تحقق توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در ناحیه نوآوری تهران

ناحیه نوآوری دانشگاه تهران امروز ( چهارشنبه 10 خرداد) توسط پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، شهرداری و دانشگاه تهران افتتاح شد.

به گزارش سیناپرس و به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر اسدی در مراسم افتتاح ناحیه نوآوری تهران، گزارشی از عملکرد سازمان ارائه داد و گفت: براساس آمارها در سال ۱۴۰۱، بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ متخصص در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان عضو و مستقر در پارک فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در این پارک در سال گذشته ۳۴۰ هزار دلار صادرات داشته اند؛ خاطر نشان کرد: ابلاغیه‌ای برای پذیرش واحدهای فناور منتشر شد که ۱۵۰۰ شرکت اعلام آمادگی کردند و از این تعداد ۲۰۰ شرکت در این پارک مستقر شدند.

وی با اشاره به هماهنگی های انجام شده با فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) و وزارت عتف (علوم،تحقیقات و فناوری) تشریح کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان قطب پارک های کشور در رفع نیازهای فراجا انتخاب شده و اخیرا در رویداد پلیس هوشمند، ۱۳۲ شرکت دانش‌بنیان از سراسر کشور در زمینه نیازهای فراجا خدمات و محصولات خود را ارائه دادند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه در سال گذشته، 17 هزار و 453 متر مربع به فضای در حال بهره برداری پارک اضافه شده است،گفت: همچنین طی سال 1401، ۸ شعبه پارک در کنار دانشکده‌های این دانشگاه ایجاد شده و یا تفاهم‌نامه ایجاد آن با دانشکده‌ها منعقد شده است.

اسدی درباره افق ترسیمی ناحیه نوآوری تهران اظهار داشت: در افق ترسیمی ناحیه نوآوری، شکل گیری اکوسیستم فناوری تهران، خوشه سازی فناوری، ریسک زدایی و تسهیل راه اندازی کسب وکارهای نوآورانه و ارتقای اقتصاد شهری دنبال می شود. وی استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌ها، متخصصان، سرمایه‌گذاران، دانشجویان و مردم ناحیه را بازیگران اصلی ناحیه نوآوری عنوان کرد و افزود: زندگی پایدار، سبز و هوشمند، شعار ناحیه نوآوری است و دلیل دلیل گذر از پارک‌های علم و فناوری به سمت نواحی نوآوری این است که از تک هدف بودن در توسعه اقتصادی به سمت چند هدف بودن یعنی توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گام برداریم.

وی در خصوص ویژگی های ناحیه نوآوری تهران صحبت کرد و افزود: افزایش و ارتقای کمیت و کیفیت تحقیق و نوآوری دانشگاهی، ایجاد هم افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان توسعه اقتصاد شهری، ایجاد مکان‌هایی با پتانسیل‌های کارآفرینانه و نوآورانه و ایجاد بستر لازم جهت رشد تیم‌ها و شرکت‌ها با کمترین حمایت دولتی را از جمله ویژگی های این ناحیه معرفی کرد.وی با بیان اینکه گستردگی ناحیه نوآوری تهران به بیش از 700 هکتار می رسد، گفت: این موضوع امکان گسترش فضای کسب و کار، ایجاد اکوسیستم فناوری و نوآوری باز، امکان استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده ها را فراهم می‌کند. اسدی ادامه داد: همچنین در حال حاضر در ناحیه نوآوری شهر دانش، ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان قرار دارند و پتانسیل اشتغال حدود ۱۸ هزار نیروی دانش‌آموخته را دارد.

ناحیه نوآوری تهران؛ منطقه میانی اتصال صنعت، بازار و دانش بنیان به دانشگاه ها

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در این مراسم نیز با اشاره به اینکه وظیفه ما تامین زیرساخت‌ها است گفت؛ مجموعه دانشگاه تهران دارای نیروی انسانی خوبی است و باید در توسعه ناحیه نوآوری تهران از شرکت های خصوصی، دانشجویان و اساتید متخصص بهره بگیرد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه شریف و دانشگاه علم و صنعت دارای ناحیه نوآوری هستند گفت؛ جنس کار ناحیه نوآوری تهران متفاوت خواهد بود و در این میان می توان از ظرفیت‌های مالی موجود و قانون جهش تولید استفاده و به آبادی ناحیه نوآوری کمک کرد.دهقانی فیروزآبادی افزود؛ مفهوم نوآوری اجتماعی یک مفهوم مهم و جدی است که باید در قلب تهران تزریق شود و این امر با وجود اساتید برجسته حوزه علوم انسانی در دانشگاه تهران محقق خواهد شد.

 وی با توجه به محتوای تولیدی در ناحیه نوآوری گفت؛ ناحیه نوآوری تهران را بخش خصوصی اطراف دانشگاه، اساتید و دانشجویان باید بچرخانند به طوری که ما هم زیرساخت ها را فراهم می‌کنیم.دهقانی ادامه داد؛ ناحیه نوآوری ایجاد شده تا علم را به ثروت تبدیل کند و این ناحیه منطقه میانی در جهت وصل صنعت، بازار و دانش بنیان به دانشگاه‌ها است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا