نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حضور پژوهشگر ایرانی در تیم تحقیقاتی انجیر کشور چین

سینا

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس به عنوان استاد مدعو خارجی به مدت پنج سال در دانشگاه کشاورزی چین واقع در پکن با تیم تحقیقاتی انجیر این کشور همکاری می کند.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، دکتر مسلم جعفری عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی در ایستگاه تحقیقات انجیر استهبان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس با اشاره به حضور خود به عنوان استاد مدعو خارجی در دانشگاه کشاورزی چین واقع در پکن با هدف انجام فعالیت های علمی پژوهشی، از برگزاری هفتمین سمپوزیوم جهانی انجیر در مرداد ماه سال جاری در شهرستان ووهان کشور چین خبر داد.  

این کنفرانس که به میزبانی انجمن بین المللی علوم باغبانی برگزار می شود، در حال حاضر بزرگترین و تاثیرگذارترین رویداد صنعت انجیر در جهان است و شرکت کنندگانی از متخصصان و دانش پژوهان در زمینه تحقیقات انجیر، نمایندگان شرکت های فرآوری، پرورش دهندگان و غیره از سراسر جهان در این رویداد شرکت می کنند.

دکتر جعفری که در اولین سفر خود به شهر ناپل ایتالیا در سال 2015 با پروفسور Ma استاد بخش باغبانی دانشکده پکن دیدار داشت و همین، زمینه ساز همکاری های بعدی شد؛ به تازگی در سمینار «بررسی تنوع ژنتیکی انجیرهای وحشی در آسیا و توسعه کشت دیم در اراضی شیبدار» در بخش تحقیقات باغبانی دانشگاه کشاورزی چین در شهر پکن به عنوان استاد مدعو خارجی سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی ضمن اشاره به تاریخچه، پتانسیل ها و مشکلات کشت انجیر در ایران با توجه به مناطق تولید و ذخایر ژنتیکی، به بررسی و ارائه راهکار جهت مقابله با چالش های انجیرکاری در کشور چین پرداخت.

پروفسور دین لی تیان هانگ رئیس دانشکده باغبانی دانشگاه کشاورزی چین، استخدام اساتید مدعو را اقدامی مهم برای تقویت ساختار کادر آموزشی، بهبود کیفیت آموزش های تکمیلی و گسترش شهرت علمی و نفوذ علمی دانست.  

دین لی تیان هانگ با تاکید بر اینکه باغبانی ایران دارای منابع غنی ژرم پلاسم و تجربه عالی کشت در محصولات باغی است، ابراز امیدواری کرد این فرصت برای تقویت همکاری ها، مبادلات و هدایت تحصیلی و حمایت بیشتر از توسعه رشته های باغبانی مورد استفاده قرار گیرد.

جعفری که از سال 1386 در ایستگاه تحقیقات انجیر استهبان به انجام فعالیت های علمی مشغول است؛ پژوهش و تحقیقات کاربردی بسیاری در زمینه فناوری کشت پربازده انجیر دیم، آسیب شناسی انجیر و … در کارنامه درخشان خود دارد؛ نگارش بخش های معرفی منابع ژرم پلاسم انجیر، احداث و مدیریت باغ انجیر و بلوغ میوه و تکنیک‌های پس از برداشت انجیر در کتاب انگلیسی The fig botany, production and uses در سال 2022 و انتشار مقالات علمی در مجلات بین المللی مانند The Journal of Food، Agriculture and Environment،Scientia Horticulturae  و Plant Pathology از دیگر فعالیت های علمی پژوهشی وی است.

این عضو هیات علمی ایستگاه تحقیقات انجیر استهبان که در سال 2021 به عنوان استاد مدعو خارجی به مدت پنج سال در دانشگاه کشاورزی چین واقع در پکن برگزیده شد، قرار است ضمن پذیرش و تربیت دانشجو (اکنون 8 نفر دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا که روی انجیر کار مطالعاتی انجام می دهند)، به ارائه فعالیت های علمی پژوهشی از جمله کلیات ژنوم انجیر، انجام پژوهش های مرتبط با کاشت و تنوع ژنتیکی انجیرها در آسیا بر اساس محل تکامل یا زادگاه اصلی، دستکاری ژنتیک انجیر با هدف تولید محصول با خاصیت ضد سرطانی و آنتی اکسیدان بالا و بررسی میزان تحمل خشکی ارقام انجیر در آن کشور بپردازد.

به گزارش سیناپرس، در ششمین سمپوزیوم بین المللی انجیر در سال 2019 در شهر رووینج کشور کروواسی، شهرستان ووهان برای میزبانی هفتمین کنفرانس جهانی انجیر در سال 2023 که هر چهار سال یک بار برگزار می شود، کاندید و انتخاب شد. ووهان Weiyuan دائما در حال آزمایش مدل های کاشت انجیر است. از مدل های کاشت 7 کشور برای نشان دادن سبک های کاشت و تکنیک های پیشرفته کاشت هر کشور استفاده می شود که برای بحث و تبادل نظر کارشناسان کشورهای مختلف مفید خواهد بود.

گفتنی است، انجیر از محصولات باغی است که به صورت دیم و آبی تولید می شود و بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده، کشورهای «ترکیه، مصر، الجزایر، ایران و مراکش» پنج کشور برتر تولید کننده این محصول در دنیا محسوب می شوند. هم اکنون بیش از ۶۰ هزارهکتار باغ انجیر در کشور وجود دارد حال آنکه مجموع انجیرستان‌های فارس تنها در محدوده ۲ شهرستان استهبان و نی‌ریز، حدود 30 هزار هکتار می باشد. بخش عظیمی از انجیر کشور به چین صادر می شود.

خروج از نسخه موبایل