نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سبک زندگی والدين تعیین کننده نام فرزندانشان است

این روزها در عرصه نام گذاری فرزندان، تنوع عجیبی از نام های جدید در کنار نام های سنتی پیشین به چشم می خورد که گویای بروز تفاوت های عمیق در بین نسل ها است. محققان کشور در یک مطالعه پژوهشی، سبک زندگی والدین را در این خصوص موثر تشخیص داده اند.

به گزارش سیناپرس، جهانی که امروز در آن به سر می بريم، بسیار پويا با تحولات شتابان در عرصه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی است. آن چه باعث می شود که جوامع با وجود برخورداری از میراث های زيست شناختی تقريباً يکسان، به صورتی متفاوت تغییر و رشد کنند، فرهنگ است. ويژگی فرهنگی بودن جوامع بشری است که امکان تغییر و تحول را فراهم می آورد. فرهنگ مجموعه ای از نمادها است که اين نمادها، دربردارنده اطلاعات برای جامعه هستند. از طريق نمادها ما قادريم تفکر کنیم، اطلاعات خود را منتقل کنیم و آن ها را به کار بگیريم. نمادهای موجود در هر فرهنگ، در هر جامعه توسط نسل های پیشین پی ريزی شده اند، اما اين نظام های نمادين ايستا نیستند و می توانند توسط نسل های بعدی تغییر يابند.

تحول اجتماعی به گفته متخصصان معمولا در طول چند نسل و در يک دوره طولانی رخ می دهد. اما تغییر اجتماعی، در مدتی کوتاه اتفاق می افتد. تغییرات اجتماعی برای هر فرد معمولی در طول زندگی اش قابل مشاهده هستند. همچنین تغییر اجتماعی در يک گستره جغرافیايی و فرهنگی قابل محدود شدن است.

يکی از نمودهای فرهنگ هر جامعه، نام هايی است که مردم برای فرزندانشان بر می گزينند. در بحث نام گزينی برای فرزندان، می توان تغییرات موجود را يک تغییر اجتماعی دانست، زيرا بر اساس تعريف محققان و طبق آمار، چنین تغییری قابل مشاهده برای يک فرد در طول زندگی اش خواهد بود و همچنین يک پديده جمعی است و می توان آن را در يک محدوده مکانی و فرهنگی مشاهده کرد. به گزارش سیناپرس،بنابراين، هنگام بحث از تغییر در نام گزينی برای فرزندان، در واقع بخشی از فرهنگ جامعه مدنظر قرار می گیرد.

پژوهشگران دانشگاه تهران در مطالعه ای که در همین خصوص انجام داده اند، تغییرات فرهنگی و موضوع نام‌گزینی دختران را با تمرکز بر استان تهران در نیمه دوم دهه 1390 مورد بررسی قرار داده اند.

روش این پژوهش برای مطالعه و تحلیل، استفاده از آمار‌های ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال استان تهران و داده‌های پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی بوده است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد: بین سن، میزان تحصیلات و استفاده از رسانه‌ها به ویژه اینترنت توسط مادران، با گرایش‌های فرهنگی آن‌ها در انتخاب نام برای فرزندانشان همبستگی و رابطه مشخصی وجود دارد. در واقع نام‌های انتخابی توسط مادران جوان و تحصیلکرده از نام‌های انتخاب شده توسط نسل‌های پیشین به شکلی واضحی متفاوت شده است.

در این باره، عبدالله بیچرانلو، استادیار ارتباطات دانشگاه تهران و همکارش می گویند: نکته مربوط به سن والدين به دوره زيست آن ها باز می گردد. آن ها جوانانی هستند که نام خودشان بر اساس میراث های فرهنگی متفاوتی انتخاب شده است. اين افراد در دوره کمتر سنتی و بیشتر مدرن استان تهران زيسته اند. بنابراين میانگین سنی والدين و بیشتر بودن جمعیت گروه های سنی جوان نسبت به جمعیت کل استان تهران، نمايی کلی از ذائقه ها و سلیقه های متفاوت را به ما نشان می دهد. سلیقه هایی که به دلیل شرايط فرهنگی و اجتماعی، نسبت به گذشته متفاوت اند.

آن ها می افزایند: در واقع اين سلیقه ها و نگرش های جديد، رفته رفته بر ديدگاه های پیشین غالب می شوند. بر این اساس می توان از اين مطالعه نتیجه گرفت که انتخاب نام به عنوان يک عمل فرهنگی قابل تحلیل است. نام، نماياننده هويت افراد است. بنابراين افراد سعی می کنند در انتخاب نام به گونه ای عمل کنند که نگرش های آن ها را نشان دهد.

طبق این یافته ها، نام های مذهبی و دينی، نشان دهنده دينداری و احترام به بزرگان دين است. نام های قومی، نشانگر احساس تعلق به قومی خاص و نیز زبان مخصوص آن قوم است. نام های جديد چه نام های جديد فارسی و چه نام هايی که از فرهنگ های خارجی وارد زبان فارسی شده اند نیز نمودی از گرايش به سبک های زندگی جهان محلی شده اند. بنابراين سبک زندگی والدين تعیین کننده نام فرزندانشان است.

به گزارش سیناپرس، از این یافته های جالب، یک مقاله علمی پژوهشی تهیه شده است که دوفصل نامه مطالعات جامعه شناختی وابسته به دانشگاه تهران آن را به چاپ رسانده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل