نخبگان و استعدادهای برتر به بخش کشاورزی سوق داده شوند

به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر 'محمدرضا مخبر دزفولی' در نشست رؤسای مراکز و مؤسسات پژوهشی و آموزشی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی ضمن گرامیداشت ایام هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر طی سخنانی، گفت: کشور ما به دلایل تاریخی به درآمد ناپایدار و نامطمئن نفت وابسته است و این روند در آینده خطراتی را در پی خواهد داشت.
وی افزود: این وابستگی در حالی استمرار پیدا کرده و بعضا تشدید شده است که بر اساس معیارهای نوین در توسعه اقتصادی سرمایه اصلی هر کشور نیروی انسانی توانمند، عالم و هوشمند آن کشور است و این سرمایه می­تواند ارزش افزوده و درآمد تولید کند.
مخبر دزفولی با ابراز تاسف از اینکه نیروی انسانی متخصص هنوز در کشور ما جایگاه خود را پیدا نکرده است، گفت: این در حالیست که قشر کشاورز کشور ما از نظر تحصیلات، درآمد و آگاهی از دستاوردهای نوین فناوری در بخش کشاورزی هنوز فاصله زیادی با نقطه مطلوب دارد.
وی تصریح کرد: گرفتاری ما این است که علاوه بر این مشکل مهم، بر اثر برخی برنامه­ریزی­های نادرست و غلط در بخش کشاورزی موانع زیادی بر سر راه ارتقای بخش کشاورزی ایجاد می­شود، هر چند ما به دلسوز بودن مسئولان بخش کشاورزی کشور هیچ تردیدی نداریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سطح نامطلوب تولید محصولات کشاورزی در کشور ادامه داد: میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور اصلاً با توانمندی­ها و قابلیت­های کشور تناسب ندارد و به عنوان مثال باید تولید سالانه 7 میلیون تن شیر خام در کشور به بالای 25 میلیون تن برسد و میزان فعلی تولید گندم که 115 میلیون تن است باید به بیش از 200 میلیون تن افزایش یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر امنیت غذایی نداشته باشیم، وابستگی­های ما تشدید خواهد شد، واردات بیش از 90 درصد مصرف کشور در دانه های روغنی را مایه تاسف خواند.
وی با ناکافی خواندن حجم سرمایه­گذاری در بخش کشاورزی، اظهار داشت: سرمایه­ گذاری زیر 4 درصد در بخش کشاورزی که اکنون شاهد آن هستیم، قطعاً نمی­تواند انتظارات را برآورده سازد و معتقدیم در کنار سرمایه­ گذاری باید پاسخگویی و نظارت بر هزینه­ کرد سرمایه­ گذاری ها نیز وجود داشته باشد که این نیازمند یک سامانه نظارتی متمرکز، مقتدر، هوشمند و دارای پشتوانه قانونی است.
مخبر دزفولی تاکید کرد: مشکلات باید دلسوزانه، صمیمانه و دردمندانه مطرح شود و همه برای مشکلات راه­حل ارائه دهند.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: صرف نگارش مقاله چندان مهم نیست، بلکه مقاله­ای مفید است که چرخه ایده تا محصول را تکمیل کند و به تولید ثروت و ارزش افزوده منجر شود.
وی با اشاره به آمار مهاجرت از روستاها به شهرها افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی با کمک همه نهادها بتواند روند مهاجرت را متوقف کند و یا کاهش دهد، به کاهش آسیب­های اجتماعی ناشی از حاشیه­نشینی کمک فراونی کرده است.
وی آمار حاشیه نشیان شهرهای کشور را بیش از 10 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: اکثر این افراد از مهاجران روستایی هستند که به علت نبود درآمد در روستا مجبور به مهاجرت شده­اند و با مشاغل کاذب به امرار معاش مشغول هستند و اغلب آسیب های اجتماعی هم در همین حوزه تولید و تکثیر می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تغییر ترکیب جمعیت روستایی کشور اشاره کرد و ادامه داد: در دهه 40 شمسی، 30 درصد از مردم کشور در شهرها و مابقی در روستاها ساکن بودند؛ اما هم اکنون 70 درصد شهرنشین و مابقی روستا نشین شده اند.
وی بر ضرورت اصلاح تغییر جمعیتی یعنی کوچک شدن قشر تولید کننده محصولات کشاورزی و بزرگ شدن قشر مصرف کننده تاکید کرد و گفت: برای حل این مشکل، وزارت جهاد کشاورزی در صف و خط مقدم اجرا قرار دارد چراکه مستقیماً با جامعه شهری و روستایی در تماس است.
مخبر دزفولی، افزایش بهره­وری فعلی بخش کشاورزی از 1.2 به 1.8 که استاندارد جهانی است را کاری مشکل دانست که به عزم و اراده جدی نیاز دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقش رسانه ها در زمینه امنیت غذایی را یادآور شد و گفت: اگر موضوع امنیت غذایی به یک فرهنگ و دغدغه عمومی مبدل نشود، جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم دانش­بنیان شدن تولید کشاورزی افزود: تهدیداتی مانند کم­آبی، گرم شدن کره زمین و فرسایش خاک، تولید کشاورزی را تهدید می­کند و باید این تهدیدات با دانش­بنیان شدن تولید کشاورزی دفع شوند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مبنای اصلی مدیریت جهادی و انقلابی علم و عقلانیت است، ارتباط بیشتر بخش کشاورزی و دانشگاه ها را ضروری دانست و گفت: یکی از اصلی­ترین راهکارهای تقویت بخش کشاورزی، تغییر در ساختار نهاد متولی تغذیه و تولید مواد غذایی است.
وی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به تجربیات حاصل شده آمادگی دارد تا سند راهبردی بخش کشاورزی را با توجه به مؤلفه­هایی مانند دانش­بنیان بودن و اقتصاد مقاومتی تدوین کند.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: برخی از بخش­های کشاورزی به عنوان یک بخش راهبردی و حاکمیتی قابل واگذاری به سایر بخش­ها نیست و با توجه به برنامه­ریزی دشمنان در عرصه رواج بیماری های واگیردار در کشور باید پدافند غیرعامل در این بخش جدی­تر باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: متأسفانه بر اثر مدیریت نامناسب، برخی از نهادهای علمی بخش کشاورزی که زمانی مرجعیت علمی در عرصه بین­المللی داشتند، هم­اکنون این نقش خود را از دست داده­اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تولید محصول غذایی سالم، ارزان، باثبات و ایرانی را محتاج برنامه ریزی مستمر دانست و خواستار برخورد جدی با قاچاق محصولات کشاورزی شد.
وی آمار هیات علمی فعال در بخش کشاورزی را ناکافی خواند و گفت: با توجه به انعطاف آئین­نامه ارتقای اعضای هیات علمی باید با همکاری وزارت علوم، هیات علمی موجود در بخش کشاورزی بهسازی و نوسازی شود و با افزایش سطح تحصیلات فعالان کشاورزی و دانش بنیان کردن این بخش، بهره وری افزایش پیدا کند.
وی با گلایه از سهم اندک بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی کشور، بیان داشت: چگونه در حالی که سهم بخش کشاورزی از کل اعتبارات و تسهیلات بانکی کمتر از 5 درصد بوده است، توقع داریم این بخش به رشد مطلوب خود برسد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از بی توجهی های صورت گرفته به بخش کشاورزی، ادامه داد: همانقدر که بهداشت، سلامت و امنیت جامعه مهم است باید تامین خوراک جامعه هم اهمیت داشته باشد ولی امروز شاهد این اهمیت نیستیم.
مخبر دزفولی همچنین بر لزوم تدوین و اجرای پیوست رسانه­ای فعالیت­های کشاورزی به منظور ترویج و آموزش بهینه در این بخش تأکید کرد.
براساس این گزارش، رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های صورت گرفته، حفظ ذخائر ژنتیکی کشور در بخش کشاورزی، باغبانی، دام، طیور و آبزیان را از مهم ترین فعالیت های این معاونت ذکر کرد.
دکتر 'اسکندر زند' افزود: تدوین نقشه آمایش سرزمینی در بخش کشاورزی با توجه به تنوع اقلیمی کشور هم از سایر اقدامات مجموعه های تحت پوشش سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی است و با توجه به تهدید کم آبی در کشور برنامه ریزی برای استفاده بهینه از منابع محدود آبی کشور با استفاده از آبخیزداری و سایر راهکارها به صورت ویژه دنبال می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا