آیا حساب های مالی زوجین باید مشترک باشد؟

یکی از مهمترین موضوعات تاثیرگذار در زندگی مشترک زوجین، مسائل مالی و نحوه مدیریت آن است. بسیاری از افراد از خود می پرسند آیا پس از ازدواج باید امور مالی را به طور مشترک با همسر بررسی کرده و یا هر یک جداگانه امور مالی خود را سر و سامان دهند.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید توسط تیمی از پژوهشگران در دانشگاه جورجیا، عواملی را که تعیین می ‌کند، زوج‌ها ترکیب مالی خود را انتخاب ‌کنند، بررسی کرد. محققان با کمال تعجب دریافتند: صرفاً زندگی مشترک دلیل کافی و قوی برای ادغام منابع مالی زوج ‌ها محسوب نمی شود. در عوض، عواملی مانند ازدواج، افراد وابسته به فرد و دارایی خالص بالاتر احتمال تشکیل حساب‌های مشترک را افزایش می ‌دهد، در حالی که داشتن دو منبع درآمد جداگانه باعث می ‌شود زوج‌ ها تمایل بیشتری به حفظ استقلال مالی خود داشته باشند.

دکتر جان گرابل، یکی از نویسندگان این مطالعه در رابطه با موضوع فوق توضیح می‌ دهد: این فرض که زوج ‌ها همیشه پول ‌هایشان را با هم جمع می‌ کنند دقیق نیست زیرا این تحقیق شرایط متفاوتی از افراد و زوج‌ ها را شناسایی کرد که در آن ها ادغام منابع مالی کمتر رایج است. این یافته‌ها سبک‌های یکپارچگی مالی را روشن می‌کند و می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا رویکرد خود را در امور مالی مشترک درک کنند. بنابراین، اگر زوجین بتوانند تعیین کنند که آیا در هنگام خرج کردن پول، اهداف و ارزش‌ های مشابهی دارند یا خیر، احتمالاً سطحی از انسجام را تجربه خواهند کرد.

اشتراک مالی یا مجزا نگه داشتن حساب ها؟

طی این پژوهش مشخص شد که افراد متاهل چهار و نیم برابر بیشتر احتمال دارد که امور مالی خود را با همسرشان ترکیب کنند. این موضوع به ویژه در مواردی  که با انتظارات آن ها همخوانی دارد، بیشتر دیده می شود. دکتر گرابل تأکید کرد:تجمیع دارایی ها بدون توافق می تواند برای افرادی که هنوز ازدواج نکرده اند خطرآفرین باشد، زیرا معمولا قوانین کشورها، حمایت های مشابهی را برای این افراد ارائه نمی دهد.

به گزارش سیناپرس،با کمال تعجب، تاثیر ارزش خالص نقش مهمی در تصمیم گیری های مالی زوج ها داشت. زوج ‌هایی که دارای ارزش خالص مثبت بوده و دارایی‌ هایشان بیشتر از مجموع بدهی‌ هایشان بود، احتمال بیشتری داشت که امور مالی خود را با همسرشان ادغام کنند. از سوی دیگر، زوج‌ هایی که دارای بدهی بودند، کمتر احتمال داشت که حساب‌ هایشان را با هم ترکیب کنند.

توجه به این نکته نیز بسیار جالب بود که اندازه خانوار نیز در تصمیم زوجین برای اشتراک مسائل مالی نقش داشت. به این ترتیب با افزایش اعضای خانواده، احتمال بالاتری برای اشتراک مالی زوجین وجود دارد.

با این حال مشخص شد، زوج‌ هایی که درآمد های چندگانه دارند، تقریباً ۵۰ درصد کمتر احتمال دارد که امور مالی خود را با یکدیگر اشتراک گذاری کنند. رفتار فوق ممکن است به این دلیل باشد که شرکای با درآمد فردی ترجیح می دهند که امور مالی خود را به طور مستقل مدیریت کنند.

جدای از عوامل جمعیت شناختی، این مطالعه نشان داد که توافق در مورد عادات خرج کردن، یک شاخص مهم برای نحوه مدیریت مالی زوج ها است. زوج ‌هایی که در گفتگو های آزاد در مورد پول شرکت می ‌کردند و روی رویکردشان توافق داشتند، ۱۰۵ درصد بیشتر احتمال داشت حساب‌ هایشان را با هم ترکیب کنند. این یافته با تحقیقات موجود مطابقت دارد که نشان می دهد تجمیع منابع مالی به ثبات زناشویی کمک می کند.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه بر اهمیت ارتباطات و توافق در مورد تصمیمات مالی تأکید می کند.  در این مسیر دریافت راهنمایی از برنامه ریزان مالی یا مشاوران نیز می تواند بینش های ارزشمندی را ارائه دهد و بحث ها را در مورد مدیریت موثر امور مالی تسهیل کند و البته اعتماد، ارتباط و یافتن زمینه های مشترک از عناصر کلیدی زوج ها برای دستیابی به هماهنگی مالی است.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Contemporary Family Therapy منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا