نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مراقبت کانگرویی راهی برای کمک به نوزادان نارس

در بسیاری از جوامع سنتی و به ویژه مناطقی که زنان در امور کشاورزی و دامداری مشارکت دارند، سنت بستن نوزاد به پشت یا سینه مادر با کمک یک پارچه بزرگ، بسیار رایج است. این روش که در پزشکی با عنوان مراقبت کانگرویی شناخته می شود می تواند برای سلامت نوزادان به ویژه نوزادان نارس بسیار مفید باشد.

به گزارش سیناپرس، برخی جانوران مانند کانگوروها، نوزادان خود را در کیسه های طبیعی خود حمل می کنند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، مادرانی که از رویکرد مراقبت کانگورویی برای نوزادان خود و به ویژه نوزادان نارس استفاده می کنند، به طور قابل توجهی شانس بقای فرزند خود را افزایش می دهند. این رویکرد شامل حمل نوزاد در یک پارچه و امکان ایجاد تماس بدنی است.

طی این پژوهش محققان مروری بر کار آزمایی‌ های تصادفی ‌شده و بزرگ چند کشور را برای مقایسه روش مراقبت کانگرویی با مراقبت‌ های معمولی و تعیین زمان ایده ‌آل برای شروع مداخله انجام دادند. این محققین مرور ۳۱ کارآزمایی را که در مجموع ۱۵ هزار و ۵۵۹ نوزاد را شامل می شد، تجزیه و تحلیل کردند. از این میان، ۲۷ مطالعه روش نگهداری فوق را با مراقبت های معمولی مقایسه کردند، در حالی که چهار مطالعه شرایط نوزادان نارس را که با این روش نگهداری شدند با نوزادان عادی مقایسه کردند.

یافته‌ها نشان می‌دهد:مراقبت کانگرویی در مقایسه با مراقبت‌های مرسوم، خطر مرگ و میر را تا ۳۲ درصد در طول بستری شدن در بیمارستان یا در عرض ۲۸ روز پس از تولد کاهش می ‌دهد. همچنین به نظر می رسید که مراقبت کانگرویی خطر ابتلا به عفونت شدید مانند سپسیس را نیز تا ۱۵ درصد کاهش دهد. این مزایا بدون توجه به سن حاملگی، وزن کودک در هنگام تولد و زمان و مکان شروع مراقبت کانگرویی مشاهده شد.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، مطالعه فوق نشان داد:شروع زودهنگام مداخله و انجام آن برای حداقل هشت ساعت در روز، مراقبت کانگرویی را در کاهش مرگ و میر و میزان عفونت موثرتر می کند. مطالعاتی که شروع زودهنگام مراقبت کانگرویی را با شروع دیرهنگام آن مقایسه کردند، کاهش مرگ و میر نوزادان را ۳۳ درصد و کاهش احتمالی ۱۵ درصدی ابتلا به سپسیس بالینی را طی ۲۸ روز نشان  دادند.

در حالی که این مطالعه دارای محدودیت‌ هایی بود، نویسندگان تأکید کردند: مطالعات وارد شده به طور کلی خطر سوگیری پایینی داشتند و شواهد برای پیامدهای اولیه با قطعیت متوسط تا بالا در نظر گرفته شد.

به گزارش سیناپرس، محققان به این نتیجه رسیدند که یافته های آنها از مراقبت کانگرویی برای نوزادان نارس و کم وزن در اسرع وقت پس از تولد و حداقل هشت ساعت در روز حمایت می کند. آنها همچنین خواستار تحقیقات آینده برای تمرکز بر غلبه بر موانع اجرای مراقبت کانگرویی در مقیاس بزرگتر در محیط‌ جامعه و همچنین شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ Global Health منتشر شده است.

مترجم: ندااظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل