نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چین رکورد تونل باد را شکست

آکادمی علوم چین (CAS) اعلام کرده است که سریع‌ترین تونل باد مافوق صوت جهان راه ‌اندازی شده است، یک تونل شوک مبتنی بر انفجار که امکان آزمایش آیرودینامیکی هواپیما، فضاپیما و موشک را با سرعت هوایی تا ۳۰ ماخ فراهم می‌ کند.

به گزارش سیناپرس، ایده یک تونل باد ساده است، اینگونه که اگر می خواهید بدانید که یک شکل در یک سرعت هوای معین چگونه عمل می کند، شکل را می سازید، سپس آن را در یک محفظه آزمایش ثابت نگه داشته و مشاهده کنید که هوا با سرعت مورد نظر از کنار آن دمیده می شود.

اگر تمام چیزی که آزمایش می کنید یک ماشین است، می توانید به سادگی با استفاده از فن های بزرگ، و شاید یک محفظه حلقه ای که هوا را در گردش نگه می دارد تا مصرف برق را کاهش دهید، کنار بیایید. اگر بخواهید هوای خود را به سرعت صوت برسانید، می توانید با کاهش قطر تونل خود شروع به خفه کردن جریان کنید، اما این کار شما را سریع تر نمی برد، زیرا هوا فقط فشرده و متراکم تر می شود.

برای رسیدن به سرعت های مافوق صوت، در واقع باید تونل را دوباره بعد از نقطه خفگی باز کرده و به انبساط مجدد هوای فشرده اجازه دهید تا درست مانند نازل اگزوز یک موشک جریان حتی سریع تری ایجاد کند.

اما تونل JF-22 در چین که در سال ۲۰۲۱ تکمیل شد و اکنون توسط ۱۶کارشناس مستقل از بنیاد ملی علوم طبیعی چین (NNSF) تأیید شده است، همه چیز را بسیار فراتر می ‌برد و ادعا می‌ کند که سرعت ۳۰ ماخ را دارد.

این تونل که در شمال پکن واقع شده است، آخرین مورد از سری JF از تونل های باد است که در موسسه مکانیک آکادمی علوم چین ساخته شده است که قدمت آن به دهه ۱۹۵۰ برمی گردد، زمانی که تلاش های اولیه با استفاده از جریان های هوای احتراق هیدروژنی گاهی اوقات انجام می شد.

به گفته کارشناسان، یک تونل باد با سرعت ۳۰ ماخ، تقریباً به همان اندازه انرژی نیاز دارد که کل نیروگاه برق آبی سد Three Gorges تولید می کند. بنابراین، JF-22 از یک سری انفجارهای دقیق زمان بندی شده برای ایجاد یک سری امواج ضربه ای استفاده می کند که از یکدیگر منعکس شده و در یک نقطه همگرا می شوند. پروفسور جیانگ زونگلین (Jiang Zonglin) دانشمند ارشد پروژه JF-22، این موضوع را محور موج شوک مستقیم منعکس شده نامید.

تیم کارشناسی تأیید کرد که تیم پروژه محتوای ساخت و ساز پروژه و اهداف تحقیقاتی را طبق برنامه زمان بندی و به صورت همه جانبه تکمیل کرد، به اتفاق آرا با قبولی موافقت کرد و شاخص های عملکرد جامع تونل باد را از نظر آزمایش موثر ارزیابی کرد. به گزارش سیناپرس، بنابراین تونل جدید JF-22، با انفجارهای کوتاه ۳۰ ماخ و محفظه آزمایش بزرگ، قطعاً با منافع امنیت ملی غرب مرتبط به نظر می رسد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: newatlas

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل