نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آمادگی روسیه برای رقابت در حوزه توسعه دانش اتمی

بدون تردید روسیه یکی از قدرت های برتر اتمی در جهان محسوب می شود و طی یک سال گذشته و آغاز جنگ روسیه و اوکراین، تحریم های غرب بسیاری از حوزه ها از جمله فناوری های اتمی روسیه را نشانه گرفته است. در این میان روسیه تلاش می کند با یافتن متحدانی جدید در بین کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای جنوبی به توسعه فناوری اتمی در این کشورها کمک کند.

به گزارش سیناپرس، الکسی لیخاچف، مدیر کل شرکت دولتی روس اتم، روز یکشنبه در دیدار با نمایندگان رسانه های خبری گفت: شرکت دولتی هسته ای روسیه – روس اتم – از رقابت بین المللی در این حوزه با سایر کشورهای جهان از جمله ایالات متحده و بریتانیا  استقبال کرده و به هیچ عنوان از رقابت در زمینه توسعه دانش و فناوری هسته ای نمی ترسد.

وی در ادامه توضیحاتش افزود:  تاریخ به شیوه ای عجیب و غریب تکرار می شود. زمانی در روزگار شوروی، شاهد رقابت ایالات متحده و شوروی در زمینه دانش هسته ای بودیم و امروزه نیز روسیه رقیب اصلی کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا و انگلستان در این زمینه محسوب می شود.به گزارش سیناپرس، در حال حاضر این دو کشور علیه ما به طور خاص در زمینه دانش اتمی متحد شده اند و ما نه تنها از این اتحاد هراسی نداریم بلکه از رقابت با انگلستان و آمریکا استقبال می کنیم.

گفتنی است این مصاحبه عالی ترین مقام اتمی روسیه در پی  انتشار بیانیه آتلانتیک انجام شده است. بر اساس جزئیات اعلام شده در این زمینه که توسط دفتر ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا در روز پنجشنبه منتشر شد، بریتانیا و ایالات متحده یک شراکت اقتصادی جدید امضا کردند که یکی از اهداف آن بیرون کشیدن روسیه از بازار جهانی انرژی هسته ای است.

به گزارش سیناپرس، در مقابل روسیه به طور جدی در حال سرمایه گذاری و توسعه همکاری های اتمی با کشورهایی مانند ترکیه، هندوستان، مصر و کشورهای آمریکای لاتین بوده و تلاش می کند نقش پر رنگ تری در زمینه دانش هسته ای ایفا کند.

مترجم:ندا جوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل