ادامه افزایش سطح آب دریاها سواحل آمریکا را مسموم می کند

ساختمان شرکت مهندسی هالاکو در کالیفرنیا، یکی از صدها سایت Superfund در سواحل ایالات متحده است که افزایش آب های زیرزمینی می تواند آلودگی را از طریق آن به زمین های اطراف منتقل کند. همچنین جریان های مخفی و زیر زمینی آب آماده است تا آلودگی های سمی را به سایر نقاط ساحلی ایالات متحده منتقل کند.

به گزارش سیناپرس، افزایش سطح دریا در اثر تغییرات آب و هوایی نه تنها سواحل را وادار به عقب نشینی نمی کند، بلکه در مناطق داخلی، آب های زیرزمینی را به طرز مضحکی به خاک های کم عمق تر می برد. محققان در یک مطالعه مقدماتی که در ماه می گذشته انجام شد، هشدار دادند: افزایش سطح آب می تواند به صدها سایت ساحلی Superfund ایالات متحده نفوذ کند. این ها مکان هایی بسیار آلوده اند که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست برای پاکسازی شناسایی شده اند.

این سایت ها و هزاران منطقه آلوده دیگر ممکن است در معرض خطر انتشار فلزات سنگین، عناصر رادیواکتیو، آفت کش ها و مواد شیمیایی صنعتی مرتبط با مشکلات سلامت انسان باشند. افراد رنگین پوست و جوامع کم درآمد نیز به طور نامتناسبی تحت تأثیر این فاجعه قرار خواهند گرفت.

پاتریک بارنارد زمین‌شناس ساحلی از سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده در سانتا کروز کالیفرنیا، در این باره می‌گوید:فقط تعداد زیاد سایت‌های دفن زباله ی سوپرفاند که در آنها این آلاینده‌های خطرناک وجود دارد که می‌توانند آزاد شوند بسیار چشم گیر است. او می گوید که بسیاری از مناطق آلوده بدون توجه به افزایش سطح و مقدار آب های زیرزمینی مدیریت و ساخته شده اند. ما باید در مورد آینده این سایت ها فکری کنیم.

ارتباط بین تغییرات آب و هوایی، دریا و آب های زیرزمینی ممکن است واضح نباشد، اما بسیار نزدیک است. در ساحل، آب دریا می تواند به داخل زمین نفوذ کند و به داخل زمین حرکت کند و در لایه های زمین در زیر مناطق ساحلی نفوذ کند. در همین حال، باران و روان آب نیز می تواند از بالا به پایین سرازیر شود. در زمین، این آب شیرین اغلب در بالای آب شورِ متراکم تر از دریا قرار می گیرد. و هنگامی که سطح دریا به دلیل تغییرات آب و هوایی بالا می رود، تمام این آب های زیرزمینی را از طریق زمین به بالا می راند.

با نزدیک شدن سطح آب های زیرزمینی به آب های سطحی،  به زیرساخت های انسانی آسیب می رسد. همچنین می تواند مواد خطرناک را در خاک پخش کند و افراد و اکوسیستم های اطراف را در معرض تهدید قرار دهد.

کریستینا هیل، برنامه‌ریز محیط‌زیست و زمین‌شناس، انگیزه این مطالعه جدید را در حین بررسی شرایط آب‌های زیرزمینی در یک سایت سوپرفاند سابق در منطقه خلیج سانفرانسیسکو پیدا کرد. در آنجا آب های زیرزمینی آلاینده های موجود در خاک را لمس می کردند. هیل پس از بررسی میدانی خود گفت”من متعجب شدم که مقیاس این مشکل چقدر است؟”

او و همکارانش شناسایی کردند که کدام یک از حدود 1300 سایت سوپرفاند ایالات متحده در مناطق کم ارتفاع ساحلی – نه بیش از 10 متر بالاتر از سطح متوسط دریا – قرار دارند که افزایش آب زیرزمینی به طور بالقوه می تواند به داخل آن ها نفوذ کند.

به گزارش سیناپرس، آنها دریافتند: اگر سطح دریا به اندازه یک متر افزایش یابد؛ این احتمال تا سال 2100 وجود دارد، آنگاه آب های زیرزمینی به طور بالقوه می توانند در خاک های آلوده در 326 عدد از این سایت ها بالا بروند. نیوجرسی و فلوریدا به ترتیب دارای بیشترین سایت های سوپرفاند در معرض خطر بودند، هر کدام به ترتیب 54 و 51 عدد.

هیل می‌گوید همه سایت‌های آلوده در ایالات متحده یک سایت سوپرفاند نیستند، اما این باعث نمی‌شود که آنها کمتر خطرناک باشند. تیم او این تأثیر بالقوه را تنها با مطالعه موردی منطقه خلیج سانفرانسیسکو ارزیابی کرد. آنها پنج سایت سوپرفاند و نزدیک به 5300 منطقه آلوده تحت مدیریت دولتی را که در برابر افزایش یک متری سطح دریا آسیب پذیر بودند، علامت گذاری کردند. هیل می گوید که ممکن است هزاران مکان دیگر از این قبیل در بالا و پایین سواحل ما وجود داشته باشد.

محققان داده های سرشماری ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کردند تا بررسی کنند که چه بخشی با بیشترین خطر مواجهه روبرو است. به گفته آنها، افراد از جوامع آسیب پذیر اجتماعی – کسانی که شرایط زندگی و جسمی آنها تواناییشان را برای جلوگیری از رنج یا ضرر در مواجهه با یک فاجعه را محدود می کند – خطرات زیادی را متحمل می شوند.

هالی مایکل، هیدروژئولوژیست از دانشگاه دلاور در نیوآرک، می گوید: «یافته ها تعجب آور نیستند. او می‌گوید: این مطالعه اولین گام را برای پرداختن به این خطر برمی‌دارد و از جایی که ممکن است زودتر از زمان پیشبینی شده به وقوع بپیوندد، می‌گوید: تحقیقات محلی بیشتری برای ارزیابی کامل خطر هر سایت و تعیین مراحل بعدی مورد نیاز است، کارهایی اعم از پاک سازی کامل خاک های آلوده یا حذف کامل آنها.

هیل می‌گوید با بالا رفتن سطح آب اقیانوس و دریاها، دیگر حتی کمک های مردمی و دولتی نیز برای جلوگیری از وقوع فاجعه کارساز نخواهد بود. ما باید هرچه زودتر برای مقابله با این مشکل زیست محیطی آماده شویم و اقداماتی در سطح وسیع انجام بدهیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا