نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه در فضا سیب زمینی سرخ کنیم؟

ممکن است عجیب باشد اما آژانس فضایی اروپا و دانشگاه تسالونیکی در حال بررسی هستند که آیا سیب زمینی به درستی در گرانش صفر در فضا سرخ می شود نه.

به گزارش سیناپرس، اگر قرار باشد که بشریت حضور دائمی در فضا داشته باشد و پی در پی سفرهایی را انجام دهد که ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد، غذاهای فضانوردی باید از کوکتل‌های میگوی خشک شده منجمد تغییر کرده و منوهایی را معرفی کنند که بیشتر شبیه به زمین هستند.

این موضوع بدان معناست که فضانوردان باید از روش‌های پخت زمینی استفاده کنند تا بتوانند در شرایط بدون وزن کار کنند. به ‌نظر می ‌رسد به‌جای شروع با چیزی آسان مانند سالاد کلم، آژانس فضایی اروپا تصمیم گرفته است تا سیب‌زمینی سرخ ‌شده را امتحان کند.

نکته دشوار این است که عمل سرخ کردن در فضا بیشتر از یک ماهیتابه روغن داغ و ریختن چیپس در آن است. سرخ کردن مجموعه ای از فرآیندهای بسیار پیچیده فیزیک و شیمی است و برخی از اینها ممکن است در گرانش صفر عمل نکنند. یکی از آنها این است که چگونه حباب هایی روی سیب زمینی ها هنگام پختن ایجاد می شود. بدون نیروی جاذبه، گردش روغن در اطراف سیب زمینی نمی تواند اتفاق بیفتد که می تواند باعث چسبیدن حباب ها شده و یک لایه عایق بخار تشکیل دهد تا سیب زمینی ها نتوانند به درستی بپزند.

برای بررسی این موضوع، تیم تحقیقاتی یک سرخ کن آزمایشی ساخت که مانند چرخ فلک برای کنترل سیب زمینی ها کار می کند و یک دوربین پرسرعت برای ضبط پخت و پز و همچنین سرعت پخت، اندازه و توزیع و سرعت فرار حباب ها از سیب زمینی نیز وجود دارد.

کل دستگاه برای ایمنی خودکار و مهر و موم و تحت فشار است. این امر بسیار مهم بود چراکه این دستگاه برای آزمایش روی یک جت آژانس فضایی اروپا قرار گرفت.

به گفته آژانس فضایی، حباب ها مانند پخت و پز روی زمین تشکیل شده و از سطح سیب زمینی جدا شده اند. اگرچه این فرآیند هنوز در رابطه با پارامترها نیاز به اصلاح دارد، اما امیدی را برای سرخ کردن بین سیاره ای در آینده نزدیک ایجاد می کند و می تواند تأثیراتی در خارج از آشپزخانه داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، جان لیومباس (John Lioumbas) یکی از محققان این تیم گفت: علاوه بر تغذیه و راحتی، مطالعه فرآیند سرخ کردن در فضا همچنین می ‌تواند به پیشرفت‌هایی در زمینه‌ های مختلف، از جمله جوشاندن تا تولید هیدروژن از انرژی خورشیدی در ریزگرانش منجر شود.

شرح کامل این تحقیق در مجله تخصصی Food Research International منتشر شده است.

مترجم: نداجوادهراتی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل