نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان میگرن با کمک اسپری استنشاقی کتامین

درمان میگرن یکی از چالش بر انگیزترین حوزه های پزشکی محسوب شده و علاوه بر این که هنوز دلیل بروز میگرن مشخص نشده است، درمان قطعی این بیماری نیز در دسترس نیست. با این حال نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: استفاده از اسپری استنشاقی کتامین می تواند منجر به بهبودی مشکلات ناشی از میگرن شود.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: اسپری بینی حاوی کتامین ممکن است یک راه حل ایمن و موثر برای درمان میگرن باشد. برخلاف انفوزیون داخل وریدی که روش استاندارد تجویز شده برای مبارزه با این بیماری است، اسپری بینی کتامین جایگزین راحت تری را برای درمان میگرن ارائه می دهد. با این حال، محققان هشدار می دهند که به دلیل احتمال استفاده بیش از حد، این روش درمانی باید برای بیمارانی استفاده شود که قادر نیستند گزینه های درمانی دیگر را استفاده کنند.

مطالعات پیشین اثربخشی کتامین وریدی را برای سردرد های مزمن نشان داده است، اما استفاده از آن محدود به پژوهش های کلینیکی‌ سرپایی بوده و تزریق این دارو نیز نیاز به حضور یک متخصص دارد. شواهد فوق الذکر این سوال را در ذهن محققان ایجاد کرده بود که آیا کتامین می تواند یک درمان مناسب و ایمن برای میگرن های مزمنی باشد که به درمان های مرسوم پاسخ نمی دهند.

برای کشف این موضوع، محققان طی یک بررسی گذشته‌ نگر به مطالعه بیمارانی پرداختند که برای میگرن‌ های مزمن مقاوم به درمان اسپری‌ های کتامین بینی در یک مرکز تخصصی از این دارو استفاده کرده بودند. در ادامه، از ۲۴۲ نفر، ۱۶۹ نفر با شرکت در این مطالعه موافقت کردند که عمدتاً زنان با میانگین سنی ۴۴ سال بودند.

اکثر شرکت کنندگان سردرد های روزانه را تجربه می کردند و طی سال های گذشته چندین داروی پیشگیرانه را بدون موفقیت امتحان کرده بودند. انگیزه آن ها برای استفاده از اسپری بینی شامل پاسخ ناکافی به مسکن ها و داروهای پیشگیرانه، تجربیات مثبت قبلی با کتامین داخل وریدی و تلاش های ناموفق با لیدوکائین داخل وریدی بود.

به گزارش سیناپرس، طی این مطالعات،  بیماران به طور متوسط ۶ بار در ماه از اسپری بینی استفاده می کردند. تقریباً نیمی از آن ها اسپری کتامین را  بسیار موثر  گزارش کردند، در حالی که حدود 39.5 درصد آن را تا حدودی موثر می دانستند که منجر به بهبود کیفیت زندگی می شود. گفتنی است در مقایسه با سایر مسکن ها، بخش قابل توجهی از شرکت کنندگان اسپری بینی را مفید و کاربردی دانستند.

این مطالعه همچنین نشان داد، اکثر کاربران عوارض جانبی موقتی از جمله خستگی، دید دوگانه یا تاری و اثرات شناختی مانند گیجی یا گسست ذهنی را در پی مصرف کتامین استنشاقی تجربه کردند که البته این موارد کوتاه مدت بوده و ادامه پیدا نکرد.

توجه به این نکته مهم است که این مطالعه در یک مرکز سردرد انجام شده و عمدتاً زنان جوان سفیدپوست را شامل می ‌شد، بنابراین یافته‌ ها ممکن است به طور جهانی قابل تعمیم نباشد. علاوه بر این، استفاده از اسپری بینی در کنار سایر داروها، ارزیابی مزایای درمانی فردی آن را چالش برانگیز کرده است.

به همین دلیل محققان بر نیاز به آزمایش‌ های بالینی بیشتر برای تعیین مؤثرترین و ایمن ‌ترین دوز و همچنین ایجاد دستور العمل ‌های بالینی در این رابطه تأکید می‌ کنند. آن ها همچنین خطر بالقوه وابستگی به دارو در بین بیماران را گوشزد و توصیه می کنند هنگام تجویز کتامین برای درمان میگرن، به این مساله توجه شود.

به گزارش سیناپرس، در حالی که این مطالعه گذشته نگر نشان می دهد که اسپری کردن کتامین در داخل بینی ممکن است تسکین درد با عوارض جانبی محدود را برای میگرن های مزمن مقاوم ارائه دهد، تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها و راهنمایی استفاده بالینی آن مورد نیاز است.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Regional Anesthesia & Pain Medicine  منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل