هدفگذاری برای افزایش شمار شرکت های دانش بنیان کشاورزی به 1000 شرکت

مراسم انعقاد  32 قرارداد انتقال فناوری و دانش فنی حوزه کشاورزی به بخش خصوصی، صبح امروز در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برپا شد. انتقال این فناوری ها در حوزه های مختلف از جمله اصلاح و تهیه بذر و نهال، فنی و مهندسی کشاورزی و صنایع غذایی، علوم دامی و دامپزشکی، شیلات، گیاهپزشکی، گیاهان دارویی، گل و گیاهان زینتی و خاک، آب و تغذیه گیاهی انجام شد.

دکتر اسکند زند؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در حاشیه این مراسم با بیان اینکه یکی از برنامه های اصولی ما انتقال دانش فنی به بخش خصوصی است، اظهار کرد: تا الان 126 دانش فنی به بخش خصوصی منتقل شده است و امروز با واگذاری 32 دانش فنی دیگر، این تعداد به 158 دانش فنی خواهد رسید. از این تعداد 102 دانش فنی در دولت جدید واگذار شده است. تلاش ما بر این است که تا پایان سال، 20 دانش فنی دیگر هم به بخش خصوصی منتقل شود.

وی افزود: بخش عمده ای از دانش فنی منتقل شده مربوط به شرکت های دانش بنیان است و بخش دیگر هم به شرکت هایی که در آستانه دانش بنیان شدن قرار دارد، تعلق می گیرد.

زند تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون چیزی بالغ بر 350 شرکت دانش بنیان شکل گرفته است. هدفگذاری ما به سمت شکل گیری 1000 شرکت دانش بنیان در این بخش است. الان اکثر موسسات و مراکز تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده اند که در درون خود یک مرکز رشد داشته باشند. مراکز رشد، محل هایی هستند که شرکت ها و ایده های نو در آن شکل می گیرند و به تولید انبوه محصول در سطح جامعه می رسند.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک در حال ارزیابی برای برآورد ارزش ریالی دانش های فنی واگذار شده هستیم. تاکنون بیش از 80 درصد این دانش های فنی به تولید انبوه رسیده اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از مهم ترین دانش های فنی واگذار شده بذر است. تا الان دانش فنی حدود 8 بذر واگذار شده است. این بذرها مربوط به محصولاتی چون حبوبات، ذرت و پنبه بوده و امروز هم دانش فنی حدود 11بذر از جمله گندم واگذار می شود.

زند با تاکید بر اینکه صنعت بذر کشور متحول نمی شود مگر اینکه دانش فنی تولید آن در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، اظهار کرد: بخش خصوصی به صورت جدی تر و پیگیرتر کار را دنبال می کند و ما نتایج خوبی از واگذاری های اخیر را شاهد بوده ایم.

وی افزود: امروز همچنین 3 دانش فنی از موسسه رازی واگذار خواهد شد. انشاالله تا پایان ماه 5 دانش فنی دیگر از این موسسه را واگذار می کنیم.

قطعا در آینده یکی از بازوهای بخش کشاورزی برای کمک به افزایش ضریب تکنولوژی در این بخش، شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی خواهد بود. چراکه وقتی بخش خصوصی به میدان می آید، تولید رونق بیشتری می یابد و این موضوع سبب کاهش وابستگی ما خواهد شد

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: ما یک طرح خوب با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تولید میگوی عاری از بیماری انجام دادیم که الان مشغول واگذاری دانش فنی آن هستیم. همچنین واگذاری دانش فنی تولید ماهی تیلاپیا در یزد که در محیط ایزوله شده انجام می شود را در دست داریم.

وی یادآور شد: در حال حاضر 222 دانش فنی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی احصا شده که مشغول ارزشگذاری و ارایه آن در فن بازارها هستیم. انشالله وقتی ارزش واقعی آنها مشخص شد به بخش خصوصی عرضه می کنیم.

زند ادامه داد: قطعا در آینده یکی از بازوهای بخش کشاورزی برای کمک به افزایش ضریب تکنولوژی در این بخش، شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی خواهد بود. چراکه وقتی بخش خصوصی به میدان می آید، تولید رونق بیشتری می یابد و این موضوع سبب کاهش وابستگی ما خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار سیناپرس مبنی بر اینکه آیا برای حمایت از تولیدات شرکت های دانش بنیان هم برنامه ای دارید؟ گفت: ما با 350 شرکت دانش بنیان در یک ماه اخیر جلسات تخصصی برگزار کردیم. این شرکت ها را در 8 گروه طبقه بندی و مشکلاتشان را احصا کردیم. سپس این مشکلات را با معاونت های اجرایی مطرح نمودیم. تلاش ما بر این است که به زودی جلسه مشترکی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: ما به دنبال این نیستیم که محصولات شرکت های دانش بنیان را به گونه ای بخریم که از رقابت باز بمانند بلکه می خواهیم این شرکت ها را تشویق به رقابت حتی با محصولات دیگر کشورها کنیم. تلاش ما بر این است که با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محصولات اینها را تا جای ممکن در اولویت قرار دهیم.      

 

گزارش:احمد طبایی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا