شناسایی گنجینه حیرت انگیز دریایی در چین

به تازگی باستان شناسان موفق به شناسایی دو کشتی باستانی در دریای چین شده اند که در آن بقایای قابل توجهی از آثار باستانی وجود دارد. عملیات اکتشاف و استخراج این اشیا از بستر دریا شروع شده و در حال انجام است.

به گزارش سیناپرس، در طول ۲۰ روز گذشته، تیم باستان شناسی زیر آب چین، بیش از ۲۰۰ اثر باستانی با قدمت حدود ۵۰۰ سال را از محل دو کشتی غرق شده که در حدود ۱۵۰۰ متری زیر آب های جنوبی این کشور واقع شده اند، به دست آورد.

در میان اکتشافات، یک لنگر آهنی به طول حدود ۱ متر، جعبه ‌ای که در بررسی اول به نظر می ‌رسد از چوب ساخته شده، دو تکه الوار و اقلام مختلفی  مانند ظروف چینی آبی و سفید و سایر اشیا تجاری به چشم می خورد

این ماموریت زیردریایی اولین مرحله از تحقیقات باستان شناسی زیرآبی گسترده تر با تمرکز بر دو کشتی غرق شده بود که توسط باستان شناسان و تکنسین های چینی در کشتی تحقیقاتی Tan Suo Yi Hao انجام شد.

این کشتی های باستانی غرق شده برای اولین بار در اکتبر ۲۰۲۲ توسط تیمی از غواصان اکتشافی شناسایی شدند. آنها به  سلسله مینگ (۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴ میلادی) تعلق داشته و حامل مال التجاره ارزشمندی بودند که به دلایلی نامعلوم در این محل غرق شدند.

به گزارش سیناپرس، بقایای نسبتاً به خوبی حفظ شده این کشتی ها حاوی تعداد زیادی آثار فرهنگی با ارزش تاریخی، علمی و هنری مهم است. این کاوش در زیر آب، یک عملیات کشف باستان شناسی قابل توجه در سطح جهانی است.

به گفته یان یالین، مدیر بخش باستان شناسی اداره ملی میراث فرهنگی چین، این کشف حقایق تاریخی را نشان می دهد که در مورد تاریخ دریایی چین، تاریخ سرامیک، تاریخ تجارت خارجی و مطالعه در جاده ابریشم دریایی کمک می کند.

برای انجام تحقیقات باستان شناسی، یک تیم مشترک باستان شناسی متشکل از حدود ۳۰ نفر شامل باستان شناسان و متخصصان ژئوفیزیک، زمین شناسی دریا، زیست شناسی دریا و الکترومکانیک تشکیل و تحقیقات باستان شناسی سه مرحله ای آغاز شد.

چن چوانچو، کارشناس اکتشاف ژئوفیزیک و معاون هیات اجرایی این مأموریت، در رابطه با عملیات فوق گفت: هیچ نمونه مشابهی در سراسر جهان مبنی بر انجام تحقیقات باستان شناسی بر روی کشتی های غرق شده در چنین مقیاسی در این عمق وجود ندارد.

به گزارش سیناپرس، با توجه به پیچیدگی باستان شناسی اعماق دریا، پژوهشگران تقریباً برای هر جنبه از کار خود برنامه ریزی دقیقی انجام دادند. از تمیز کردن و حمل و نقل آثار گرفته تا ثبت آثار یافت شده و عملیات حفاظتی آن ها. گفتنی است همه جزئیات این عملیات پیش از اجرا توسط اعضا و متخصصین حوزه های مختلف مورد بحث قرار گرفت.

سونگ جیان ژونگ، رئیس این تیم مطالعاتی در رابطه با نحوه اجرای عملیات کاوش زیر آب گفت: ما می دانستیم در طول این عملیات هر لحظه ممکن است موقعیت های غیرمنتظره ای رخ دهد. این یک سفر سخت برای همه ما بوده و همچنان چالش های بزرگی در انتظار ما است.

گفتنی است هر  عملیات غواصی حدود ۸ تا ۹ ساعت طول می کشد و در طی آن باستان شناسان با تمرکز زیادی برای مشاهده، ثبت و تجزیه و تحلیل وضعیت سایت کار می کردند. در همین حال، اعضای مستقر در کشتی شناور، طبق دستورات کارشناسان، کارهایی مانند اندازه‌ گیری لیزری و ضبط فیلم چند زاویه‌ ای را انجام دادند و با کمک بازوهای روباتیک زیردریایی، نمونه‌ ها و آثار را جمع ‌آوری کردند.

به گزارش سیناپرس، لی هانگژو که هدایت زیردریایی تحقیقاتی مورد استفاده در این ماموریت را بر عهده داشت در رابطه با اهمیت کار گفت: در بسیاری از موارد، شانس دومی وجود ندارد و یک اشتباه می تواند منجر به عواقب جبران ناپذیری شود. در این ماموریت علاوه بر آثار جمع ‌آوری‌شده، اسکن لیزری سه‌ بعدی و استحکام بخشی هسته هر دو کشتی غرق شده انجام شد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا