نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قرار گرفتن در معرض دیوکسین ها می تواند عملکرد تیروئید را بدتر کند

به گزارش سیناپرس همدان، بر اساس مطالعه‌ای که در ENDO 2023، نشست سالانه انجمن غدد درون‌ریز در شیکاگو، ایالت ایل، ارائه شد، قرار گرفتن در معرض دیوکسین‌ها می‌تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارد.

دیوکسین ها ترکیبات بسیار سمی هستند که عمدتاً توسط فرآیندهای صنعتی تولید می شوند و ماندگاری آنها در محیط زیست آنها را به یک نگرانی بهداشت عمومی تبدیل می کند. آنها از طریق انواع فرآیندهای سوزاندن، از جمله سوزاندن نامناسب زباله های شهری تولید می شوند. آنها می توانند در طی فرآیندهای طبیعی مانند آتش سوزی جنگل ها و فوران آتشفشان ها در هوا رها شوند. کنترل های نظارتی دقیق بر روی منابع اصلی صنعتی دیوکسین، انتشار گازهای گلخانه ای در هوا را تا حد زیادی کاهش داده است.

امروزه مردم عمدتاً با خوردن مواد غذایی، به ویژه محصولات حیوانی آلوده به این مواد شیمیایی، در معرض دیوکسین ها قرار می گیرند. دیوکسین ها جذب و در بافت چربی ذخیره می شوند و بنابراین در زنجیره غذایی تجمع می یابند. به گفته مؤسسه ملی علوم بهداشت محیطی، بیش از 90 درصد از قرار گرفتن در معرض این مواد توسط انسان، از طریق غذا است.

اخیراً دانشمندان شروع به مطالعه تأثیر بالقوه قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی محیطی مانند دیوکسین ها بر عملکرد تیروئید کرده اند. اختلال عملکرد تیروئید بخش قابل توجهی از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند طیف وسیعی از اثرات نامطلوب بر سلامتی داشته باشد.

به گفته چنگ هان، از دانشکده پزشکی Chobanian & Avedisian دانشگاه بوستون، مطالعات قبلی در مورد رابطه بین قرار گرفتن در معرض دیوکسین و عملکرد تیروئید نتایج متناقضی را به همراه داشته است.

در مطالعه جدید، محققان از سه روش آماری مختلف برای بررسی اثرات ترکیبی 20 دیوکسین محیطی بر عملکرد تیروئید استفاده کردند. آنها از داده های بررسی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) از سال 2007 تا 2010 استفاده کردند.

در مجموع 20 دیوکسین و سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) در خون 2818 بزرگسال اندازه گیری شد. محققان دریافتند که دیوکسین به طور قابل توجهی با TSH بالا مرتبط است. سطح TSH بالا نشان می دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند.

هان گفت: اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چگونه دیوکسین ها بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارند، نیاز است، تلاش برای کاهش قرار گرفتن در معرض دیوکسین ها و سایر مواد شیمیایی سمی می تواند به کاهش خطر اختلال عملکرد تیروئید و بهبود نتایج سلامت عمومی کمک کند.

منبع: کنفرانس ENDO 2023

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل