رئیس پارک علم و فناوری گیلان خبر داد:
اشتغال بیش از 2000 نفر در 350 شرکت فناور

رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: این مرکز از ابتدای تاسیس تا کنون توانسته بیش از 1200 شرکت فناور خروج یافته را حمایت کند و اکنون بیش از دو هزار نفر در 350 شرکت فناور در پارک علم و فناوری گیلان مشغول به کار هستند.

به گزارش سیناپرس، دکتر عبدالله حاتم زاده، رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: در پایان سال گذشته که مصادف با آغاز دهه سوم تاسیس پارک علم و فناوری گیلان است، این مرکز از ابتدای تاسیس تا کنون توانسته بیش از 1200 شرکت فناور خروج یافته را حمایت کند و اکنون بیش از دو هزار نفر در 350 شرکت فناور در پارک علم و فناوری گیلان مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه تقویت روابط بین پارک های علم و فناوری و ترویج همکاری های علمی و مبتنی بر فناوری میان کشورهای اسلامی شکل گرفته است افزود: شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی با هدف افزایش سطح تحقیق و توسعه فناوری در میان کشورهای اسلامی توانسته رویداد Van Investment Summit را با مرکز کارآفرینی و پارک تکنوکنت شهر وان ترکیه برگزار کند و همچنین این شبکه تاکنون مجموعه دوره های توانمندسازی جهت تاسیس پارک و مراکز رشد در کشورهای اسلامی قاره آفریقا برگزار کرده است. و در حال حاضر ۳۱ پارک علم و فناوری و مرکز رشد از ۲۱ کشور اسلامی و همچنین ۳۰ پارک علم و فناوری و مرکز رشد از ایران عضو این شبکه هستند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به قانون حمایت شرکت های دانش بنیان، تصریح کرد: در راستای حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان، در سال گذشته ،  310 میلیارد ريال تسهیلات در قالب دستورالعمل بند الف تبصره 18 قانون بودجه 1400 و 80 میلیارد ریال در قالب تبصره 16 قانون بودجه 1401؛ توسط شرکت های فناور پارک علم و فناوری گیلان جذب شد و امید است بتوانیم با همکاری دستگاه های اجرای استان، امسال نیز از این قانون برای حمایت از شرکت های دانش بنیان استان استفاده کنیم.

حاتم زاده با بیان اینکه طرح یارانه انتقال فناوری یکی از برنامه‌های معاونت فناوری وزارت علوم است اظهار داشت: به منظور ایجاد مشوق برای متقاضیان فناوری در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های تولید داخل و توسعه کسب و کار شرکت های دانش بنیان و فناور طرح یارانه انتقال فناوری اجرایی شد و 28 تفاهم نامه از شرکت دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری گیلان موفق به امضای تفاهم نامه بهره مندی از این طرح شدند که جمع کل این تفاهم نامه ها 216 میلیارد ریال است که به طرف‌های عرضه و تقاضای فناوری اعطا اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته پارک علم و فناوری گیلان مجری برگزاری دومیـن کنـفرانس ملی انجمن علمی پـارک‌های فنـاوری و سازمان‌های نـوآوری ایـران با عنـوان توسعه زیست بـوم نـوآوری، اجزا و فرآینـدها به صورت حضوری بود، توانست در آیین نکوداشت سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم به عنوان “برترین پارک در حوزه ترویج فرهنگ فناوری و نوآوری” از سوی معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، معرفی شد.

وی در ادامه عنوان کرد: پارك علم و فناوري گيلان از طرف وزارت علوم به عنوان يكي از مراجع منطقه‌اي مالكيت فكري شناخته و معرفی شده از این رو با داشتن نیروهای متخصص در این حوزه و با هدف توانمندسازی و کمک به ثبت دارایی‌های فکری  و ارزیابی آن اقدام به راه اندازی دفتر حمایت از فناوری و نوآوری (TISC)  با محوریت سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO)، نموده است، که می تواند در حوزه مدیریت مالکیت فکری و ثبت دارایی های فکری و کمک به جستجو اطلاعات اختراعات و ارزیابی آنها خدمات تخصصی را ارائه نماید.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: یکی از مهمترین اقدامات پارک علم و فناوری گیلان برگزاری مجموعه رویدادهای تخصصی در حوزه تجاری سازی و جذب سرمایه بوده که می توان به برگزاری پنجمین رویداد تانا کشور (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) اشاره کرد که در این مجموعه رویدادها، مشکلات و نیازهای چهار حوزه اقتصادی از جمله کشاورزی، محیط زیست، صنایع خلاق و صنعت را جمع‌آوری و پیشنهادات و راهکارهای نوآورانه و خلاقانه را برای این موضوعات اخذ شد  و در نهایت، این اقدامات به اخذ تسهیلات در گردش تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان و ۷۰ میلیون تومان حمایت سازمان بسیج مهندسین استان گیلان و هولدینگ پیشگامان جهت تولید نموه اولیه، برای رشد و شکوفایی ایده‌ برای برگزیدگان منجر شد.

وی با اشاره به حضور خیرین برای توسعه علم و فناوری استان گیلان گفت: پارک علم و فناوری گیلان علاوه بر امضای بیش از 20 تفاهمنامه با دستگاه های اجرایی استان، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در سال گذشته، توانست با هدف همکاری در جهت اشتراک‌گذاری و تحویل اطلاعات شبکه‌ها و ارتباطات حائز ارزش اقتصادی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پارک علم و فناوری گیلان و کارخانه نوآوری گیلان از استان گیلان از یک سو و انجمن خیرین علم و فناوری ایرانیان و شرکت نیکان تجارت و توسعه صادرات ایلیا از استان تهران از سویی دیگر امضا نماید. امضای این تفاهمنامه چهارجانبه برای کمک به توسعه علم و فناوری استان و تلاش در جهت معرفی محصولات دانش بنیان به بازارهای داخلی و صادراتی انجام شد.

در پایان دکتر عبدالله حاتم زاده با اشاره به دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری گیلان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه شرکت های فناور و دانش بنیان استان توانستند نه تنها در حوزه ملی بلکه در حوزه بین‌المللی محصولات خود را ارتقا دهند. از اینرو می توان به محصول ماشین حفاری ژئوتکنیک و بهسازی خاک شرکت شایگان استاک پارس واحد فناور مستقر در مرکز رشد گیلان اشاره کرد که این محصول سبب شد تا ایران به جمع کشور‌های تولیدکننده ماشین‌آلات حفاری وارد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا