نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی با سرب و آرسینک در کمین است

بر اساس مطالعه جدید انجمن قلب آمریکا که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، قرار گرفتن در معرض سطوح پایین سرب، کادمیوم و آرسنیک از طریق وسایل خانگی معمولی، هوا، آب، خاک و غذا با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی همراه است.

به گزارش سیناپرس همدان،این بیانیه علمی شواهدی را بررسی می‌کند که قرار گرفتن در معرض سطوح کم یا متوسط سه فلز سنگین، سرب، کادمیوم و آرسنیک، به شکل مزمن، با بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و بیماری شریان محیطی مرتبط است. این پیامدهای بالینی و سلامت عمومی را برجسته می کند.

عوامل خطر سنتی برای بیماری های قلبی و عروقی در حال حاضر شامل سموم محیطی نمی شود. حوزه قلب و عروق محیطی قرار گرفتن در معرض آلاینده ها از جمله فلزات آلاینده را به عنوان خطرات قابل تغییر برای بیماری های قلبی و عروقی شناسایی می کند.

لاماس، رئیس گروه پزشکی و رئیس بخش قلب و عروق دانشگاه کلمبیا در مرکز پزشکی Mount Sinai در میامی، فلوریدا گفت: مطالعات جمعیتی زیاد نشان می دهد که حتی قرار گرفتن در سطح پایین با فلزات آلاینده تقریباً جهانی است و به بار بیماری های قلبی و عروقی، به ویژه حملات قلبی، سکته مغزی، بیماری عروق پا و مرگ زودرس ناشی از علل قلبی منجر می شود.

نایب رئیس گروه بیانیه نویسی آنا ناواس آسین، استاد علوم بهداشت محیط در دانشکده بهداشت عمومی Mailman دانشگاه کلمبیا و مدیر برنامه تحقیقاتی Superfund North Plains دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک گفت: این فلزات با عملکردهای بیولوژیکی ضروری تداخل دارند و بر اکثر جمعیت ها در مقیاس جهانی تأثیر می گذارند. پس از قرار گرفتن در معرض، سرب و کادمیوم در بدن تجمع می یابند و برای چندین دهه در استخوان ها و اندام ها باقی می مانند. تنها در ایالات متحده، یک مطالعه بزرگ نشان داد که سالانه بیش از 450000 مرگ و میر ناشی از قرار گرفتن در معرض سرب است.

قرار گرفتن در معرض فلزات آلاینده اغلب به طور غیرارادی و از طریق فعالیت های روزمره زندگی رخ می دهد. سرب و کادمیوم ممکن است در اقلام مختلفی مانند رنگ در خانه های قدیمی (رنگ حاوی سرب در ایالات متحده در سال 1978 ممنوع شد)، محصولات تنباکو و انواع سیگارها، دود حاصل از احتراق ناقص، غذاهای آلوده (آب های زیرزمینی و برخی سفال ها، سرامیک ها و ظروف آشپزخانه منابع آلودگی سرب در مواد غذایی)، لوله های آب، ادویه جات و ترشی جات، لوازم آرایشی، الکترونیکی و انتشار گازهای گلخانه ای صنعتی موجود باشند.

کادمیوم در باتری های نیکل-کادمیم، رنگدانه ها، پلاستیک، سرامیک و ظروف شیشه ای و محصولات ساختمانی یافت می شود. کودهای تولید شده صنعتی از سنگ فسفات استفاده می کنند که به طور طبیعی غنی از کادمیوم است که سپس سبزیجات ریشه ای و گیاهان با برگ سبز (از جمله تنباکو) را آلوده می کند.

قرار گرفتن در معرض آرسنیک در درجه اول از طریق آب های زیرزمینی است که بر آب آشامیدنی، خاک و مواد غذایی رشد یافته در خاک های آلوده تأثیر می گذارد. قابل ذکر است که آرسنیک در برنج بیشتر از سایر محصولات غذایی تجمع می یابد.

بر اساس این بیانیه، در حالی که قرار گرفتن در معرض و خطر در بین جمعیت‌های مختلف بدون در نظر گرفتن سطح اجتماعی-اقتصادی رخ می‌دهد، برخی افراد بیشتر در معرض فلزات سمی قرار می‌گیرند. خطر قرار گرفتن در معرض این مواد برای افرادی که نزدیک تر به جاده های اصلی، منابع صنعتی و مکان های دفن زباله های خطرناک زندگی می کنند، در خانه های قدیمی تر زندگی می کنند، یا در مناطقی که مقررات زیست محیطی ضعیف اجرا می شوند و پاسخ به شکایات جامعه ناکافی است، بیشتر است.

ناواس آسین گفت: این یک مساله جهانی است که در آن جوامع کم درآمد به طور نامتناسبی در معرض فلزات سمی از طریق هوا، آب و خاک آلوده هستند. پرداختن به قرار گرفتن در معرض فلز در این جمعیت ها ممکن است راهبردی برای کاهش نابرابری های بیماری های قلبی عروقی و پیشبرد عدالت زیست محیطی ارائه دهد.

بیانیه علمی تحقیقات اپیدمیولوژیک جهانی را تشریح می کند که تایید می کند سرب، کادمیوم و آرسنیک با مرگ زودرس مرتبط هستند که تا حد زیادی به دلیل افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی است.

تحقیقات جهانی شامل:

گروه نگارش پیشنهاد می کند: نظارت بر سطوح فلزات محیطی و آزمایش فلز در افراد گام های کلیدی برای اجرای طرح های بهداشت عمومی مناسب است. سطح سرب در کودکان با علائم مواجهه توسط متخصصان بهداشت با استفاده از آزمایش خون کنترل می شود. با این حال، هیچ دستورالعمل نظارتی یا محدودیت قرار گرفتن در معرض فلزات آلاینده در بزرگسالان به جز موارد مورد نیاز برای انواع خاصی از کار وجود ندارد. به گزارش سیناپرس، تحقیقات آینده مورد نیاز است تا مشخص شود که آیا چنین آزمایشی ممکن است یک استراتژی موثر برای شناسایی و محافظت از افراد در معرض خطر بیماری قلبی و عروقی باشد یا خیر.

نویسندگان بیانیه خاطرنشان می‌کنند: کاهش قرار گرفتن در معرض فلزات در تنباکو، حفاظت از سیستم‌های آب و چاه‌ها، و به حداقل رساندن آلودگی فلزات در هوا، غذا و خاک، همگی نمونه‌هایی از اقدامات بهداشت عمومی هستند که ممکن است قرار گرفتن در معرض فلزات را کاهش دهند.

لاماس، استاد پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا ایروینگ، گفت: سلامت قلب و عروق ممکن است با یک رویکرد چند جانبه بهبود یابد که کاردیولوژی محیطی را به رسمیت می شناسد و شامل نظارت محیطی و پایش زیستی فلزات آلاینده، کنترل منابع قرار گرفتن در معرض و توسعه مداخلات بالینی است که فلزات را حذف می کند یا اثرات آنها را بر بدن تضعیف می کند.

در حالی که اکنون هیچ درمان پزشکی استانداردی برای مقابله با تاثیر عروقی فلزات آلاینده وجود ندارد، تحقیقاتی در حال انجام است تا به پتانسیل درمان افراد در معرض این مواد، رسیدگی شود. برخی تحقیقات در حال ارزیابی اثر عوامل کیلیت هستند؛داروهایی که می تواند فلزات آلاینده، به ویژه سرب و کادمیوم را از بدن حذف کنند. عامل کیلیت به فلزات متصل می شود تا بتوان آنها را دفع کرد.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، این بیانیه نشان می‌دهد: برای بررسی مکمل‌های تغذیه‌ای که ممکن است اثرات فلزات آلاینده را کاهش داده و دفع را تسریع کنند، به تحقیق نیاز است. مکمل هایی که بر اساس آزمایشات کوچک پتانسیل را نشان داده اند عبارتند از فولات و N-استیل سیستئین.

منبع: Circulation

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل