مراقب محل خوابیدن نوزادان باشید

پژوهش های انجام شده توسط محققان طی هفده سال در ایالات متحده امریک ، نشان می دهد که پدر و مادرها نیازمند اطلاع رسانی و آگاهی بیشتری در زمینه وسائل خواب نوزاد از جمله پتو ، بالش و ملحفه های تخت خواب هستند چرا که تعداد زیادی از نوزادان در خطر خفگی و یا مرگ ناگهانی در اثر نا امنی وسائل خواب قرار دارند و سالانه نوزادان بسیاری بر اثر این عوامل جان خود را از دست داده اند.

مرگ نابهنگام نوزادان در خواب بدون هیچ ‌گونه پیش‌بینی قبلی پزشکی و بدون برجای‌ گذاشتن هر گونه عارضه‌ ای در بدن نوزاد که در کالبد شکافی قابل تشخیص باش . به این بیماری مرگ تختخواب نیز گفته می‌شود زیرا اغلب این اتفاق در کودکان و در تختخواب روی می دهد.

محققان  موسسه ملی بهداشت و مراکز فدرال برای کنترل و پیشگیری بیماری (National Institutes of Health and federal Centers for Disease Control and Prevention) به بررسی و تجزیه و تحلیل نظرسنجی سالانه پدر و مادر ها در این رابطه پرداختند که این تحقیق شامل نظر سنجی از بیست هزار پدر و مادر می شود.

بر اساس آمارهای موجود ؛ در سال 1993 از هر 8 نوزاد ، 7 نوزاد در بالش و پتوی نرم می خوابیدند. این مساله با توجه به هشدار های لازم در رابطه با سندروم مرگ ناگهانی نوزادSIDS  در سال های بعد به شدت کاهش پیدا کرد. قابل توجه است که در سال 2010 برای نیمی از نوزادان همچنان این گونه وسائل خواب، مورد استفاده قرار می گرفت.

قابل ذکر است که سندروم مرگ ناگهانی نوزاد SIDS (Sudden infant death syndrome) عبارت است از مرگ نابهنگام نوزادان در خواب بدون هیچ ‌گونه پیش‌بینی قبلی پزشکی و بدون برجای‌ گذاشتن هر گونه عارضه‌ ای در بدن نوزاد که در کالبد شکافی قابل تشخیص باش . به این بیماری مرگ تختخواب نیز گفته می‌شود زیرا اغلب این اتفاق در کودکان و در تختخواب روی می دهد.

خفگی تصادفی در رختخواب هر چند که غیر معمول است اما علت اصلی مرگ و میر ناشی از آسیب های نوزادان به حساب می آید . با این که سندروم مرگ ناگهانی نوزادSIDS  در سال های اخیر کاهش داشته است اما هنوز در سال 2010 در حدود دو هزار نوزاد به این دلیل جان خود را از دست دادند. در ضمن با توجه به گزارش دولت مبنی بر خفه شدن 640 نوزاد در خواب ، میزان خفگی نوزادان در سال 2010 دو برابر شده است.

به همین دلیل آکادمی امراض کودکان امریکا (American Academy of Pediatrics) و موسسه ملی بهداشت NIH   (National Institutes of Health)این کشور  به همراه تیمی از متخصصان و پزشکان امراض کودکان، مجددا در استفاده از بستر نرم و هر چیزی که در هنگام خواب برای زیر نوزاد و یا روی آن مورد استفاده قرار می گیر ، هشدار دادند . این وسائل می تواند شامل پتو ، لحاف ، ضربه گیر تخت، بالش و اسباب بازی نرم شود .

قابل توجه است که زمانی که پدر و مادرها نمی توانند از این وسائل در هنگام خواب نوزاد و کودکشان استفاده کنند ، چگونه آن ها را از سرما محافظت کنند ؟ در این هنگام بهتر است از لباس های یک تکه استفاده شود و دمای اتاق متعادل نگه داشته شود.

کاهش سندروم مرگ ناگهانی نوزاد SIDS نشان می دهد که تاکید واطلاع رسانی کمپین خواب نوزاد ، مبنی بر خواباندن نوزادان به پشت نه به روی شکم، نتیجه بخش بوده است. در حقیقت این کمپین که در سال 1987 آغاز به کار کرده بود ، در سال 2012 با تغییر نام به کمپین امنیت در خواب ، برای پوشش دادن خطرات مرتبط با خواب نوزادان و کودکان با حمایت موسسه ملی بهداشت کودکان و موسسه توسعه انسانی به کار خود ادامه می دهد . لازم به ذکر است که شیوه های امن در خواب نوزادان و کودکان می تواند در تخت خواب ویژه کودک که امن باشد و یا گهواره تامین شود در حالی که خواباندن نوزادان روی نیمکت ها ، تخت خواب های آبی و یا در پوست گوسفند یا پوست هر حیوان دیگری ، خطر خفگی نوزادان را افزایش می دهد .

منبع: hosted.ap.org/dynamic

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا