نخستین دوره «اعتبارسنجی کسبوکارهای نوپای نانو» در سال ۱۴۰۲ با حضور ۱۲ تیم فعال در حوزه فناورینانو آغاز شد.
گروه توسعه فناوری و نوآوری ستاد توسعه فناوری نانو دوره اعتبارسنجی کسبوکارهای نوپا را با هدف کمک به تیمهای نانویی برای بررسی قابلیت تبدیل کردن فناوری خود به یک کسبوکار تکرارپذیر و مقیاسپذیر برگزار کرد.
در این دوره تیمها در گام اول برای برقراری ارتباط بهتر با مشتریان آماده میشوند و پس از شناخت نیاز اصلی مشتریان، تلاش میکنند که ارزش پیشنهادی خود را برای بخشی از مشتریان که نیاز بیشتری به محصولشان دارند، باز طراحی کنند و به نحوی به محصول متناسب با نیاز بازار دست پیدا کنند.
هدف از این دوره آن است که تیمها فرضیات خود را در مورد کسبوکارشان اعتبارسنجی نمایند تا در ادامه مسیر خود ریسک شکست و اشتباه را به حداقل ممکن برسانند. در برخی موارد اگر محصول و ارزش پیشنهادی این تیمها کششی در بازار نداشت میتوانند رویکرد و استراتژی کسبوکار خود را متناسب با نیاز بازار تغییر دهند.
با اعتبار بخشیدن به جنبههای مختلف یک کسبوکار از طریق شیوههایی که در این دوره موردبحث قرار میگیرد، تیمهای شرکتکننده میتوانند بخشی از بازار را که نیاز بیشتری به محصولشان دارند شناسایی کرده و مدل کسبوکار خود را بر اساس حضور در این بخش از بازار طراحی و تدوین کنند.
براساس گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ابتدا ۲۰ تیم در جلسه معرفی نهمین دوره اعتبارسنجی کسبوکارهای نوپای نانویی شرکت کرده بودند و پس از ارزیابی و غربالگری اولیه، ۱۲ تیم برای حضور در دوره پذیرش نهایی شدند.
این دوره با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شده است و در پایان دوره، شرکت کنندگان براساس شاخصهای تیم، امکانپذیر بودن توسعه محصول و بازار، بررسی میشوند که در صورت رسیدن به یک مدل کسبوکار اعتبارسنجی شده و تایید در ارزیابی از حمایتهای بلاعوض ستاد توسعه فناوری نانو برای توسعه نمونه اولیه کاربردی تا سقف ۱ میلیارد ریال، بهرهمند میشوند.