راه اندازی پویش حفاظت از یوزپلنگ ایرانی

مرتضی اسلامی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت 9 شهریورماه مصادف با روز ملی یوزپلنگ گفت: با توجه به وضعیت بسیار نگران کننده یوزپلنگ ها در کشور، انجمن یوزپلنگ ایرانی نامه ای در قالب کمپین مردمی حفاظت از یوزپلنگ تهیه و آن را در سایت این پویش به نشانی http://cheetahday.com/ قرار داده است.
وی از مردم و دوستداران محیط زیست درخواست کرد تا وارد این سایت شوند و نامه را امضا کنند تا به دست مسئولان برسد و برای نجات این گربه سان ارزشمند کاری کرد.
اسلامی افزود: این نامه به مدت یک ماه روی این سایت قرار دارد و مهلت امضا تا 9 مهرماه است و بعد از آن، یک رونوشت از امضاهای جمع آوری شده برای دفتر ریاست جمهوری، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال خواهد شد.
وی گفت: زمانی یوزپلنگ آسیایی در بخش وسیعی از قاره آسیا زندگی می کرد، کشورهایی همچون عربستان، عراق، ایران، ترکمنستان، افغانستان و هندوستان زمانی میزبان یوزپلنگ آسیایی بودند اما متاسفانه به دلیل شکار و تخریب زیستگاه، این دونده زیبا در تمام کشورهای آسیایی منقرض شده و اکنون تعداد بسیار اندکی از آنها تنها در کشور ما باقیمانده است که آن نیز رو به انقراض است. 
اسلامی افزود: انجمن یوزپلنگ ایرانی بیش از یک دهه است که تلاش می کند در قالب فعالیت های پژوهشی و آموزشی، با کسب دانش در مورد یوزپلنگ و آموزش عموم، به خصوص جوامع محلی اطراف زیستگاه یوزپلنگ، به حفظ این جانور کمک کند. 
وی ادامه داد: این انجمن در قالب فعالیت های پژوهشی، آموزشی و حفاظتی از قبیل برآورد جمعیت یوزپلنگ در سطح کشور، برنامه های آموزشی در روستاهای همجوار زیستگاه های یوزپلنگ، درج تصویر یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی فوتبال کشور، حمایت از محیط بانان زیستگاه های یوزپلنگ و انجام برنامه های متعدد دیگر، در راستای فرهنگ سازی و حفاظت عملی از حیات وحش و محیط زیست ایران تلاش می کند. 
 در این نامه اتخاذ تدابیری مانند ممانعت از احداث و اجرای هرگونه طرح عمرانی و بهره برداری از قبیل جاده و معدن در زیستگاه های یوزپلنگ، افزایش تعداد محیط بانان و بهبود تجهیزات آنان در زیستگاه های یوزپلنگ، تحت حفاظت قراردادن مسیرهای مهاجرتی یوزپلنگ، ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده ها برای جلوگیری از تصادف یوزپلنگ با خودروهای عبوری، مشارکت دادن جوامع محلی در امر طبیعت گردی و حفاظت از زیستگاه ها خواسته شده است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا