نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

التهاب روده منجر به افزایش خطر سکته می شود

نتایج یک مطالعه جدید هشدار می دهد: افراد مبتلا به بیماری التهابی روده  IBD در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی هستند. IBD، یک وضعیت ناتوان کننده است که منجر به التهاب مزمن روده شده و شامل بیماری هایی مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و بیماری التهابی روده طبقه بندی نشده است.

به گزارش سیناپرس، محققان طی مطالعات جدید خود دریافتند: افراد مبتلا به به بیماری التهابی روده  در مقایسه با افراد فاقد این بیماری، ۱۳ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی تا ۲۵ سال پس از تشخیص هستند.

با این حال، تیم تحقیقاتی تاکید کرد: این مطالعه رابطه علت و معلولی بین به بیماری التهابی روده  و سکته مغزی ایجاد نمی کند. به این معنی که دانشمندان نمی توانند به طور قطعی بگویند که سلامت ضعیف روده باعث ایجاد این وضعیت بالقوه کشنده می شود.

دکتر جیانگوی سان، نویسنده این مطالعه، از مؤسسه کارولینسکا در رابطه با یافته های فوق می گوید: این نتایج نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده و پزشکان آنها باید از این خطر افزایش درازمدت آگاه باشند. غربالگری و مدیریت عوامل خطر سکته مغزی ممکن است در افراد مبتلا به به بیماری التهابی روده  ضروری باشد.

این مطالعه که شامل بررسی شرایط بهداشتی و سلامت ۸۵ هزار و ۶ فرد مبتلا به بیماری التهابی روده   می شد از روش بایوپسی یا نمونه برداری برای تعیین بیماری التهابی روده  استفاده کرد.

در ادامه محققان هر شرکت کننده را با حداکثر ۵ نفر از همان سال تولد، جنس و محل سکونت که مبتلا به بیماری التهابی روده  نبودند مقایسه کردند و به این ترتیب در مجموع ۴۰۶ هزار و ۹۸۷ نفر مورد بررسی قرار گرفتند.

به گزارش سیناپرس، در طول یک دوره پیگیری به طور متوسط ۱۲ ساله، ۳۷۲۰ فرد مبتلا به بیماری التهابی روده  دچار سکته مغزی شدند. گفتنی است این آمار پس از تنظیم عوامل خطر احتمالی سکته مغزی مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا و چاقی انجام شده و در نهایت محققان دریافتند که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده ۱۳ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی هستند.

محققان همچنین تشخیص دادن که افزایش خطر در درجه اول با سکته مغزی ایسکمیک ناشی از انسداد جریان خون به مغز، به جای سکته هموراژیک، که ناشی از خونریزی در مغز است، مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، با توجه به اینکه هم بیماری التهابی روده  و هم سکته دارای مولفه های ژنتیکی خاصی هستند که افراد را مستعد ابتلا به این شرایط می کند، این مطالعه شامل خواهر و برادران بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده نیز می شد.

طی این مطالعه ۱۰۱ هزار و ۸۲ خواهر و برادر در شروع مطالعه که هیچ سابقه بیماری التهابی روده  یا سکته مغزی نداشتند نیز بررسی شدند. مطابق با یافته های اولیه، افراد مبتلا به بیماری التهابی روده  ۱۱ درصد بیشتر از خواهر و برادرهای خود که فاقد این بیماری بودند، احتمال سکته مغزی را داشتند.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه دکتر سان نتیجه می گیرد: خطر بالا برای افراد مبتلا به بیماری التهابی روده  حتی ۲۵ سال پس از اولین تشخیص باقی می ماند که مطابق با یک مورد سکته مغزی اضافی برای هر ۹۳ نفر مبتلا به بیماری التهابی روده  تا آن زمان است.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  Neurology منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل