رییس اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد: این اداره کل از سال ها پیش مخالف بیرون کشیدن این زیستگاه دریایی از دل خلیج فارس بوده است از این رو با قاطعیت مخالف هرگونه اقدامی هستیم که در نهایت به خروج قطعات رافائل از دل دریا بیانجامد.
حسین دلشب افزود: با توجه به نظر معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و نظرات کارشناسی این اداره کل طی مکاتباتی که با دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در چند روز گذشته انجام دادیم، حکم دادستان را برای جلوگیری از هرگونه خروج قطعات زیستگاه دریایی کشتی رافائل از دل خلیج فارس اخذ و برای اقدام در اختیار نهادهای انتظامی و سیاسی شهرستان بوشهر قرار دادیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر پیشتر نیز در مصاحبه ای که در فروردین 1393 انجام داده بود به صراحت از مخالفت محیط زیست با بیرون کشیدن رافائل از بستر خلیج فارس سخن گفت و بر این نکته تاکید کرد که بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس آرزوی داشتن چنین زیستگاه دریایی مهمی مانند رافائل را دارند.
وی همچنین در کنفرانس خبری و مطبوعاتی که در اردیبهشت 1395 انجام داد مجددا همین مخالفت را تکرار کرد و این چنین به پرسش در مورد کشتی رافائل پاسخ داد: تاکنون هیچ مجوزی در این زمینه از سازمان محیط زیست درخواست نشده و محیط زیست از ابتدای مطرح شدن موضوع بیرون کشیدن کشتی رافائل مخالفت خود را با آن اعلام کرده است. ما در این موضوع اقدامات متعددی انجام دادیم، سازمانی که بخواهد از ضایعات کشتی غرق شده رافائل استفاده کند باید از اداره کل بنادر و دریانوردی مجوز بگیرد و اداره کل بندر نیز باید استعلام لازم را از محیط زیست اخذ کند اما تاکنون هیچ استعلامی از محیط زیست در مورد این کشتی نشده است.
** کشتی رافائل
در سال ۱۹۷۶ محمدرضا پهلوی دو کشتی توریستی به نام های 'رافائل' و 'میکل آنژ' از ایتالیا به عنوان تسویه بدهی تسهیلاتی که سال ها قبل دولت ایران به ایتالیا پرداخت کرده بود و ایتالیایی ها توانایی بازپرداخت آن را نداشتند، دریافت کرد.
رافائل با ۶۰ متر پهنا و گنجایش ۱۸۰۰ مسافر، یک شهرک تفریحی تجملاتی بود؛ با ۶ استخر مخصوص کودکان و بزرگسالان و ۷۵۰ کابین به صورت سوییت های بزرگ و کوچک که حمام های آن با مرمرهای گران بهای ایتالیا پوشیده شده بود.
رافائل بزرگ و با عظمت بود؛ یک کشتی با شکوه با همه امکانات تفریحی که در زمان خود نظیر نداشت؛ یک کشتی با سالن های سینما و تئاتر، زمین های ورزشی، استخر، هتل، تالارهای باشکوه و رستوران بود که هیچ کدام از کشورهای پیشرفته آن زمان چنین کشتی نداشتند.
رافائل ۱۸ آسانسور در طبقات مختلف داشت و ۳۰ سالن برای برگزاری جشن ها، میهمانی ها و اجرای نمایش ها و چند باشگاه ورزشی برای پرورش اندام و برگزاری مسابقات در آن درنظر گرفته شده بود.
این کشتی در سال ۱۹۶۵ در ایتالیا ساخته شده بود.
رافائل سال 1976 به مقصد ایران ایتالیا را ترک کرد و در بوشهر جای گرفت. در جنگ ایران با عراق رافائل هدف موشک های عراقی قرار گرفت.
این کشتی در دوران دفاع مقدس به عنوان یکی از مناطق احتمالی بمباران توسط عراق اعلام شد. به همین دلیل توسط یدک کش ۱۰۰۰ متر در کنار ساحل جابجا شد اما توسط یکی از موشک ها مورد اصابت قرار گرفت و بعدها به زیر آب رفت.
رافائل کاملا در اعماق خلیج فارس غرق شد به این ترتیب کشتی اقیانوس پیمای رافائل بیشتر از هفت سال نتوانست در کنار سواحل جنوبی ایران دوام بیاورد و خیلی زود به افسانه تبدیل شد.
در حال حاضر پس از سال ها، تصمیم به خارج کردن این کشتی عظیم الجثه از زیر آب گرفته اند البته برای برش زدن بدنه و فروش آن، در حالی که اکنون به زیستگاه بزرگی برای گونه های دریایی تبدیل شده و سازمان محیط زیست مخالف این امر است.