نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ولي زاده: شاهد هيچ محدوديتي در استفاده از اينترنت نخواهيم بود

اين طرح به گفته جهانگيري مهمترين طرحي است كه در هفته دولت رونمايي شده است.

بهنام ولي زاده در برنامه «چرخ» و در پاسخ به اين پرسش كه شبكه ملي اطلاعات چيست، گفت: شبكه ملي اطلاعات در واقع زير ساخت فضاي مجازي كشور است. يعني در داخل كشور هر تراكنشي در اينترنت انجام شود بر بستر شبكه ملي اطلاعات صورت مي گيرد. اين شبكه ای فراگير در سطح كشور است و آحاد مردم مي توانند از آن استفاده كنند.

ولي زاده درباره ايجاد محدوديت در دسترسي به اينترنت جهاني با افتتاح شبكه ملي اطلاعات اظهار كرد: ما ذهنمان را درگير اسم ها نكنيم، شبكه اينترنت ملي شبكه ملي اينترنت؛ اين نام تنها اسم يك پروژه است كه به نام شبكه ملي اطلاعات نام گذاري شده است. هيچ محدوديتي قرار نيست بر كاربر اعمال شود و كاربر همان ايميل خود را چك مي كند و همان كارهايي كه قبلا انجام مي داد، انجام خواهد داد. شبكه ملي اطلاعات در همه كشورها هست و اينطور نيست كه فكر كنيم فقط در ايران اتفاق افتاده در بسياري از كشورها وجود دارد و به نام هاي مختلفي خوانده مي شود.

مديركل مديريت يكپارچه اطلاعات شبكه ملي اطلاعات هدف اصلي اين طرح را افزايش كيفيت، سرعت و كاهش هزينه خواند و افزود: به خصوص در مواردي كه از محتواي داخلي استفاده مي شود. چه لزومي دارد كه كاربر ما به عنوان مثال در تهران به سايت بانك خود كه دو كوچه بالاتر از منزلش است وصل شود و پول اينترنت بدهد؟ اگر اين اتفاق به صورت داخلي رخ دهد حدود يك سوم اينترنت و يا كمتر هزينه خواهد داشت.

ولي زاده با اشاره به صحبت هاي وزير ارتباطات در مراسم رونمايي مبني بر كم شدن ٦٢٣ ميليارد از درآمدهاي شركت زير ساخت، با تعرفه هاي جديد در شبكه ملي اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات یک مفهوم است که با ماژول های مختلفی درگیر است؛ ما با اجرای بعضی از این ماژول ها در وزارت ارتباطات باعث شدیم که درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان یک شرکت زیرمجموعه وزارت ارتباطات کاهش پیدا کند. آقای وزیر هم امروز گفتند که در طول سال درآمد این شرکت حدود 630 میلیارد کاهش می یابد. اگر برای دولت و وزارت ارتباطات بحث اقتصادی مهم بود، این پروژه را اجرا نمی کردند. این کاهش قیمت برای دولت اتفاق افتاد ولی ما معتقدیم این کاهش قیمت بر سبد هزینه مردم تاثیر خواهد گذاشت و هزینه های آنها کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص اظهارنظرهای متفاوت درباره چگونگی ارتباط با شبکه جهانی پس از راه اندازی شبکه ملی گفت: منظور این نبوده که ما می خواهیم یک روزی اینترنت را قطع کنیم. خوشبختانه مشکلات ما کمتر شده است؛ سال ها پیش را به یاد دارید که یک کوسه و کشتی در خلیج فارس بودند که هر روز اینترنت را قطع می کردند، اما الان چند سال است که کوسه ها و لنگر کشتی ها سرجای خودشان هستند و از این خبرها نمی شنوید. مسیرها را زیاد کرده ایم اما اگر به هر علت داخلی یا خارجی اینترنت کشور کمی مختل شد، مردم که نباید برای انتقال پول از حساب بانکی شان یا تماشای ویدئویی در داخل کشور به مشکل بر بخورند. اینترنت هم یکی از سرویس هایی است که روی شبکه ملی اطلاعات قرار دارد. شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر پروتکل آی پی است یعنی اینترنت پروتکل.

مديركل مديريت يكپارچه اطلاعات شبكه ملي اطلاعات درباره دغدغه حریم شخصی کاربران و مفهوم امنیت در شبکه ملی اطلاعات گفت: در این شبکه بحث افزایش امنیت برای کاربر را دنبال می کنیم. به عنوان مثال سایت ها یا پورتال های فیشینگ بانک ها را زیاد دیده اید؛ پورتالی شبیه قیافه یک بانک طراحی کرده و بعد اطلاعات شخصی شما را سرقت می کنند. شرکت ارتباطات زیرساخت در شبکه ملی اطلاعات، برای شناسایی این فیشینگ ها سامانه ای طراحی کرده است. این سیستم را بر روی اینترنت هم می شود اعمال کرد ولی وقتی داخلی باشد، کنترل آن راحت تر است. باید کاری کنیم که کاربر احساس کند در این شبکه اطلاعاتش امن است و به دست کسی نمی افتد. فکر می کنم افزایش امنیت، جزو مزایای این شبکه باشد. اگر برخی کاربران آنرا تهدید می دانند، شاید بحث شان نه امنیت، بلکه چیزهای دیگری باشد. به هر حال افزایش امنیت در شبکه جزو اهداف ماست.

وی سپس به هزینه 20 هزار میلیارد تومانی صورت گرفته در سه سال گذشته و سهم بخش دولتی و خصوصی در آن پرداخت و گفت: این شبکه، یک شبکه جدید و مستقل از شبکه های موجود نیست. شبکه زیرساخت در توسعه شبکه فیبر بین استانی، راه اندازی درگاههای جدید و… سرمایه گذاری کرده است. همینطور سازمان فناوری اطلاعات در برخی حوزه های دیگر سرمایه گذاری کرده است. اینها با سرمایه گذاری های مجموعه وزارت ارتباطات در مجموع 20 درصد از هزینه 20 هزار میلیارد تومانی را شامل می شود. اپراتورها از شرکت مخابرات و اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و رایتل که امروزه همگی خصوصی هستند، و همینطور اپراتورهای اف سی پی، که مردم از آنها ای دی اس ال می گیرند، از اجزاء و بازیگران این شبکه هستند. آنها هم سرمایه گذاری کرده اند و شبکه شان را توسعه داده اند چون به دنبال درآمد بیشتر بوده اند. ولی این کارها را در راستای اهداف و برنامه های بلندمدت کشور انجام داده اند.

ولي زاده در پایان در مورد پایین بودن سرعت اینترنت در کشور گفت: در چند سال گذشته، سرعت افزایش پیدا کرده است. یک زمانی مردم دنبال ارتباطات با سرعت 128 و 256 کیلوبایت بودند، الان کسی در خانه از سرعت کمتر از 2 مگ استفاده نمی کند. نیازها تغییر پیدا کرده است. مولتی مدیا، فیلم، عکس و کاربرد شبکه های اجتماعی باعث این امر شده است. این سرعت به مرور افزایش پیدا خواهد کرد و هدفگذاری ما در شبکه ملی اطلاعات افزایش سرعت دسترسی کاربران است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل