نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مشاهده اولین مورد بکرزایی در کروکودیل ها

بکرزایی پدیده ای شگفت انگیز در جهان طبیعت محسوب می شود که در آن یک جانور بدون نیاز به جنس مخالف قادر به تکثیر شدن و تولید مثل است. این پدیده عجیب که در گروهی از کرم ها و حشرات دیده می شود، برای نخستین بار در یک تمساح مشاهده شده است

به گزارش سیناپرس، یک تمساح آمریکایی که به مدت ۱۶ سال به تنهایی در محوطه پارک خزندگان زندگی می کرد در رویدادی نادر، تخم گذاشت. این کشف جدید، بینش‌ های وسوسه ‌انگیز و مهمی را درباره ریشه‌های تکاملی حیات ارائه کرده و به طور بالقوه توانایی‌ های تولید مثلی دایناسور ها را روشن می ‌کند.

این تمساح آمریکایی از نوع Crocodylus acutus  در سال ۲۰۰۲ هنگامی که ۲ ساله بود به اسارت برده شد و در محوطه ای در پارک رپتیلاندیا در کاستاریکا قرار گرفت. او ۱۶ سال به تنهایی زندگی کرده و در ژانویه ۲۰۱۸، با ۱۴ تخم در محوطه پیدا شد.

بکرزایی که به نام پارتنوژنز اختیاری نیز شناخته می شود، نوعی تولید مثل غیرجنسی در گونه هایی است که به طور معمول از طریق جنسی تولید مثل می کنند. دانشمندان آن را در پرندگان، کوسه ها، مارمولک ها و مارهای در اسارت و سایر گونه ها ثبت کرده اند اما این پدیده تا به حال، هرگز در میان کروکودیل‌ها ثبت نشده بود.

طی مطالعه ‌ای که نتایج آن روز گذشته در مجله Biology Letters منتشر شد، محققان دریافتند : از ۱۴ تخم تولید شده توسط این تمساح در کاستاریکا، ۷ تخم قابل دوام هستند. مراقبان باغ وحش این تخم‌ ها را مراقبت کردند، اما کروکودیلی از تخم خارج نشد، بنابراین پس از سه ماه، محققان تخم‌ ها را باز کردند. محتویات شش تخم قابل تشخیص بود، اما یکی به طور کامل حاوی جنینی کاملاً شکل گرفته اما غیرقابل زنده ماندن بود. تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که ساختار این جنین تقریباً مشابه مادر است.

به گزارش سیناپرس، این تیم به سرپرستی وارن بوث، پژوهشگر جاور شناس در ویرجینیا تک انجام شد. وی در این رابطه نوشت که نا امیدکننده است که هیچ کروکودیلی از تخم بیرون نیامده است، اما معمولا فرزندانی که به این روش متولد می شوند، دچار ناهنجاری شده و رشد نمی کنند.

بکرزایی ممکن است در گونه هایی که در آستانه انقراض هستند شایع تر باشد و مطالعاتی که در مورد جمعیت های وحشی تحقیق می کنند می توانند موارد بیشتری از این پدیده را نشان دهند.

آنها همچنین گفتند: کشف پدیده بکرزایی در یک کروکودیل به این معنی است که این واکنش طبیعی اکنون در پرندگان و کروکودیل ها که هر دو از نسل دایناسورها هستند پیدا شده است. این موضوع نشان دهنده یک منشا تکاملی مشترک است. پرندگان و کروکودیل ها نمایندگان باقی مانده آرکوسورها هستند، گروهی از موجودات که دایناسورها و پتروسورها را نیز شامل می شد.

به گزارش سیناپرس، محققان در پایان توضیحات خود نوشتند: این شواهد جدید بینش های وسوسه انگیزی را در مورد توانایی های احتمالی تولید مثلی بستگان آرکوسوری منقرض شده کروکودیل ها، به ویژه پتروسوریا و دایناسوریا ارائه می دهد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: livescience

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل