حضور 229 دانشمند ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان جهان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که در حال حاضر 229 دانشمند ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان جهان قرار گرفته‌اند، گفت: تعداد آزمایشگاه‎های مرکزی کشور از 21 مورد در سال 92 به 131 آزمایشگاه در سال جاری افزایش یافته، ضمن آن که اسامی 14 دانشگاه ایران در جمع یک درصد دانشگاه‎های برتر و تاثیرگذار دنیا بر اساس نظام رتبه‎بندی بین‌المللی «لایدن» به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر محمد فرهادی با اشاره به حضور 4 میلیون و 800 هزار دانشجو در 2 هزار و 859 موسسه آموزش عالی اظهار کرد: این تعداد دانشجو نسبت به اوایل انقلاب، رشد 27 درصدی داشته است و در کنار آن با بیش از 720 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد که نسبت به سه سال قبل رشدی 24 درصدی داشته‌اند، حال علم و فناوری کشور خوب است.

وی با بیان این که ایران یک درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارد، اظهار کرد: بر اساس دادههای پایگاههای اطلاع‌رسانی، تا 7 ماهه اول سال 2016، ایران 1.82 درصد علم جهان را تولید کرده است؛ یعنی حدود 2 برابر آنچه نسبت به جمعیت از ما انتظار میرود و در 16 سال گذشته سهم ایران در تولید علم جهانی 18 برابر شده است.

فرهادی با اشاره به قرار گرفتن 14 دانشگاه ایران در جمع یک درصد دانشگاههای برتر و تاثیرگذار دنیا بر اساس نظام رتبهبندی بین‌المللی «لایدن»، خاطرنشان کرد: در حالی که در سال 1392 تنها 5 دانشگاه ایرانی در این فهرست قرار داشتند.

وضعیت رشد علمی کشور

وی با بیان این‌که بر اساس داده‌های پایگاه‌های ISI‌ و اسکوپوس رتبه علمی ایران در زمینه تولید مقاله علمی در منطقه و جهان اسلام، اول و در دنیا 16 است، یادآور شد: تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه  ISI در سال 94 نسبت به سال 92، رشدی 10 درصدی داشته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رشد چشمگیر تعداد دانشمندان برتر ایرانی در سطح جهان، اظهار کرد: در سال 94 تعداد 173 دانشمند ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان جهان قرار گرفته بودند که این تعداد در سال 1395 به 229 دانشمند افزایش یافته است؛ در حالی که در تمام سالهای قبل از آن کسی از ایران در این فهرست قرار نداشت.

فرهادی با بیان این که تقریبا در تمام نهادهای پژوهشی شاهد میانگین رشدی 10 درصدی هستیم،‌ در عین حال یادآور شد: ولی با توجه به اقتصاد مقاومتی وضعیت ما در احداث، تکمیل و تجهیز «آزمایشگاههای مرکزی» بسیار رضایت بخش بوده؛ به گونه‌ای که تعداد این آزمایشگاهها از 21 آزمایشگاه در سال 92 به 131 آزمایشگاه رسیده و مجموع تعداد آزمایشگاههای مرکزی و غیر مرکزی در بستر شبکه آزمایشگاههای علمی ایران از  200 آزمایشگاه به هزار و 451 آزمایشگاه رسیده است.

برنامه‌های وزارت علوم در اقتصاد مقاومتی

فرهادی،‌ شرکت‌های دانش‌بنیان را پایه و اساس اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: از این رو حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از برنامه‌های اصلی وزارت علوم است و در سایه این حمایت‌ها، تعداد شرکت‌های دانش بنیان از 14 شرکت در سال 92 به بیش از 946 شرکت مستقر در پارکهای علم و فناوری افزایش یافته است که بیش از 67  برابر رشد داشته‌ایم.

به گفته وی، نسبت به سال 92 تعداد هزار واحد فناور جدید ایجاد شده است و تعداد فناوریهای مهم خلق شده در این واحدها از  723 مورد در سال 92 به هزار و 587 مورد در سال 94 رسیده که این امر نشان می‌دهد مساله مهم، تبدیل شدن ایدهها به ثروت در این پارکها و مراکز رشد اتفاق افتاده است.

فرهادی ادامه داد: برای مثال، میزان صادرات دانش‌بنیان توسط پارکها و مراکز رشد در دو سال اخیر حدود 120 میلیون دلار بوده؛ در حالی که در سال 92، این مبلغ به حدود 14.1 میلیون دلار رسید، ضمن آن که برای اولین بار در کشور ایجاد 5 منطقه وی‍ژه علم و فناوری در 5 استان مصوب شد.

وضعیت دانشگاه‌های کشور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت حدود 2 هزار و 859 موسسه آموزش عالی دولتی و غیر دولتی در کشور، خاطرنشان کرد: بنا بر برنامه‌های تقدیمی ارائه شده من به مجلس شورای اسلامی مبنی بر اصلاح فرایند گسترش کمی آموزش عالی و ضابطه‌مند کردن توسعه رشته‌ها و ارتقای کیفیت آموزش عالی، در سال‌های 92 تا 94 هیچ مرکز آموزشی جدیدی ایجاد نشده و افزایش آماری که نسبت به سال 92 وجود دارد، صرفا به دلیل افزایش تعدادی از واحدهای دانشگاه فرهنگیان و واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

وی اولویت وزارت علوم را پاسخگویی به نیازهای بازار کار ذکر کرد و ادامه داد: به همین علت عمده رشته‌های تدوین شده جدید بین رشتهای بوده و در 3 سال گذشته در مقطع کارشناسی 6 مورد، کارشناسی ارشد ناپیوسته 37 مورد و دکتری 31 مورد رشته  میانرشته‌ای ایجاد شده است. ضمن آن‌که نسبت به بروزرسانی و کارآمد کردن برنامه‌های درسی دانشگاهها، 500 برنامه در گروههای آموزشی مختلف مورد بازنگری قرار گرفت؛ چرا که برخی از این برنامهها 30 سال قدمت داشتند.

بهبود شرایط تحصیل دانشجویان

وزیر علوم میزان اعتبارات وام دانشجویی را در سال جاری نسبت به سال 92 دو برابر دانست و اظهار کرد: بر این اساس رشد 400 درصدی در وام دکتری و200 درصدی در وام شهریه داشته‌ایم و با اقداماتی که انجام شده است، در سال تحصیلی جدید به همه دانشجویان دکتری وام داده خواهد شد و به دانش آموختگان صاحب مهارت فنی نیز تا 100 میلیون تومان وام کارآفرینی اعطا می‌شود.

فرهادی به وضعیت و خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و با تاکید بر این که در سال جاری خوابگاههای دانشجویی مورد بازرسی قرار گرفتند، گفت: بر این اساس امکانات خوابگاه‌های دانشجویی در 5 سطح دستهبندی شدند و طبق برنامه تا آغاز سال تحصیلی جدید خوابگاههای سطح آخر تجهیز و بازسازی شدند.

وی با بیان این که در سال 94 درآمد اختصاصی صندوق رفاه دانشجویان به میزان 78 درصد نسبت به سال قبل و 47 درصد در چهار ماهه نخست سال 95 نسبت به مدت مشابه در سال 94 افزایش یافته است، تاکید کرد: بخشی از این افزایش درآمد، ناشی از وصول مطالبات انباشته صندوق به میزان 960 میلیارد ریال بوده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا