نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حذف میکروپلاستیک از مواد غذایی به همت تولیدکنندگان ایرانی

امروزه بیشتر مواد غذایی مورد استفاده توسط مردم در گوشه و کنار جهان در ظروف پلاستیکی بسته بندی می شوند که این موضوع تبعاتی جدی برای سلامت جامعه دارد. در این میان مصرف مواد غذایی داغ در ظروف پلاستیکی می تواند موجب ورود میکروپلاستیک ها به داخل بافت خوراکی شده و با مصرف آن به بدن انسان وارد شود اما به تازگی این مشکل به ابتکار یک تولید کنندگان ایرانی برطرف شده است.

به گزارش سیناپرس، بسیاری از مواد غذایی در هنگام تولید به صورت داغ وارد بسته بندی های پلاستیکی می شوند که این موضوع موجب ورود ریز ذرات پلاستیکی یا همان میکرو پلاستیک به داخل این مواد می شود. به همین دلیل تیمی از محققین ایرانی تصمیم گرفتند برای رفع این مشکل، اقدامی اندیشیده و به حفظ سلامت خانواده های ایرانی توجه ویژه ای داشته باشند.

در حالت عادی و بر اساس روش های سنتی، برخی مواد غذایی مانند سس های گوجه فرنگی و  فلفل به صورت داغ و در دمای ۸۵ درجه سانتیگراد وارد بسته بندی های خود می شوند. این حرارت برای ظروف شیشه ای مشکلی ایجاد نمی کند اما موضوع اصلی این است که تقریبا در همه جای دنیا ظروف سس های گوجه فرنگی از پلاستیک ساخته می شوند و این حرارت بالا موجب آزاد شدن مقادیر زیادی میکروپلاستیک در مواد غذایی شده و تاثیرات مخربی در دراز مدت بر سلامت مصرف کننده خواهد داشت.

این موضوع باعث شد تا تیمی از مهندسان ایرانی در مجموعه رهپویان شمیم ایرانیان برای تولید محصولات خود روشی جدید ابداع کرده و برای نخستین بار با کمک این روش و استفاده از ظروف PET شفاف و بهره گیری از فورمول ویژه تولید سس با حرارت کم، محصولی را روانه بازار کنند که بر اساس آزمایش های انجام شده، فاقد هر نوع آلودگی پلاستیکی بوده و در عین حال مزه و طعم محصول نیز تغییری نداشت.

 این فناوری در سی امین نمایشگاه بین الملی صنایع کشاورزی و مواد غذایی تهران به طور رسمی معرفی شده است. به همین دلیل با علیرضا قاضی نور مدیرعامل این مجموعه که از فناوری فوق در تولید سس های گوجه فرنگی و فلفل استفاده کرده است به گفتگو نشستیم.

در مورد ایده اولیه ابداع این روش توضیح می دهید؟

شرکت رهپویان شمیم ایرانیان از سال ۱۳۹۹ با تاسیس کارخانه ای در منطقه نظر آباد کرج شروع به کار کرد. از اوایل سال ۱۴۰۰ توانستیم به واسطه تلاش های پژوهشگران همکارمان در بخش تحقیق و توسعه، روش جدیدی را جایگزین پر کردن سس های گرم در ظروف پلاستیکی کنیم که منجر به تولید محصولاتی سالم تر می شود. متاسفانه روش های پر کردن سس با حرارت بالا موجب ورود میکرو پلاستیک به بدن افراد شده و این موضوع به طور ویژه برای کودکان، زنان باردار و افراد کهنسال و بیمار خطرناک است.

آیا نتیجه بخش بودن این روش ابداعی به طور رسمی تائید شده است؟

بله. ما به طور رسمی نمونه های محصولات تولید شده را به آزمایشگاه مرجع پلیمر کشور ارسال و آن را با سایر محصولات مشابه مقایسه کردیم. نتایج نشان می داد که میزان آلودگی میکروپلاستیکی در محصولات ما صفر بود. باید توجه کرد که دلیل پر کردن بطری های سس با دمای ۸۵ درجه، ایجاد محیط فاقد باکتری است و پیش از این تنها گزینه موجود برای پر کردن این بطری ها با دمای پائین تر، استفاده از نگهدارنده های شیمیایی بود. خوشبختانه بر اساس روش ابداعی ما، هیچ نوع ماده نگهدارنده ای در این محصولات استفاده نمی شوند.

آیا این محصول در مرحله آزمایشی است یا تولید آن شروع شده است؟

در حال حاضر ما این روش را ثبت کرده و محصولات خود را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنیم. به جرات می توانم ادعا کنم که ما به یاری محققان و پژوهشگران ایرانی خود توانسته ایم این فناوری پیشرو را در سطح جهانی معرفی و از آن استفاده کنیم.

به گزارش سیناپرس، نتایج پژوهش‌ های انجام ‌شده توسط دانشمندان  متعددی نشان می ‌دهد که مصرف مواد غذایی در ظروف پلاستیکی از همان ابتدای دوران جنینی بر سلامت انسان تأثیرات سو داشته و این در حالی است که امروزه اکثر ظروف غذایی ما از بطری تا سینی‌های سالاد و لیوان از پلی کربنات پلاستیک ساخته می ‌شوند که دارای برخی از مواد شیمیایی زیست فعال مانند بیسفنول و فتالات هستند. این مواد به ‌ویژه در مجاورت با حرارت آزاد شده و پس از مصرف، با هورمون ‌های بدن انسان ترکیب می ‌شوند.

ترکیب این مواد با هورمون‌ ها موجب بر هم خوردن تعادل طبیعی بدن شده و خطرات متعددی در پی خواهد داشت. یکی از این تأثیرات مخرب بر غدد درون‌ ریز داخلی بوده و شواهدی متعدد وجود دارد که نشان می ‌دهد، مصرف مواد غذایی داغ در ظروف پلاستیکی طیفی از اثرات مخرب بر سلامت، از جمله افزایش خطر ابتلا به چاقی و دیابت و مشکلات تولید مثل را در پی دارد.

تام نلتنرر (Tom Neltner)، مدیر سیاست مواد شیمیایی صندوق حمایت از محیط‌زیست، در این رابطه می گوید: هر ارگان یا سیستم در حال رشد در جنین یا کودک در صورت مواجه‌ شدن با مواد پلاستیکی می ‌تواند دچار مشکل و اختلال شود.

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر مطالعات انجام‌ شده توسط تیمی مشترک از پژوهشگران هندی و آمریکائی نشان می‌دهد؛ وجود مواد پلاستیکی در بدن موجب بالا رفتن خطر زایمان زودرس می‌ شود. طی مطالعات انجام‌شده در این رابطه؛ محققان نقش بیس فنل A  و یا BPA را در سطح خون به‌عنوان عامل اصلی این عارضه معرفی کردند.

در مطالعات دیگری نیز نشان داد که پژوهشگران سوئدی دریافتند: ماده شیمیایی DEHP که بر اثر مجاورت مواد غذایی داغ با پلاستیک ایجاد می شود، باعث کاهش تحرک اسپرم در مردان شده که این مسئله باروری آن ‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

از سوی دیگر نتایج این مطالعه اثبات کرد: مردانی که در معرض ماده شیمیایی DEHP  (2-اتیل‌هگزیل) فتالات  (2-ethylhexyl) phthalate  قرار می ‌گیرند، دچار کم ‌تحرکی اسپرم می ‌شوند بنابراین ممکن است این مسئله باروری ‌شان را تحت تأثیر قرار دهد.

در سال ۲۰۱۲، محققان دانشگاه هاروارد مطالعاتی را انجام دادند که طی آن اثرات BPA بر رشد تخمک ‌های میمون‌های ماده مورد بررسی قرار گرفت. تغذیه میمون‌ ها با مواد دارای BPA به دانشمندان نشان داد که این ماده می ‌تواند منجر به کاهش کیفیت تخمک و کاهش باروری در میمون‌های ماده شود.

نتایج آزمایش‌های مشابهی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز به‌طور خاص به تأثیر فتالات و پلی وینیل کلراید (یا PVC) بر آسم و آلرژی‌ها پرداخته و تأثیرات ظروف پلاستیکی را بر این بیماری‌ ها اثبات کرده است. بر اساس این تحقیقات همچنین مشخص شد وجود این مواد و به ‌ویژه فتالات در رژیم غذایی موش‌ ها منجر به کاهش نرخ باروری موش‌های نر می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، دکتر فردریک ووم سال (Frederick Vom Saal)، متخصص غدد درون ‌ریز و استاد در دانشگاه میسوری نیز در مطالعات خود به این نتیجه رسید که وجود ریز پلاستیک‌ها حتی به میزان یک تریلیونم در رژیم غذایی موجب اختلالات هورمونی می‌شود.

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل