نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بانک اطلاعات دیجیتال نقاشی های ماقبل تاریخی ساخته می شود

در بسیاری از کشورهای باستانی جهان، نقوش صخره ای که توسط انسان های ماقبل تاریخ روی دیواره های غارها، صخره ها و پناهگاه های صخره ای کشیده شده اند، شناسایی شده است که این تصاویر اطلاعات ارزشمندی از نوع جهان بینی و نحوه زندگی انسان های باستانی به پژوهشگران ارائه می کند. به تازگی باستان شناسان چینی یک بانک اطلاعاتی دیجیتال از این نقوش ایجاد کردند.

به گزارش سیناپرس، مقامات باستان شناسی چین اعلام کردند:پژوهشگران استان گانسو در شمال غربی این کشور یک پایگاه داده ها از تصاویر دیجیتالی مرتبط با نقاشی های سنگی و صخره ای کمیاب و گرانبهای شناسایی شده در هفتاد و دو سایت پیش از تاریخی را راه اندازی کرده است.

دینگ شیائوشنگ، معاون مدیر مؤسسه دیجیتالی سازی آثار فرهنگی آکادمی دان هوانگ در این رابطه گفت: ما بیش از یک سال را صرف جمع آوری داده هایی با دقت و کیفیت بالا و ثبت اطلاعاتی مانند شرایط محیط اطراف و موقعیت جغرافیایی نقاشی های سنگی کردیم.

نقاشی‌های صخره‌ای در کوه یومو، که بیشتر آنها نشان دهنده پیکره ‌های حیوانات هستند، به خوبی حفظ شده‌اند و قدمت این تصاویر به عصر حجر بازمی ‌گردند.

گفتنی است اداره آثار فرهنگی استان گانسو در سال ۲۰۲۱ به طور رسمی شروع این پروژه دیجیتالی کردن نقوش پیش از تاریخ را تأیید و آکادمی علوم دان هوانگ را برای انجام این ماموریت انتخاب کرد.

تاکنون 72 محوطه دارای نقاشی های صخره ای و سنگی در گانسو کشف شده است که عمدتاً در شکاف بین کوه‌ ها، صخره های صحرای گبی یا دره‌ هایی که به ندرت توسط مردم بازدید می ‌شود، پراکنده شده ‌اند.

در میان این تصاویر، نقاشی‌ های صخره ‌ای در کوه هیشان صحنه‌ های زندگی قوم باستانی کیانگ مانند شکار، اسب ‌سواری و تیراندازی با کمان را در کریدور هکسی، بخشی از جاده ابریشم باستانی در شمال غربی چین به تصویر می ‌کشند.

کیو جیان، معاون اداره آثار فرهنگی استان گانسو در این رابطه گفت: نقاشی ‌های صخره ‌ای سوابق تاریخی روشنی هستند که نشان‌ دهنده سبک زندگی مردم باستان محسوب می شوند. آن ها میراث فرهنگی ارزشمند بشریت هستند.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت موضوع حفاظت از نقاشی ها و کنده کاری های صخره ای یک موضوع نگران کننده جهانی است. در حال حاضر، فقدان ابزارهای موثر، طبیعی و علمی و فناوری برای جلوگیری از ناپدید شدن این تصاویر وجود دارد.

دینگ در این رابطه گفت: آرشیوهای دیجیتال می توانند از داده های اولیه برای تحقیقات آینده، حفاظت کرده و استفاده از نقاشی های سنگی در گانسو پشتیبانی کنند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل