شرکتهای بزرگی مثل سونی، نینتندو، پاناسونیک، شارپ، نیکون، کانن، تویوتا و… از جمله مهمترین و شناختهشدهترین شرکتهای ژاپنی هستند که باید به لیست افسانههای تکنولوژیک ژاپن اضافه کنید. اما شهرت ژاپن در زمینهی تکنولوژی نو اخیرا با وجود رقبای چینی و کرهای و تکنولوژیهایی مثل تلفنهای هوشمند، گجتهای پوشیدنی و واقعیت مجازی، رشد چندانی نداشته. در واقع فناوریهای یادشده برای ژاپن با رشد سریعی پیشرفت نمیکردند تا زمانی که «سافتبنک» (SoftBank) وارد عمل شد. سافتبنک یکی از شرکتهای مهم حوزهی تکنولوژی است.
اکنون سافتبنک یکی از شناختهشدهترین شرکتهای ژاپنی است. برخلاف چیزی که ممکن است از اسم این شرکت برداشت شود، این شرکت یکی از سه اپراتور موبایل بزرگ ژاپن است. اما همزمان یکی از بزرگترین شرکتهای تکنولوژیک این کشور هم بهحساب میآید. شرکتی که رباتهای انساننما ساخته، با همکاری هوندا مشغول کار روی خودروهای هوشمندتر است و اخیرا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چیپهای پردازندهی موبایل را خریده است.
قبل از هر چیز، بد نیست در مورد ربات «فلفل» (Pepper) بدانید. سالها پس از اینکه ربات Aibo سونی از یادها رفت و ربات Asimo هوندا تنها توانست چند قدم بردارد و دستی تکان دهد، ایدهی ساخت یک ربات خانگی خوشسیما با جاروبرقیهای خودکار بدون صورت جایگزین شد. سپس سافتبنک بدون هیچ پیشزمینه و تاریخچهای در زمینهی رباتها، ناگهان یک ربات انساننمای بزرگ را معرفی کرد که قرار است به فروشگاههای فروش تلفنش و حتی خانهها قدم بگذارد. و این ربات، همان Pepper بود.
ماه گذشته، سافتبنک اعلام کرد که در حال مذاکره برای خرید ARM است. شرکت بریتانیایی تولیدکننده چیپهای موبایل که طراحی مرجع پردازندههایش تقریبا در تمامی موبایلهایی که در اطرافتان میبینید، وجود دارد. بهعلاوه، پردازندههای این شرکت در هدستهای واقعیت مجازی، گجتهای پوشیدنی و بسیاری از ابزارهایی که با اینترنت اشیا سازگار هستند هم دیده میشود. خرید ARM از سوی سافتبنک یک حرکت بزرگ است. با این خرید، سافتبنک بخش اعظمی از زنجیرهی تامین محصولات تکنولوژیک را در دست میگیرد. حتی اپل برای تولید نسخهی اولیهی چیپهایی که قصد توسعهی آنها را دارد به همین زنجیره متکی است.
درحالیکه اینترنت اشیا در مسیر ایجاد انقلابی در حوزه فناوری است، جایگاه سافتبنک برای کسب سود در این زمینه، ایدهآل به نظر میرسد. به گفتهی « ماسایوشی سان» Masayoshi Son، مدیر سافتبنک، خرید ARM یکی از بهترین استراتژیهای گروه سافتبنک بوده که موقعیتشان را در زمینه اینترنت اشیا بهبود میبخشد. او تاکید میکند که این یکی از بهترین سرمایهگذاریهای مجموعه بوده و بهطورقطع مهمترین خریدی بوده که تابهحال انجام دادهاند.
در همان هفته که آقای سان از خرید ARM بهعنوان مهمترین خرید شرکتش یاد کرد، به همراه مدیرعامل شرکت هوندا از همکاری در مورد توسعه و تولید خودروهایی صحبت کرد که راننده بتواند با آنها ارتباط مستقیم برقرار کند. ارتباطی که از طریق همان سرورهایی پردازش میشود که اطلاعات دریافتی از سوی رباتهای Pepper را پردازش میکند. جزییات زیادی از این شراکت و محصولات نهایی منتشر نشده. اما هر دو شرکت گفتهاند که در پی ادغام تکنولوژیهای خود و ساخت ماشینهایی هستند که امکان صحبت و تعامل با راننده را داشته باشد و از طریق تشخیص احساسات راننده از طریق سنسورهای تعبیهشده و دوربینها، در موقعیتهایی مثل سفرهای طولانی یا پارک کردن خودرو، به کمک او بیایند.
شرکت سافتبنک برای صحنهی تکنولوژی ژاپن یک بازیگر تازه نیست. این شرکت در سال ۱۹۸۱ تاسیس شده و با بخشهایی که خریده یا فروخته، طی این سالها تغییر ماهیت داده است. آقای سان این شرکت را زمانی تاسیس کرد که بازار کامپیوترهای شخصی در حال انفجار بود و همین مسئله به سافتبنک فرصت کافی برای عرضاندام داد. بهعلاوه، این شرکت همواره به ریسک کردن عادت داشته؛ پس از سالها فعالیت در قالب یک اپراتور موبایل در ژاپن، این شرکت در سال ۲۰۰۶ ودافون ژاپن را خرید و در سال ۲۰۰۸ اولین و تنها اپراتور تلفن در ژاپن بود که به مشترکان آیفون ۳G ارائه میکرد. انحصاری که تا سال ۲۰۱۱ برقرار ماند.
در دست داشتن انحصار عرضهی محصولی مانند آیفون جذاب به نظر میرسد، اما داشتن این انحصار در بازار ژاپن، امری بسیار ریسکپذیر بود. ژاپن کشوری است که تلفنهای تاشو با دوربینهای با کیفیت بالا، تیونر برای دریافت شبکههای تلویزیونی، GPS و امکان دانلود موسیقی، تا قبل از ورود آیفون به صحنه، در آن جولان میدادند.
مرورگر سافاری آیفون، با وجود امکانات و قابلیتهایش بهعنوان یک مرورگر موبایلی، برای مرور سایتهای ژاپنی بهینه نبود و از همه مهمتر آنکه در آن خبری از اموجی هم نبود. با اینکه تلفنهای همراه با امکان پرداخت از طریق چیپهای NFC تازه در حال جا افتادن هستند، این تکنولوژی از سال ۲۰۰۴ در ژاپن مورد استفاده قرار میگرفته است. در واقع چیزی مثل آیفون برای بسیاری از ژاپنیها اصلا محصولی انقلابی بهحساب نمیآمد.
اما تاریخ ادامهی داستان را نوشته است؛ آیفون توانست در بازار ژاپن موفق باشد و این مسئله به سافتبنک کمک کرد که بخش بزرگی از بازار خدمات تلفن همراه را در این کشور از آن خود کند. تبلیغات تلویزیونی دنبالهدار و پرطرفدار این شرکت هم عامل مهمی برای شناخته شدن آن در کل ژاپن شد. این تبلیغات، سرگرمکننده، عجیب و سرشار از اعتمادبهنفس بودند و در حال حاضر تمامی اپراتورهای تلفن همراه در ژاپن سعی دارند همان حس جادویی را در تبلیغاتشان کپی کنند.
اگرچه سافتبنک مسیر پر پیچ و خمی تا گرفتن بازار اپراتورهای موبایل در آمریکا دارد، اما مدیریت آقای سان، این شرکت را به یک مجموعه بزرگ در دنیا تبدیل کرده است. مجموعهای که در ابتدا با تمرکز بر بازار ژاپن کار خود را آغاز کرده، ۲۸ درصد سهام علیبابا را در اختیار دارد و حالا مالک ARM هم است.
قمارهای این شرکت اکنون در حال جواب دادن هستند؛ سافتبنک از افزایش سود ۱۹ درصدی در سه ماه گذشته خبر داد. به نظر میرسد حرکتهای اخیر سافتبنک، بهعنوان یک اپراتور موبایل، خلاف جهتی بوده که باید برود؛ اما با ادغام پیشرفتها در حوزهی هوش مصنوعی، در قالب توسعهی ربات Pepper، و خرید ARM که از مهمترین بازیگران تولیدکنندهی پردازنده است، به نظر میرسد این شرکت نهایتا بخش مهمی از بازار اینترنت اشیا را در سالهای آینده در دست خواهد گرفت.
منبع:digikala
No tags for this post.