نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشتی های تفریحی با بادبان های خورشیدی جمع شونده

با سفر در کشتی‌های کروز مدرن، ما به ناچار ردپای آلودگی (کربنی) از خود به جای می‌گذاریم. همین کشتی های غول پیکری که با آنها به سفر می رویم و با آنها از یبایی های اقیانوس لذت می بریم، در یک چرخش طعنه‌آمیز سرنوشت، همان طبیعت و اقیانوس زیبا را به کام نابودی می کشانند، چرا که برای هر سفر، چندین هزار لیتر سوخت فسیلی را دود کرده و به خورد طبیعت می دهند.

به گزارش سیناپرس، اما این رویه می تواند به زودی تغییر کند، حداقل در یک چشم انداز 7 ساله! شرکت کشتیرانی Hurtigruten چند هفته پیش از جشن 130 سالگی اش طرح مفهومی اولین کشتی بدون آلایندگی خود را معرفی کرد.

کشتی های کروز یکی از آلاینده ترین وسایل سفر هستند. آنها از مقادیر زیادی سوخت استفاده می کنند و مقدار زیادی زباله تولید می کنند. آلودگی صوتی ناشی از موتورها زندگی دریایی را مختل می کند، به شنوایی حساس دلفین ها و نهنگ های غول پیکر آسیب می رساند و کل اکوسیستم آنها ها را نابود می کند.

در همین حال، برخی از اقتصادها به کشتی های کروز و مسافران آنها متکی هستند. نروژ به عنوان یک کشور، ممکن است به طور کامل به درآمد از Hurtigruten وابسته نباشد. با این حال، جوامع در طول مسیر برای امرار معاش خود روی سفر ها و گردش های منظم توریست ها با کشتی های کروز حساب می کنند.

طبق گفته شرکت کشتی سازی مذکور و 12 شریک دریایی آن برای این پروژه، Sea Zero، “بهینه ترین کشتی تفریحی جهان” را وارد چرخه سفر های دریایی می کند. این کشتی دارای باتری‌های 60 واتی است که با انرژی تجدیدپذیر شارژ می‌شوند و این اتفاق چه در حالی که کشتی در بندر است، و چه زمانی که در حال سفر دریایی است، به وقوع می پیوندد. (در حالی که نروژ صادرکننده بزرگ نفت و گاز است، 98 درصد انرژی مصرفی داخلی این کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود)

به گزارش سیناپرس، فرایند شارژ باتری ها با انرژی باد و خورشید از بادبان‌های جمع‌شونده با پنل‌های خورشیدی تکمیل می‌شود تا باتری‌ها در حین سفر نیروی مورد نیاز را داشته باشند. این بادبان ها تا حداکثر ارتفاع 50 متر با پانل های فتوولتائیک 1500 متر مربع و سطح باد 750 متر مربع گسترش خواهند یافت.

کشتی Sea Zero همچنین آنچه را که این شرکت به عنوان «اولین‌های دیگر» می‌نامد، از جمله مانور هوش مصنوعی و نیز تقلید از کابین خلبان هواپیما را در لیست تکنولوژی هایش به نمایش می‌گذارد. دیگر افزودنی‌های جدید شامل پروانه‌های ضد ضربه ی جدید موتور و پیشرانه‌های جمع شونده متعدد است.

برای دستیابی به هدف بهره برداری از کشتی در سال 2030 که شرکت برای خود تعیین کرده است، نمونه ی آزمایشی اولیه و ساده 135 متری از این کشتی باید حداکثر در سال 2027 وارد پروسه تولید و آزمایش شود. تحقیق و توسعه فعلی بر تولید باتری، فناوری نیروی محرکه، طراحی بدنه و شیوه‌های اسکلت پایدار کشتی متمرکز است.

هدا فلین، مدیرعاملHurtigruten  گفت: «در طی یک مطالعه امکان‌سنجی دقیق، ما امیدوارکننده‌ترین و مناسب ترین فناوری‌ها را برای کشتی‌های کروز پیشگامانه آینده خود در نظر گرفته ایم. ما متعهد هستیم که ظرف چند سال کشتی‌ای را تحویل دهیم که از نظر بهره‌وری انرژی و پایداری از همه کشتی‌های دیگر پیشی بگیرد.»

مهمان نوازی جدید تا 50 درصد مصرف انرژی را کاهش می دهد

از 500 مهمان در 270 کابین (که توسط یک خدمه 99 نفره خدمات ارائه می شود) دعوت می شود تا از طریق یک برنامه تعاملی مصرف انرژی خود را کاهش دهند. Hurtigruten می‌گوید توسعه فناوری‌های جدید برای خدمات هتل‌های پرمصرف در حال حاضر بسیار مهم است.

در حال حاضر، تنها 0.1 درصد از کشتی های جهان از فناوری انتشار صفر استفاده می کنند. یک کشتی کروز بزرگ می تواند تولید آلودگی کربن 12000 خودرو را داشته باشد. با این حال، طبق ارقام انجمن بین‌المللی خطوط کروز (CLIA)، این صنعت در سال جاری هم از نظر مسافر و هم در درآمد، رکورد بالایی خواهد داشت. علاوه بر این، قرار است تا سال 2026، تعداد مسافران به 12 درصد بالاتر از سطح قبل از کووید (COVID) افزایش یابد.

اگر بخواهیم در آینده طبیعت و اقیانوسی زیبا برای گشت و گذار های دریایی باقی بماند، به ابتکارات بیشتری مانند Sea Zero آنهم هرچه سریع تر نیاز داریم،.

مترجم: محمد زارعلی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل