عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد؛
ایران در حوزه سخت افزاری هوش مصنوعی عقب است

مدیر تیم دستیار هوشمند موتور جستجوگر ذره بین گفت: هوش مصنوعی دو بال سخت افزاری و نرم افزاری دارد که این دو بال باید به موازات یکدیگر حرکت کنند. ما اکنون به لحاظ نرم افزاری و علم لازم برای توسعه انواع مختلف هوش مصنوعی هیچ کم و کسری نسبت به کشورهای پیشرو دنیا نداریم اما به لحاظ سخت افزاری به شدت عقب هستیم.

دکتر محمد مهدی بجانی، دکترای علوم کامپیوتر و مدیر تیم دستیار هوشمند موتور جستجوگر ذره بین به اهمیت و کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای مدرن پرداخت و در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: یک گرایش و رشته علمی به نام هوش مصنوعی ایجاد شد تا هر کاری که یک انسان بالغ و عاقل قادر به انجام آن است، کامپیوتر نیز آن را انجام دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در حال حاضر کامپیوتر قادر به انجام برخی از کارهای پایه ای است. هوش مصنوعی مانند یک پزشک قادر به تشخیص بیماری است و می تواند مانند یک کشاورز تشخیص دهد چه زمانی محصولی به بهره برداری می رسد. هوش مصنوعی می تواند با خواندن یک متن دریابد که آیا آن متن دلنشین است یا بار منفی و مثبتی دارد. همچنین مانند یک انسان می تواند آرزوها و اهدافی برای خود تولید کند. در واقع هوش مصنوعی به شکل یک انسان بالغ و عاقل در آمده است.

وی اظهارداشت: هرچند هوش مصنوعی سرعت بیشتری دارد و خستگی ناپذیر است اما هنوز نسبت به انسان از عملکرد مناسبی برخوردار نیست. در بحث هوش مصنوعی تئوری به نام” ناهار مجانی وجود ندارد” مطرح است. این تئوری می گوید، هیچ مدل مصنوعی در دنیا وجود ندارد که بتواند همه کارها و تکالیف انسان را انجام دهد مگر اینکه چند مدل در کنار هم قرار بگیرد و با یکدیگر آن کار را انجام دهند.

وی تصریح کرد: سال 2010 محققان آزمایشگاه دیپ‌مایند مدل هوش مصنوعی به نام آلفاگو( یک بازی شرق آسیا) به وجود آوردند. در این بازی یک سری مهره های سفید و مشکی مانند دوز کنار هم پیچده می شود. در دو طرف این بازی می تواند انسان یا یک طرف آن هوش مصنوعی قرار بگیرد. طبق این تحقیق، یک مدل هوش مصنوعی به مدت مدیدی با خودش بازی کرد یعنی دو طرف میز هوش مصنوعی نشسته بود. هوش مصنوعی هر دفعه یک طرف میز می نشست و سعی می کرد تا طرف مقابلش را ببرد. پس از اینکه مدت زیادی با خود بازی کرد و در این کار خبره شد، مقابل قهرمان جهان این بازی قرار گرفت و توانست با کسب درصد بسیار بالا، برنده بازی شود. این موضوع در بازی آنلاین دیگری ادامه یافت و بار دیگر هوش مصنوعی توانست 90 درصد در بازی هایش حریف های خودش را شکست دهد.

هوش مصنوعی هم فرصت و هم تهدید است

بجانی یادآورشد: هوش مصنوعی اگر روی یک وظیفه و تکلیف انسان کار کند، می تواند خبره تر از هر آدمی روی کره خاکی باشد، زیرا به شکل خستگی ناپذیری می تواند تمرین کند و سناریوهای مختلف را کنار یکدیگر بچیند و بهترین عملکرد را داشته باشد. در واقع هوش مصنوعی مانند یک شمشیر دو لبه ای کار می کند که می توانیم از آن استفاده خوب یا بدی کنیم. به عنوان مثال می توانیم از این ویژگی عجیب و غریب هوش مصنوعی در زمینه نظامی استفاده کنیم و سلاحی بسازیم که هیچ سرباز و دستگاهی دقت آن را نداشته باشد یا از این علم در مصارف پزشکی بهره ببریم و ابزاری بسازیم که دقت آن از پزشک بیشتر باشد بنابراین هوش مصنوعی هم تهدید و هم فرصت است.

این استاد دانشگاه امیر کبیر در گفتگو با سیناپرس خاطرنشان کرد: همان گونه که با ظهور اسنپ، آژانس های تلفنی جمع شدند و کمتر آدم ها اقبالی به سمت آژانس های تلفنی پیدا کردند و شکل این آژانس ها به آژانس های اینترنتی تغییر یافت، هوش مصنوعی نیز می تواند برخی از مشاغل را در آینده تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از مشاغلی که قطعا تحت تاثیر قرار می گیرد، حرفه خبرنگاری است. به عنوان مثال مصاحبه شونده به جای مکالمه با خبرنگار می تواند این وظیفه را به هوش مصنوعی محول کند. هوش مصنوعی نیز متن مصاحبه را خلاصه کرده و در اختیار کاربران قرار دهد. هرچند هوش مصنوعی می تواند تهدیدی برای حرفه خبرنگاری باشد اما کدام سردبیری حاضر است به هوش مصنوعی اعتماد کند؟ همین مساله در پزشکی نیز صادق است. کدام بیماری می تواند برای درمان پزشکی به هوش مصنوعی اعتماد کند؟ پس هوش مصنوعی عاملی برای تهدید نیست اما می تواند آن شغل را تغییر دهد.

دو بال هوش مصنوعی باید به موازی یکدیگر حرکت کنند

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به خبرنگار سیناپرس گفت: هوش مصنوعی دوبال ( سخت افزاری و نرم افزاری) دارد که این دو بال باید به موازات یکدیگر پیش ببرند. ما اکنون به لحاظ نرم افزاری نسبت به دنیا عقب نیستیم. علم لازم برای توسعه انواع مختلف هوش مصنوعی را داریم. اساتید بسیار خوبی در دانشگاه های مختلف ایران داریم که به لحاظ نرم افزاری توانمند هستند و اگر زیرساخت های لازم در اختیارشان قرار بگیرد، خیلی از مشکلاتی که اکنون در جامعه با آن مواجه هستیم را می توانند با کمک هوش مصنوعی برطرف کنند.

به گفته وی، اکنون ما در ایران هیچ مشکل نرم افزاری در هوش مصنوعی نداریم. علم و دانش ما نیز هیچ کم وکسری نسبت به کشورهای پیشرو ندارد. ایران جزو نخستین کشورهایی محسوب می شود که اگر روش جدیدی در هوش مصنوعی ابداع شود، محققانش به سراغ آن مبحث می روند و به روی آن کار می کنند. مشکل عمده ما مربوط به بحث سخت افزاری هوش مصنوعی است.

وی تصریح کرد: حدود دو الی سه هفته پیش، شرکت متا مدلی از هوش مصنوعی بیرون داد که در آن از 200 کارت گرافیکی یا )GPUواحد پردازش گرافیکی ( استفاده شده بود. قیمت هرکدام از این کارت ها ( اگر قیمت هر کارت را معمولی در نظر بگیریم) حدود 100 میلیون تومان است. این شرکت هر روز زیرساخت های مدل را به روزرسانی می کند اما دانشجویان ایرانی در دانشگاه ها باید با مشقت فراوان یک مدل هوش مصنوعی را پیاده کنند زیرا حتی یک کارت گرافیکی هم ندارند. در صورتی که کارت گرافیکی یکی از ملزومات توسعه بحث هوش مصنوعی است. برخی از دانشجویان ماهی 500 هزار تا یک میلیون تومان باید پول پرداخت کنند تا یک کارت گرافیکی از گوگل بگیرند تا بتوانند مدل های خودشان را توسعه دهند و کارشان را پیش ببرند به همین دلیل اکنون ما در بحث سخت افزاری به شدت عقب هستیم.

بجانی در پایان به سیناپرس گفت: همچنین طی یک سال اخیر بحثی به عنوان کامپیوترهای کوانتومی در دنیا مطرح شده است. شرکت هایی مانند مایکروسافت، open AIو متا و… که غول تکنولوژی محسوب می شوند به سمت مبحث پردازش های کوانتومی گرایش پیدا کرده اند. اگر کامپیوترهای کوانتومی به واسطه شاخصه هایی که دارند در دسترس عموم قرار بگیرند، باید کامپیوترهای فعلی را دور بریزیم. مطالبی هم که در دانشگاه ها به صورت کلاسیک تدریس می شوند نیز باید تغییر پیدا کنند. حتی در آینده این کامپیوترها هستند که اختلاف بین دو کشور را تعیین می کنند. ما نیز باید دست بجنبانیم و در این زمینه اقدامی انجام دهیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا