه جدید قرار است در ساعت 5:37 صبح روز ۱۸ ژوئن برابر با ۲۸ خرداد طلوع کند.

از آنجایی که زمان طلوع و غروب ماه جدید تا حد زیادی با زمان خورشید منطبق است، نمی ‌توانید شروع آخرین چرخه ماه را در طول روز ببینید زیرا ماه در تابش خیره کننده خورشید گم شده است.

ماه نو چیست؟

ماه جدید شروع چرخه ماه را نشان می دهد. در طول این مرحله، به احتمال زیاد نمی توانید ماه را ببینید زیرا قمر زمین در آسمان شب کاملاً زیر سایه زمین قرار گرفته و هیچ نوری از خورشید به آن نمی رسد و در نتیجه تاریک به نظر می رسد. در نقطه مقابل، ماه کامل زمانی اتفاق می افتد که از آن را  می بینیم که به طور کامل توسط خورشید روشن شده است.

به گزارش سیناپرس، به طور کلی چرخه ماه با یک ماه جدید شروع می شود، در این شرایط برای ناظر زمینی ماه به شکل هلال در حال افزایش هر شب بزرگ تر شده تا به نیمه ماه رسیده و کامل شده و سپس رفته رفته کوچک و هلالی تر می شود. هر چرخه ماه دقیقا 29.53 روز به طول می کشد و این دلیل اصلی تفاوت ماه قمری و خورشیدی است.

آیا می توان ماه نو  تابستان را با چشم غیر مسلح مشاهده کرد؟

به طور معمول، شما نمی توانید ماه جدید را با چشم غیر مسلح ببینید. موضوع فوق به این دلیل است که خورشید به سمتی که از زمین می توانیم ببینیم نمی تابد و ماه توسط تابش خیره کننده خورشید پنهان شده است. با این حال، در چند روز پس از شروع ماه، شما باید بتوانید هلال نازکی از ماه را مشاهده کنید.

به گزارش سیناپرس،در یک شرایط خاص اگر ماه جدید همزمان با خورشید گرفتگی رخ دهد، شما می توانید ماه جدید را ببینید. البته فعلا قرار نیست چنین شانسی داشته باشید و مطالعات ستاره شناسان نشان می دهد خورشید گرفتگی بعدی (حلقه ‌ای) قرار است در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ رخ دهد و به طور کامل در ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کشورهای آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی قابل مشاهده است.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل